בשבוע שעבר החלה עיריית תל אביב-יפו בתגבור משמעותי של מערך האכיפה העירוני ברחבי העיר כנגד רכיבה אסורה על המדרכות באופניים וקורקינטים חשמליים. האכיפה מתבצעת על ידי עשרות פקחים עירוניים שהוכשרו למשימה, שמטרתה צמצום מספר הפגיעות בהולכי הרגל והפרדת השימושים בסוגי הדרך השונים. הפעילות תתמקד בשתי פעולות עיקריות: אכיפה ללא פשרות במדרכות והסברה על שבילי האופניים. החל מתחילת המבצע נתפסו 51 כלים וניתנו 1,179 דו"חות על רכיבה אסורה על המדרכה.
ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "אנחנו שמחים שהאופניים והקורקינטים הפכו לאלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי ולכלי תחבורה שמישים וזמינים, ושהשימוש בהם רק הולך וגדל. עם זאת, מדרכות העיר נועדו בראש ובראשונה להולכי הרגל והן אינן הפקר. לא ניתן להשלים עם תופעות של נסיעה פרועה ולא חוקית שמסכנת את הולכי הרגל ואת הרוכבים עצמם. כזכור, פעלתי רבות למען מתן סמכויות אכיפה נוספות ונרחבות לפקחים העירוניים מול הממשלה ואני מברך על המהלך החשוב שמאפשר משילות גבוהה יותר של הרשויות והגדלת סמכויות אכיפה לפקחים העירוניים במלחמה בעבירות התנועה המדוברות. עם זאת, יש לזכור שהמלאכה עדיין לא הושלמה ושיש להמשיך ולדרוש מהממשלה גם חובת ציות לפקחים וחובת התקנת לוחיות רישוי על הכלים".
סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי: "אכיפה מאסיבית ויעילה היא מפתח חשוב להעלאת הבטיחות ברחובות העיר ואנו צריכים לוודא שהיא מתקיימת 24/7, 365 ימים בשנה. לכן, מעבר לאכיפה של הפיקוח ולמבצעי אכיפה מבורכים של המשטרה, אני דורשת רישוי לכלים דו-גלגליים כדי שתתאפשר אכיפה אלקטרונית שהיא כידוע היעילה ביותר וכן, תוספת אמצעים שיאפשרו אכיפת מהירות רכיבה ונהיגה והתמקדות בכלים לא תקניים, כולל בנקודות המכירה".
כמו ערים רבות בעולם, מעודדת העירייה את השימוש באמצעי תחבורה חלופיים לרכב הפרטי לרבות אופניים וכלים זעירים. המגמה שהחלה בשנים האחרונות התרחבה עם גידול מתמיד בכמות המשתמשים כולל קהלים חדשים שנהנים מתשתיות משופרות וניידות נוחה, זולה ומהירה. נכון לרגע זה מתבצעות בעיר כ-170 אלף רכיבות אופניים ביום, כ-25% יותר מבשנה שעברה. לאור גידול משמעותי בהיקף השימוש, נדרשת פעולה נמרצת בכמה ערוצים על מנת להבטיח את בטיחות כלל משתמשי הדרך בדגש על הולכי הרגל. העירייה משקיעה אנרגיות רבות לייצר משילות במרחב הציבורי ולמגר את עבירות הרוכבים באמצעות פריסת מערך אכיפה לרבות באמצעות פקחים ייעודיים ואמצעים אלקטרוניים. בשנת 2021 נתנו רשמו פקחי העירייה 40,484 דוחות לעבירות שבוצעו על ידי רוכבים.
לצד כל אלה, אנו מאמינים שהחלק הארי של הרוכבים והרוכבות הם תושבים ומבקרים שומרי חוק ויש חשיבות להגברת מערך ההסברה והחינוך. אנו פועלים בבתי הספר בתוכניות ייעודיות להסברה וחינוך לחוקי התנועה והרכיבה, והשבוע השקנו קמפיין הסברה בשיתוף הרלב"ד ומשטרת ישראל, שמטרתו להזכיר לרוכבות ולרוכבים שכל חוקי התנועה שחלים על רכבים פרטיים חלים גם עליהם. זהו קמפיין כלל ארצי, שעבר אצלנו כמה שינויים כדי שיתאים יותר לקהל התל אביבי- יפואי. בין היתר, הקמפיין יכלול: שילוט חוצות נרחב, בילבורדים, סרטון הסברה, תשדירים ברדיו, מדבקות על גבי שבילי אופניים, סדנות לרכיבה בטוחה לנועד ועוד.
בנוסף אנו פועלים ביתר שאת לייצר תשתית רכיבה מופרדת שתבטיח את בטיחות הולכי הרגל ורוכבי האופניים. היקף השבילים בעיר, כ-165 ק"מ גבוה מכל עיר אחרת ואנו פועלים להרחיבו ולחבר את רשת השבילים כך שהרוכבים לא ינסעו על המדרכות.