בוקר חורפי בתל אביב. רחובות העיר מתמלאים באיטיות בתנועה, והחיפוש אחר חניה הופך למשחק של סבלנות וייאוש. בקרוב, משחק החניה התל אביבי עומד להשתנות. החל מינואר 2025, תיכנס לתוקף מדיניות חדשה של עיריית תל אביב-יפו, שמבטיחה לשנות את חוקי המשחק. עם תמרורים חדשים, גבולות חניה ברורים והגבלות על מספר התווים למשק בית, השאלה שמעסיקה רבים היא לא רק "איפה נחנה?" אלא "כמה זה יעלה לנו?".

השינויים שהעירייה הציגה, אולי נראים כחלק מחזון תחבורתי מתקדם, אבל בעיר שלא עוצרת לרגע, יש מי שרואה בהם צעד חיובי שיביא סדר ואוויר נקי יותר, ויש מי שכבר עכשיו טוענים שהעירייה איבדה קשר עם המציאות של תושביה. כך, בתל אביב כמו בתל אביב, המחלוקת כבר מדברת מבעד לרחובות.

כאמור, בינואר 2025, תיכנס לתוקף מדיניות חדשה של עיריית תל אביב-יפו, הכוללת שינויים משמעותיים בהסדרי החניה ברחבי העיר. המדיניות החדשה, שהוגדרה כחלק מתפיסת תחבורה מתקדמת, מבטיחה לשנות את האופן שבו תושבי העיר והמבקרים בה מתנהלים במרחב הציבורי.
העירייה מתכוונת להטמיע את השינויים הבאים: הכפלת אזורי החניה - כיום קיימים בעיר 7 אזורי חניה, אך אלה יוכפלו ל-14 אזורים, כך שלכל אזור חניה יוגדרו גבולות ברורים, ותושבים יוכלו לחנות ללא תשלום רק באזור מגוריהם.

תשלום עבור חניה מחוץ לאזור המגורים: תושבי העיר המחזיקים בתווי חניה יחויבו לשלם עבור חניה ברחובות שאינם באזור מגוריהם. התעריף יעמוד על 8.68 שקלים לשעה במרכז העיר ו-4.90 שקלים מחוץ למרכז, לאחר הנחה של 30% לעומת מבקרים שאינם תושבים. 

כל משק בית יורשה להחזיק עד שני תווי חניה בלבד. התו הראשון יינתן ללא עלות, בעוד שהתשלום על התו השני יעמוד על 500 שקלים לשנה, החל מאפריל 2025. כמו כן, תמרורי החניה החדשים יותקנו החל מהחודש ותהליך זה יסתיים במהלך ינואר.

העירייה מציגה את המהלך כחיוני לשיפור הנגישות בעיר ולניהול נכון יותר של משאב החניה הציבורי, הנתון במחסור הולך וגובר. לדברי נציגי העירייה, הצעד מתבקש גם כחלק מהתמודדות עם עומסי התנועה וזיהום האוויר, ומטרתו לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ובאמצעי התניידות חלופיים כמו אופניים והליכה ברגל.

אך בעוד העירייה מדברת על חזון תחבורתי, בשטח ישנה תחושת תסכול לא קטנה בקרב התושבים. נורית, תושבת דרום תל אביב, לא מסתירה את כעסה: "רון חולדאי חיכה עם השינויים האלה עד אחרי הבחירות בפברואר האחרון כי הוא ידע שאף אחד לא היה בוחר בו אם היה עושה את זה קודם. עכשיו, כשהוא הבטיח לעצמו עוד קדנציה, הוא פשוט דוחף לנו את זה בכוח. העירייה רק רוצה לסחוט מאיתנו כסף. קודם הם העלו את מחירי המנויים לקאנטרי, ועכשיו גם תו החניה השני בתשלום? מה יהיה השלב הבא?", אמרה נורית והוסיפה: "אני זוכרת שכאשר הוא החליט על הפסקת תשלום בכחול לבן לתושבי העיר, במקרה זה היה לפני בחירות ולא אחרי".  

בנצי קורן, תושב שכונת יד אליהו, מוסיף: "כל ההצגה הזאת על תחבורה ציבורית ושיפור איכות החיים זה שטויות. כל מה שהם רוצים זה למלא את הקופה. במקום לדחוף אותנו לשלם עוד כסף, אולי שהעירייה תתחיל בלסדר את רחובות העיר שרובם נראים כמו מחנה פליטים. תתחילו לשפר את התשתיות לפני שאתם פוגעים בתושבים".

רונית, שמתגוררת בצפון תל אביב, מתארת את המצב כלא הוגן ומוסיפה: "אנחנו משפחה עם שלוש מכוניות. עכשיו מה? נשלם תוספת על תו החניה השני? במקום להוסיף חניונים ציבוריים או לשפר את המצב, העירייה רק מחמירה אותו. וגם, אם כבר, למה לא מחכים שהרכבת הקלה והתחבורה הציבורית באמת יתחילו לעבוד כמו שצריך? בינתיים, אנחנו סובלים גם במחירי הקאנטרי וגם פה".

מנגד, ישנם תושבים שמסתכלים על השינוי בעין חיובית. אורן, תושב מרכז תל אביב, מעלה טיעון פשוט: "אני חוזר הביתה בלילה ואין מקום חניה. אם השינוי הזה יגרום לכך שיהיו פחות מכוניות במרכז, זה רק לטובתנו. תל אביב צריכה להתקדם כמו כל הערים הגדולות בעולם". יעל, שכנתו של אורן, אמרה: "זה לא רק עניין של חניה. זה חלק מחזון תחבורתי נכון - יותר שבילי אופניים, תחבורה ציבורית יעילה ופחות מכוניות פרטיות. אם נמשיך להתנהל כאילו אנחנו בפריפריה, נמשיך להיתקע, אבל כדאי שקודם העירייה תדאג למדרכות ולכבישים, כי כל פעם שאני חוזרת הביתה ולא מעדתי על איזה בור, אני מרגישה ברת מזל".

המדיניות החדשה מעלה שאלות מהותיות בנוגע לאיזון בין צורכי התושבים לבין חזון העירייה ליצירת עיר מודרנית ומתפקדת. האם זהו צעד אמיץ לשיפור החיים בעיר, או ניסיון נוסף להכביד על תושבי תל אביב? את התשובה לכך נתחיל לראות רק בינואר, כשמפת החניה החדשה תיכנס לתוקף.