כנס שדרות לחברה וחינוך והחברה למתנ"סים ובשיתוף "מחליפים מילה בקהילה" של בית הנשיא יקיימו הערב את אירועי "הלילה לא לומדים תורה", שהפעם, בצל מלחמת חרבות ברזל, יעמדו בסימן "יחד שבטי ישראל". אירועי הלילה "לא לומדים תורה" יתקיימו בירושלים, נתניה, ראשון לציון, בית שמש, לוד, רמת גן, הרצליה ורחובות. מדי שנה משתתפים מאות תושבים באירועים, המתקיימים זו השנה ה־25.

הערב ייפתח בקריאת מגילת איכה, ואחריה ייערך פאנל בהשתתפות מגוון דוברים מכל הקשת החברתית והאידיאולוגית, שיעסקו באחריות האישית והלאומית ובהיבטים חברתיים ופוליטיים של החברה הישראלית. האלוף (במיל') עוזי דיין, נשיא ומייסד כנס שדרות לחינוך וחברה, שמקיים את האירועים בשיתוף החברה למתנ"סים, אמר לקראת האירוע: "ט' באב הוא היום היחידי בשנה שבו על פי המסורת היהודית אסור ללמוד תורה, שכן לימוד תורה הוא דבר מענג, שאין לו מקום ביום החורבן הלאומי. פעמיים חרבה מלכות ישראל בעשור השמיני לקיומה ועלינו למנוע את הפעם השלישית".

דיין ציין עוד כי הלילה יתכנסו כל חלקי החברה הישראלית במקומות שונים לשיח גלוי ומלמד, עם מגוון רחב ואיכותי של דוברים מכל קשת הדעות. "באותו לילה לא נלמד תורה, אבל אם מצילים את עצמנו מעצמנו – נלמד גם נלמד, כי ט' באב הוא של כולנו", הוא הוסיף. בכנס שדרות לחברה וחינוך, מבית מכללת קיי באר שבע, ציינו עוד כי המיזם הייחודי "מחליפים מילה בקהילה" נועד לעודד ולבנות יכולת לניהול מחלוקות ואיחוי שברים.

"המטרה היא לשקף את המורכבות של החברה הישראלית בעת הזאת, תוך התכתבות עם משמעותו של ט' באב כיום של חורבן נפש לאומי, כשהרוח המרכזית היא אהבת חינם", הוסיפו.

באיגרת שפרסם נשיא המדינה יצחק הרצוג לקראת תשעה באב נכתב: "אנחנו קוראים היום את מגילת איכה ומוצאים בה את עצמנו – את האבל העמוק על הקרע הפנימי שקדם לאסון, את האופן האכזרי שבו אויבנו ניצלו את הפילוג בינינו, וגם את התקווה לבנות ולקום מחדש יחד; לחדש ימינו כקדם. אנחנו קוראים את המגילה יחד מתוך הבנה שבפני כל דור ודור עומדת הבחירה – בקיטוב או בשותפות. כעומק החורבן והשבר שחווינו יחד השנה, כך עומק התיקון והבניה המחודשת".