אירוע יוצא דופן בברלין לזכר נרצחי 7 באוקטובר: מאות גורמים בכירים בקהילה היהודית בגרמניה השתתפו השבוע בטקס הכנסת ספר תורה להיכל הקודש של קהילת עדת ישראל בבית הכנסת בית ציון העתיק, ששרד את ליל הבדולח. הקהילה ובית המדרש מהווים את מרכזה של הקהילה החרדית בברלין, בעיקר בעקבות הגירת רבים מיהודי ברית המועצות לשעבר - לגרמניה בכלל ולברלין בפרט.

בשיחה עם "מעריב" סיפר הרב דוד ראבערטס, רב בית הכנסת, על ההתרגשות הגדולה בקרב חברי הקהילה עם הכנסת ספר התורה למקום. "זה היה אירוע היסטורי ונוקב לראות הכנסת ספר תורה באותה כיכר, שב־1933 נשרפו בה ספרים יהודיים. באירוע השבוע השתתפו ממשלת גרמניה ושגריר ישראל. רקדנו ברחובות המרכזיים של ברלין בליווי משטרת גרמניה עם מוזיקה חיה למשך כמעט שעה. מאוחר יותר קיבלנו את הספר לבית הכנסת, והתחושה הייתה כל כך מיוחדת. בזמן שיש הרבה שנאה כלפי יהודים וישראל בכל כך הרבה מקומות בעולם, דווקא בברלין אנחנו עומדים בגאווה למען ישראל. כאילו סגרנו מעגל שלם ממקום של חושך וייאוש למקום שבו דתיים יכולים ללכת בביטחון ברחובות".

אבי טוביאנה ודיאנה רייזמן מ-Jüdische Kulturtage Berlin, המחלקה לתרבות יהודית של הקהילה היהודית בברלין, שסידרה יחד את הכנסת ספר התורה, אמרו בהצהרה ל"מעריב": "אנו, המארגנים, רוצים להקדיש את מגילת השער הזו לקורבנות ה-7 באוקטובר - 1200 ילדים, נשים, גברים והחיילים שמסרו את חייהם לאחר ה-7 באוקטובר".

"במקום שבו שרפו פעם הנאצים ספרים", המשיכו, "בבבלפלאץ, כדי להחזיר את האור לעולם הזה ולהחזיר את האמת למקומה הראוי. במקום, כפי שכבר תיאר היינריך היינה: 'במקום שהם שורפים ספרים, הם ישרפו בסוף גם אנשים'.  התנגדנו לזה ולא רק הבאנו אור לברלין אלא שמנו סמל לעולם".

שגריר ישראל בגרמניה רון פרושאור שנכח באירוע סיפר בשיחה עם "מעריב" כי "דווקא בימים שבהם קולות קיצוניים מבקשים להשמיע קול - אנחנו כאן, בבירת גרמניה, הולכים בגאון עם הספר שמלווה את עם ישראל שנים רבות. הספר הזה הינו סמל לאחדות ולסולידריות עם נפגעי 7 באוקטובר ומבקש להזכיר לכולנו את החטופים שעדיין בשבי. עם ישראל חי".

גדי גרוניך, מנכ"ל ועידת רבני אירופה, אמר ל"מעריב" כי "במקום של רוע ואבל, התקווה והאחדות למען ישראל קמות לתחייה. הגענו לפה לתמוך בכתיבת ספר תורה חדש בזמן של חושך באירופה. דווקא בגרמניה נראה ונפיץ דרך התורה את האור".

הרב אביחי אפל, יו"ר רבני גרמניה, סגן נשיא "ועידת רבני אירופה" ורבה של פרנקפורט, אמר בטקס שהתקיים במרכז ברלין: "כאן מתממש מאמרו של חנינא בן תרדיון; גוילין נשרפין ואותיות פורחות באויר. אנו מסיימים כתיבת ספר תורה במרכז ברלין ב'בבל פלאצ' במקום שריפת 70 אלף ספרי קודש ע"י 'אקדמאים' וסטודנטים הנאצים בשנת 1933 להיכל הקודש 'בית ציון' ששרד את ליל הבדולח" לקהילה הפורחת והמתנערת מעפר על אדמת גרמניה. וכאן המקום לשבח את הנוטלים חלק באירוע ההיסטורי ובהם; קהילת ברלין בראשות ד"ר גדעון יפה ועידת רבני גרמניה, ועידת רבני אירופה ועל כולנה בהשתדלותו של מר אבי טוביאנה".

הזמר החסידי שלומי גרטנר שניגן באירוע אמר בשיחה ל"מעריב": "במקום של חורבן לעם ישראל עושים כאן ספר תורה באותו מקום שניסו להשמיד אותנו ולהרוג אותנו עושים ספר תורה , עם ישראל חי מרגש לי לשיר כאן ולהופיע כאן באירוע מיוחד זה".

יואכין, חבר קהילה, אמר ל"מעריב": "הספר הוא אור לקהילה במיוחד בתקופה הזו". קאמיל מג'צרצאק, שהשתתף באירוע, סיפר גם הוא כי "סבא שלי היה בבוכנוולד לא יהודי, זה מדהים שבמקום שניסן להשחית התורה בנו תורה חדשה".