"וישב יעקב" אומרים חז"ל: "ביקש יעקב לישב בשלוה קפץ עליו רוגזו של יוסף. צדיקים מבקשים לישב בשלוה, אמר הקב"ה : לא דיים לצדיקים מה שמתוקן להם לעולם הבא אלא שמבקשים לישב בשלוה בעולם הזה?!" 

נשאלה השאלה למה באמת לא יהנו הצדיקים משני העולמות וזו שאלה עתיקת יומין בסוגיית  ה"צדיק ורע לו". תשובות רבות  נאמרו על קושיה זו ואמסור אחת מהן ששמעתיה לפני שנים רבות מפי הרב רפאל כדיר צבן זצ"ל, רב העיר נתיבות. מסופר על מעשה שהובא בפני ה"אבן עזרא" (רבי אברהם בן מאיר אבן עזרא, מגדולי פרשני התורה והפילוסופיה היהודית בימי הביניים.)

שני אנשים היו מהלכים בדרך. לאחד היו שתי חלות  ולשני שלש חלות. הצטרף אליהם אורח שלא היתה לו אף חלה. כעבור כמה שעות  ישבו לנוח ולאכול. חילקו ביניהם את חמשת החלות שווה בשווה, אכלו ושבעו. לאחר מכן נפרד האורח לשלום ומסר להם מטבע של חמישה דינרים בתור תשלום על חלקו בחלות שהואילו לכבדו בהן.

בעל שתי החלות טען שיש לחלק את התשלום באופן שווה בין שניהם שהרי כולם אכלו בשווה והאורח אכל גם מהחלות שלו ואכל בשווה משניהם ואילו בעל שלושת החלות טען שמגיעים לו שלושה דינרים שכן שלושה חלקים מהלחם היו שלו ואילו חבירו תרם רק שני חלקים. על כן מגיע לו רק שני דינרים.

 בהגיעם העירה פנו לשופט המקומי שיכריע בדינם. שקל השופט והכריע כי  בעל שלושת החלות יקבל ארבעה דינרים ואילו בעל שתי החלות יקבל רק דינר אחד!

פסק הדין עורר סערה. הרי גם התובע שדרש שלושה דינרים לא חשב שיקבל ארבעה ובעל הדין השני היה נסער.

 החליטו להכנס לבעל ה "אבן עזרא". בעל  שתי החלות התמרמר: "הלא אפילו חברי לא תבע אלא שלושה דינרים ואיזה דין מעוות פסק השופט ?!".

השיב האבן עזרא בגערה: "פתי שכמוך!  השופט צדק! הלא כולכם אכלתם בשווה מן החלות, הלא כן? נכון!" ענה האיש. "אם כן שלושתכם אכלתם כל אחד שליש מסך כל הלחמים". "אכן כן" אישר האיש.

 "אם כן", אמר הרב, "היו לכם חמש חלות אותן פרסתם לשלושה חלקים כל אחת והיו לכם איפא 15 פרוסות וכל אחד מכם אכל 5 פרוסות. ובכן בעל שלושת החלות חילק את חלותיו לתשע פרוסות ( 3*3) אכל חמש מהן ונתן את ארבע הנותרות לאורח ולכן מגיעים לו 4 דינרים  ואילו בעל שני החלות שחילק אותן לשישה פרוסות  אכל חמש מהן ונתן לאורח את הפרוסה הנותרה ועל כן מגיע לו דינר אחד בלבד".

וכך סיים הרב את דבריו:  "הלא חשבון כה פשוט אינכם מסוגלים להבין ומבקשים אתם להבין את החשבונות של הקב"ה וכיצד הוא מנהל את עולמו?"

לכן, אמר הרב רפאל צבן,  אנו בני אנוש קצרי הבנה ולכן אנו באים בשאלות לבורא עולם שאינו נוהג כביכול במידת הצדק ולמה יש צדיק ורע לו  אלא עלינו להאמין כי ה' הוא הצדיק ולקבל את הנהגתו גם אם אין בכוחנו להבינה.

 וזהו פתרונו של המדרש שבראש דברינו.