פרויקט ''שיחות בהר הבית'' מיועד להנגיש לכלל עם ישראל ולעולם כולו את מרכזיות המקום מאז ומקדם בהיסטוריה, בארכיאולוגיה, בתרבות ובדת. בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מגוון דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים.

פרק 108: הנבואה בישראל

כבר הרבה זמן מפצירים בי העוקבים אחר מפעל "שחות בהר הבית" לפצח את המושג ''הנבואה בישראל'', מדוע הייתה? כיצד התקיימה? מי מקבל השראת נבואה? איך נבחר הנביא? מדוע פסקה והאם תמשיך? אחרי הכל, הנבואה הייתה לב ליבו של עם ישראל מהיותו לעם ועד חורבן בית המקדש השני.

נושא זה כאוב מאוד, עקב האכילס של העם היהודי שהתפזר בגולה לאחר חורבן בית שני.

אז בואו נעשה סדר בדברים: הנבואה בעם ישראל התחילה כבר מראשית התפתחותו, קרי, אברהם אבינו אב האומה העברית, שתיקשר עם האל. ממנו היא התגלגלה לאישים רבים וגדולים כפי שאנחנו מכירים מספר הספרים התנ''ך - משה, שמואל, ירמיהו, ישעיהו ועוד. היא המשיכה בתקופות בתי המקדש הראשון והשני. מיד לאחר חורבן הבית השני פסקו שליטי העם דאז רבן יוחנן בן זכאי וחבורתו, שמאז שחרב בית המקדש פסקה הנבואה; חכם עדיף מנביא ועוד קלישאות שאנחנו ניזונים מהם ומדקלמים אותם עד היום.

לשם חקר הנושא נפגשתי עם פרופ' אוריאל סימון, חוקר מקרא מאוניברסיטת בר אילן שחקר לעומק את נושא הנבואה. פרופ' סימון אמר לי: "לאחר חורבן בית שני עם ישראל ניתק את התקשורת דרך הנבואה עם האל באופן חד צדדי". אני חייבת לציין שלמשמע מילים אלו נחרדתי. הפצרתי בו שיסביר את דבריו והוא המשיך ואמר שעם ישראל בחר להתנתק מאלוהיו באופן חד צדדי!.

כלומר אלוהים רוצה בקשר עם עמו אשר בחר בו, אך עמו בוחר להיות בנתק.

בליבי חשבתי: זה מסביר את הסלידה בטיעונים חלשים מהר הבית של מי שטוען שהוא עובד אלוהים!.

בדרכי הביתה מעיר הקודש נעצבתי בליבי. הרהרתי בחוויה של נתק של ילדים מהוריהם, זה הדהד קצת את חוויית הניכור מההורים הנפוצה בימינו.