בעוד ימים ספורים נתייצב בפני אדון כל ונייחל לשנה ברוכה. "אתם ניצבים היום לפני ה' אלקיכם". אשרי מי שמסוגל להתייצב בקלות בפני בוראו ללא רעדה וחיל. קל לומר "נתייצב" בפניו אך האם מסוגלים אנו? יש לנו האומץ? הלא אדם הראשון, יציר כפיו של הקב"ה המדבר עמו כבן אל אביו, כיון שחטא  מיהר להתחבא מפניו. חנניה, מישאל ועזריה ברחו בהיחבא בהתגלות מלאך (דניאל י'  ז) וכיצד יש לנו העוז להתייצב בגלוי לפני ה'?

רבי יוסף אלבו (מגדולי הפילוסופים היהודים בספרד במאה ה 15) בספרט "העיקרים" כותב  על הכתוב  "ושבת עד ה' אלוקיך" כי אם יחזור בתשובה כי אז הוא דומה לבריאה חדשה ולכן יכול להתייצב ללא מורא בפני הבורא ית'.  ובלשונו במאמר ברביעי פרק כה: "כשחיפשנו בכל מצוות עשה שבתורה לא מצאנו מצווה שבה בלבד יזכה אדם לתכלית המקווה מצד התורה אלא  התשובה."

 מבאר הרב  שלום וואלך: "כל המצוות אמנם קדושות אך כל אחת מהן היא פרט. ענף כחלק מהמכלול השלם של כל מצוות התורה וכשם שאברי האדם כל איבר חשוב בפני עצמו אך לא די בו לבדו אלא הוא פרט בשלימות הכוללת של האדם כך כל מצווה הינה מרכיב בשלמות האדם אך אין די בה כשלעצמה כי יש צורך גם בשבת, גם בכשרות גם בטהרה וכו' וכך בכל מצווה ומצווה. אך מהו חוט השני המקשר בין כולן, התשובה היא עצם היותן מצוות. כי 'מצווה' פירושה שיש מי שמצווה ויש מי שנשמע לציווי, יש מנהיג ויש מונהג, יש אדון כל ולו נתינים המצייתים להוראות.

כשחלילה עוברים על מצוות התורה  עצם העובדה שהפרנו את הפקודה גם על מצווה קלה הרי שבכך הכרזנו על מרד ושברנו את עול האדון וזוהי עיקר התשובה. ההחלטה לשוב ולשאת בעול ללא הבדל חומרת או קולת המצווה או העבירה.  תשובה  על מה?  על כל הפרטים והמחדלים.  ברגע שישנה קבלת עול, באותו רגע אפשר להתייצב  לפני הבורא.

 " אתם ניצבים ... לפני ה'.. כל איש ישראל" (דברים כט'  ט') ומכאן דייקו חז"ל שכל ישראל נתפסים בעוון היחיד והראיה מעכן שמעל בחרם יריחו ואמר ה' ליהושוע "חטא  ישראל" (יהושוע ז,יא) וכל ישראל ניגפו בעוונו במלחמת העי. וכך דרשו חז"ל  על הפסוק "וכשלו איש באחיו": איש בעוון אחיו ללמדך שכל ישראל ערבים זה בזה" (מסכת שבועות לט  ע"א).

אך כשם שהרבים נתפסים בעוון היחיד כל שכן שהרבים נושעים בזכות היחיד וכך אמרו חז"ל (חגיגה  יב  ע"ב): בשביל צדיק אחד  העולם עומד שנאמר "וצדיק  יסוד  עולם" (משלי  י').

אך כדי להינצל בזכות היחיד הצדיק יש תנאי אחד, שיאחזו בו! הצדיק משול לעץ המסוכך רק על החוסים בצילו! הבעל שם טוב  אמר שהצדיק הריהו כשמש המאירה לכל בתנאי שלא מסתתרים מפניה ולא מגיפים את התריסים.

אם דבקים בגדולי האומה הדבקים מצידם בתורה ומצוותיה קל יותר להיות ניצבים בפני ה'.