תקיפת מפקדת השליטה מהאוויר בתחילת המבצע ומספרי הלוחמים ופעילות המל״טים שבמהלכו היו מסר ברור לארגוני הטרור הפלסטיניים. המטרה - בלימת תהליך הפיכת מחנה הפליטים למוקד הטרור של יו"ש – תיבחן בכניסה הבאה לצורך מעצר מבוקשים.

אסון במבצע בג'נין: לוחם צה"ל נהרג מירי במחנה הפליטים
בכיר ביטחוני לשעבר מזהיר: "מה שאנחנו מבצעים בצד המדיני יוביל אותנו לאסון כבד"

את מה שנראה כשעות האחרונות למבצע "בית וגן" במחנה הפליטים בג'נין, לפני חילופי האש שהתפתחו אמש ליד בית החולים של העיר הפלסטינית, ניצלו בצה״ל גם על מנת להכניס את הכתבים הצבאיים להתרשמות מהמתרחש - ובעיקר מהשקט הכמעט מוחלט.

זאת, כאשר רק התמונות של הרחובות שבהם הדחפורים של צה״ל גירדו את האספלט על מנת לאתר את מטעני החבלה המוטמנים מתחת לכביש, זמזום המל״טים באוויר ועוד פיצוץ מבוקר שביצע צה״ל באמל״ח שנחשף כ־300 מטר מאיתנו, הותירו מהתחושה שעדיין מתקיים מבצע בשטח, ושביום שני עוד היו כאן לחימה וקולות נפץ.

תיעוד מיוחד מתוך ג'נין

לפני חילופי האש אמש ליד בית החולים של ג'נין, שבמהלכם נפגע אחד הלוחמים, זוהה בלילה של שני הירי האחרון לעבר הכוחות. בצה"ל העריכו שמרבית החמושים ברחו מהמחנה לעיר ג׳נין כבר בלילה הראשון, כאשר הבינו כי אין להם סיכוי לאור פערי היכולות הברורים בלוחמים, בטכנולוגיה ובתקיפות מהאוויר.

תשעת המחבלים שנהרגו במבצע חוסלו כמעט כולם בשעות הראשונות שלו, זאת על סמך ההערכה המוקדמת של השב״כ, שלפיה במחנה הפליטים 300 חמושים פעילים - שלגבי 160 מהם אף יודעת מערכת הביטחון את זהותם והשתייכותם הארגונית. 

בכל מקרה, הפשיטה בת היומיים לא כוונה כיעד מרכזי להרוג מחבלים, ולמי שמחפש את מטרתה הראשונה - לפחות מהבחינה הצבאית – יכול היה למצוא אותה במסגד אל־אנצאר במחנה הפליטים שממנו הופעל מטען החבלה המוטמן מתחת לאספלט בכביש לפני כשבועיים.

האירוע הזה, יחד עם ההתנגדות העזה של עשרות החמושים, היו מבחינת צה״ל נקודת הבנה כי אם הוא לא יפעל עכשיו במחנה הפליטים - בעוד כמה חודשים זה כבר יהיה הרבה יותר קשה. המשך הפיגועים, כולל הפיגוע הרצחני בעלי, האיצו עוד יותר את ההחלטה.

בביקור שלנו במסגד הגענו לקומת המקלחות לרחצה לפני התפילה, שנמצאת במפלס התחתון של אולם התפילה רחב הידיים - המקום שממנו הופעל המטען. מניתוח הקרב במקום עולה כי שם גם המתינו המחבלים, כולל קלעים, על מנת לפגוע בלוחמים שיצאו מהכלי הפגוע. תוכנית ארגוני הטרור לעצור את הרכב הממוגן אומנם הצליחה, אבל המשך התוכנית לפגוע ולהרוג לוחמים של צה״ל בירי קלעים מרחוק נכשל. 

צה"ל מבחינתו ביצע מבצע מוצלח והגיע אליו מוכן, אבל מי שחושב שמדובר במבצע שובר שוויון – טועה. מטרתו הייתה, קודם כל, לעצור את תהליך הפיכתה של ג׳נין ליעד מבוצר, ולבלום את התהליך שעלול היה להמשיך ולפגוע בחופש הפעולה של הצבא. את העניין הזה שר הביטחון יואב גלנט והרטכ״ל הרצי הלוי ראו עין בעין (כמו במבצע בעזה נגד הג'יהאד האסלאמי), ולשניהם היה ברור, עוד לפני הפיגוע הרצחני, כי אל מול האיום המתפתח בג׳נין צריך לפעול - וכמה שיותר מהר.

גם בג׳נין הבינו שהמבצע של צה״ל מתקרב, כך שההפתעה שניתן היה להשיג בעיתוי התקיפה הייתה מוגבלת. החשש היה שכאשר הכוחות ייכנסו לפאתי מחנה הפליטים, יופעלו נגדם מטעני חבלה ומארבי ירי, בדיוק כפי שהיה לפני שבועיים.

בסופו של דבר סיפקו תקיפת מפקדת פלגי הטרור מהאוויר ותקיפות המל״טים בתחילת המבצע את ההפתעה הנדרשת. צה״ל פעל רק במקומות שבהם היה מודיעין וצורך מבצעי, וזה אפשר לו להגיע לחדרי השליטה שאספו את התמונות מהמצלמות הרבות שפוזרו במחנה על מנת לעקוב אחר תנועת כוחות צה״ל. 

מבחינת מערכת הביטחון, מדובר במבצע מוצלח שבו הכוחות פעלו בהתאם לתוכניות סדורות בצורה טובה ומאורגנת, והשיגו את המטרות שהוגדרו לפעולה המוגבלת. 

עם זאת, חשוב לעטוף את הפעולה במידה הנכונה, ולזכור שמדובר במבצע מוגבל ושהמבחן של צה״ל יהיה לאורך זמן בבלימת מגמת הטרור. כך או כך, חופש הפעולה של צה״ל במחנה הפליטים ייבחן כבר בעתיד הלא־רחוק, והוא יהיה פונקציה של היקף ההתנגדות וכמות הלוחמים שצה״ל יידרש להשקיע בכל כניסה למעצר מבוקשים.