אליעזר עבד אברהם מגיע אל ביתם של לבן ובתואל ושם מתקבל בכבוד (לפי פשוטם של דברים, אם כי בדברי חז"ל יש שיטה האומרת שבתואל ואנשיו רצו להורגו ולרשת את עושרו) כנאמר: "ויושם לפניו לאכול" (בראשית כד,לג). יכולים אנו לדמות לעצמינו את בית בתואל בארם נהרים. בית כפרי  אך אמיד. זכרונות משפחתיים אודות הדוד הישיש, אברהם שהאמין בא-ל אחד והפיץ את אמונתו בתבל, הושלך אל כבשן האש וניצל, שבר את פסילי אביו והתמודד יחיד מול כל החברה בתוכה חי ולבסוף עזב את ארץ מכורתו והלך אל ארץ כנען לפני ששים וחמש שנה. אכן זכרונות והרהורים יפים , נוסטלגיה במיטבה.

והנה לפתע ללא הודעה מוקדמת נוחת בביתם אליעזר עבדו הזקן והנאמן של אברהם  ומאחוריו שיירה בת עשרה גמלים נושאי כל טוב. הוא מעניק לרבקה בתם נזם זהב וצמידי זהב ובפיו סיפור מרשים כיצד אברהם אדונו הצליח והתעשר וכי יש לו צאן ובקר ועבדים ושפחות, גמלים וחמורים ואת כל הרכוש הזה ועוד מעניק הוא לבנו יצחק ומבקש שרבקה תנשא לו, תחיה כמלכה ומאום לא יחסר לה.

כמובן אליעזר לא הציע את כל הטוב הזה ללא מבחן קודם. התורה מספרת כיצד אליעזר העמיד במבחן את טוב ליבה ומידותיה של רבקה. אליעזר מגיע ממרחקים עייף ויגע והוא מוצא ילדה צעירה ליד הבאר ומבקש ממנה מים והילדה, רבקה, מזדרזת ומשקה את עבד אברהם לרוויה. אך המבחן לא הסתיים. אליעזר אינו בודד, מלווה אותו פמליה גדולה ויש להם גמלים להשקות. אלא שאחרי שהם כבר שתו ורוו יכולים היו לכאורה להשקות בעצמם את הגמלים וכאן מתגלית הילדה רבקה במלוא גדלותה וטוב ליבה. היא שואבת מים ומשקה בעצמה את הגמלים בעוד אליעזר ומלוויו עומדים משתאים. הבין אליעזר שהיא היא המיועדת ליצחק בן אברהם.

ובניגוד מוחלט למידת החסד השמימית של רבקה, מספרים חז"ל (ילקוט שמעוני) שבסעודה בבית בתואל שמו במנתו של אליעזר מנת...רעל אך מלאך החליף את הצלחות ובתואל הורעל ומת.

מה רצו בני משפחת בתואל להרוויח בנסיונם להרעיל את אליעזר? מסביר האלשיך הקדוש כי הם חמדו את עושרו ורצו להורגו ולרשת את רכושו.

 האם בשביל רגש כזה של אנוכיות מוכנים היו להרוג? אכן האנוכיות היא מחלה דורסנית ואוי למי שלקה בה. רב אחאי גאון מסביר את דברי חז"ל  "כל מי שאינו מבקר את החולה כאילו שופך דמים" שלכאורה ההחמרה הזו לא מובנת האם אכן עד כדי כך חמור מעשהו של מי שנמנע מביקור חולים? אלא שאם יהודי חלה וחברו לא טרח לבקרו כי היה טרוד בענייניו  וכעבור שבוע התבשר שחברו הבריא, אוי לאותה בושה. כיצד יסתכל בפניו של חברו והוא לא ביקרו בחוליו? וייתכן וחלילה  היה מעדיף שחברו ימשיך בחוליו כדי להמנע מאותה בושה. זוהי כוחה של אנוכיות וחוסר התחשבות בזולת.

רבקה גדלה בבית בתואל והיה עליה לעמול כל חייה לעקור מתוכה את השפעתו הרעה של בית זה. לעקור את מידת האנוכיות ולשתול במקומה את מידת הנתינה. זה היה המבחן והנסיון של רבקה ובראות אליעזר את כוחה של רבקה מול הרוע של בית חינוכה הבין אליעזר שה' הצליח את דרכו והיא היא המיועדת ליצחק.