חול המועד סוכות יסתיים בסוף השבוע ויחל החג השני של סוכות - שמיני עצרת ושמחת תורה. ביום שישי, כ"ב בתשרי תשפ"א, 9 באוקטובר, 2020, יחל הושענא רבא. למחרת, בכ"ג בתשרי, 10 באוקטובר, יחול שמחת תורה ותסתיים קריאת התורה.
זמני כניסת ויציאת שמיני עצרת (שמחת תורה)
לרגל החג, פרסם הראשון לציון, הרב יצחק יוסף הוראות והנחיות הלכתיות לאור הסגר. בראשית מכתבו מציין מרן הראש"ל את הצורך החשוב שבשמירה על כללי משרד הבריאות: "ראשית הנני להבהיר, כי יש להקפיד על שמירת מרחק של כמה מטרים בין האחד לרעהו, ולעטות מסכה, או צעיף שיכסה את החוטם והפה. תורתנו היא תורת חיים, ומצוה אותנו ונשמרתם מאד לנפשותיכם, ופיקוח נפש דוחה את כל התורה כולה.
הרב יוסף הוסיף במכתבו כי כל מי שמרגיש תסמינים או שהוא חולה מאומת, חובה עליו מן התורה לבודד את עצמו ולא לבוא במגע עם איש, ואותם המתעלמים מהנחייה זו, חשש רציחה יש בידם.
ההנחיות הרלוונטיות של מרן הראש"ל מתייחסות לאירועי ולמצוות החג בצל ההנחיות, כדלקמן:
שוק דוכנים של ארבעת המינים
- בעלי פוטנציאל הדבקה גבוהה ויש לקיימם אך ורק במקומות פתוחים ובהתאם להנחיות משרד הבריאות.
מצוות סוכה
- קיום מנייני תפילה - בתי כנסת יהיו סגורים בחג הסוכות, ומן הראוי לבנות סוכות גדולות ורחבות ידיים עם מחיצות בגובה עשרה טפחים באופן שמלמעלה מעשרה טפחים ועד הסכך לא תהיה מחיצה* וכך ניתן יהיה להתפלל בסוכה באוויר הפתוח ובאופן שיתיישב עם הנחיות משרד הבריאות, דהיינו שמירת מרחק בין אדם לאדם 2-3 מטר והתקהלות מצומצמת כפי המותר.*
- בכדי לא לשהות זמן רב עם ציבור יש לקצר במנגינות ובפיוטים, וידלגו על אמירת דרשות ומוסר כפי מה שרגילים בכל שנה ויעודדו את הציבור לקבוע להם סדר לימוד בביתם בימים אלה.
- אכילה, שהייה ולינה בסוכה תהיה כפי הנחיות משרד הבריאות בהשתתפות המשפחת הגרעינית בלבד.
- מי שיש לו תסמינים קלים, אף שיש לו סוכה מבודדת בביתו, או שנמצא במלונית ויש שם סוכה כשרה, דינו כמצטער ופטור משינה בסוכה. לעניין אכילה בסוכה, אם על ידי השהייה בסוכה יש חשש שתתגבר הצינה ויכבד עליו חוליו פטור אף מאכילה.
- מי שיש לו תסמינים קשים כגון: חום, שיעול וקשיי נשימה, פטור מסוכה לגמרי.
ברכת כהנים
- השנה יש להימנע מהתקהלות המונית בכותל המערבי לקיום ברכת כהנים כמו שנהגו עשרות בשנים.
התפילה תועבר בכלי התקשורת ועל פי ההלכה ניתן להצטרף לגבי עניית אמן בשידור ישיר, ויש בזה מעלה שרבבות אלפי בני ישראל מצטרפים כל אחד ממקום מושבו ומתפללים יחד בשעה שהציבור מתפללים.
שמחת בית השואבה
- יש לקיים את השמחה בחוגי המשפחה הגרעינית ולקיים מצוות "ושמחת בחגך".
הקבלת פני רבו ברגל
- השנה יש לקיים מנהג הקבלת פני רבו באמצעות הטלפון או באמצעים דיגיטליים אחרים, ובוודאי שאין לקיים מפגש פיזי וכינוסים לצורך כך.
הושענא רבה
- מצוה ללמוד כל הלילה לפי סדר הלימוד כפי שתיקנו לנו גדולי הדורות, והשנה עקב המצב ילמד כל איש בסוכתו עד עלות השחר, וילך להתפלל עם הנץ החמה כפי הכללים וכמפורט לעיל.
שמחת תורה
- חל איסור לקיים הקפות המוניות בשמחת תורה ויעשו מניינים מצומצמים ויאמרו את נוסח ההקפות בשטח פתוח ובהתנהלות מצומצמת לפי ההנחיות ולקצר ככל האפשר את משך זמן ההקפות.
מקוואות טהרה
- טבילת גברים במקווה - נכון להיום, יש לסגור את כל המקוואות לגברים. כי הטבילה לגברים בערב יום טוב אינה חיוב מצד הדין, אלא מנהג טוב וחשוב, ולכן בזמן כזה חייבים להמנע מכך, בפרט לאור ההתקהלויות במקום והיעדר פיקוח. וחמירא סכנתא מאיסורא.
- טבילת נשים במקווה - בכל הנוגע למקוואות הטהרה לנשים אשר ממילא נמצאים תחת פיקוח מחמיר בכל מה שקשור לחיטוי וניקיון, על כן אין כל חשש מטבילה בהן. ויש לתאם מועד הטבילה עם הבלניות.
- על נשות ישראל לידע, שעל פי ההלכה הטבילה היא אך ורק במקווה טהרה, ולא בבריכה או ג'קוזי. וחלילה להקל באיסור כרת החמור.
"לא לנשק ספרי תורה"
על רקע המאבק הלאומי להורדת התחלואה בקורונה, משרד הבריאות פרסם הנחיות מיוחדות לרגל חג שמחת תורה. במסגרת ההנחיות, הדגיש משרד הבריאות כי תותר התקהלות בשטח פתוח של עד 20 אנשים בלבד, זאת בטווח של עד קילומטר מהבית. כמו כן, הדגיש משרד הבריאות כי אם ישנן קבוצות מתפללים, עליהן לשהות מרוחקות זו מזו, בטווח של 20 מטרים לפחות.
מזג האוויר בערב החג יהיה חם מהרגיל עד שרבי. בשעות הבוקר ינשבו רוחות מזרחיות ערות בהרי הצפון. בחג עצמו - בשבת - יהיה כבר יותר נעים: מעונן חלקית עד בהיר. תחול ירידה בטמפרטורות . עדיין חם מהרגיל. משעות הצהרים במישור החוף ינשבו רוחות צפוניות ערות.
כל הארץ דגלים
"כל הארץ דגלים דגלים", מתאר השיר את המציאות העכשווית נאמנה, כאשר גל של דגלים מציף את הצמתים, הכיכרות ותמונות הפרופיל ברשתות החברתיות. אלא שלצערנו הפעם לא מדובר ב"עם רוקד גלים גלים", כפי שחרז המשורר, אלא ב"עם מפגין גלים גלים".
מלחמת צבעים, זה שם המשחק. דגלים שחורים, כחולים לבנים, ושאר צבעים שונים ומשונים, ואני לא ממש יודע לזהות ולהבחין בין דגל אחד למשנהו. אני בטוח שלכולם מסרים טובים, חשובים ונכונים, אבל באופן אישי אני לא ממש מצליח להתחבר לאף אחד מהם. הם כולם צודקים אולי, אבל לתחושתי הם מעט מתריסים ומפלגים.
מזל ששמחת תורה בפתח, וגם אני יכול סוף־סוף להניף דגל משלי. דגל שמחת תורה. אותו דגל נייר צבעוני, מצויר ומקושט, שבו מנופפים הילדים בעת שמחת ההקפות.
נכון, חתן השמחה המרכזי בחג הוא ספר התורה. איתו רוקדים ואותו נושאים על כפיים. אבל דווקא השנה כדאי לשים לב גם לדגלי החג שלצדו, מכיוון שיש לדגל הזה מסר חשוב ורלוונטי:
"ודגלו עלי אהבה", אומר הפסוק בשיר השירים, ומתאר את הדגל כמי שנושא מסר של חיבור ואהבה ללא תנאי. ובמילותיהם של חז"ל במדרש: "אמרה כנסת ישראל: הביאני הקדוש ברוך הוא למרתף גדול של יין, זה סיני, ונתן לי שם דגלי, תורה ומצוות ומעשים טובים. ובאהבה גדולה קיבלתי אותם".
גם הקב"ה מצדו משיב לנו באותה מטבע של אהבה, אהבה כה גדולה עד ש"אפילו עם הארץ שמדלג וטועה, ובמקום 'ואהבת' קורא 'ואייבת'. אמר הקדוש ברוך הוא: "ודילוגו עלי אהבה".
אחרי שנה עם כל כך הרבה טעויות, כאשר במקום לקרוא ל"ואהבת" בינינו, בחרנו שוב ושוב לקרוא "ואייבת"; אחרי שנה עם כל כך הרבה דילוגים שדילגנו על חגים, על חוויות, על לימודים - אפילו לא את כל פרשיות התורה קראנו. מזל שמגיע סוף־סוף חג שמחת תורה, ומנופף בדגל המזכיר לנו שכשם שאת כל הטעויות והדילוגים שלנו הקב"ה מבין ומקבל באהבה, כי "דגלו עלי אהבה", כך גם אנחנו יכולים לדלג על הביקורות, חילוקי הדעות וההבדלים שבינינו. וגם השנה, למרות המצב לא נוותר. נשמח יחד בשמחת התורה, ונמלא את הארץ דגלים דגלים. דגלים של אהבה.
הכותב הוא שליח חב"ד לשכונות הצפון החדש ורב בית הכנסת סי אנד סאן, תל אביב