לא פחות משלוש פסגות עולמיות מתקיימות השבוע: בניירובי, קניה, התכנסה בתחילת השבוע פסגה עולמית בנושא האקלים. באמצע השבוע התקיימה פסגה בג'קרטה, אינדונזיה, של ראשי מדינות דרום־מזרח אסיה - ASEAN. בסוף השבוע תתקיים בניו דלהי, הודו, פסגת הארצות המתפתחות המיוצגות באיחוד G20. נשמע יפה ומעודד. ראשי ארצות נפגשים לשיחות, לדיונים ולהתייעצויות. מפגשים בין מנהיגים נחשבים לתופעה חיובית, מעוררת ציפיות.

לאחר הפנייה המפתיעה שקיבל: טראמפ יתמוך בצעד של הנשיא ביידן?
במוסקבה כבר זועמים: הנשק האמריקאי החדש שעשוי להסלים את הלחימה

בעוד פחות משבועיים, ב־19 בחודש, תיפתח בניו יורק העצרת השנתית ה־78 של האו"ם. כנס עולמי שצפויים להשתתף בו נשיאים, ראשי ממשלות ושרי החוץ של 193 הארצות החברות בארגון, עובדה שצריכה לחזק תחושה טובה של עונת הידברות, גילויי ידידות, לחיצות ידיים וחילופי חיוכים מצולמים, נאומים פומביים ושיחות שקטות מדווחים בתקשורת.

כוחות צבא אוקראינה נלחמים ברוסיה (צילום: רויטרס)

סליחה על תיקון לא נעים ומאכזב, אבל הפעילות הפוליטית והדיפלומטית הרוחשת בזירה העולמית, הנוכחות המורגשת של ראשי מדינות בכינוסי הפסגה, השיחות הרשמיות והחשאיות ביניהם רק חושפות ומגלות מציאות עולמית קשה ומדאיגה ומשברים וסכסוכים אזוריים מתמשכים שלא נמצאים להם פתרונות. חמור מזה, פסגות שסגן ראש משלחת מערבית מרכזית במטה האו"ם בניו יורק הגדיר בתדריך סגור: "כינוסים מרשימים, אבל כאלה שמגלים את חוסר האונים המוחלט של ממשלות ומנהיגים בקידום פתרונות ויישובם באופן פוליטי של המשברים והסכסוכים המטריפים את העולם היום".

ההוכחה להגדרתו העגומה נחתה כמהלומה בזירה העולמית יותר מהר מהמצופה. בעוד ראשי ארצות דרום־מזרח אסיה החברות בברית ASEAN טסים לאינדונזיה לכנס הפסגה שלהם, שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, דמות מאוסה ומנודה, הודיע על פגישה צפויה שלו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. לפי הדיווחים, שליט קוריאה הצפונית מתכונן להציע לפוטין סיוע צבאי להמשך המלחמה שרוסיה מנהלת באוקראינה.

קים ג'ונג און לועג לאו"ם, מעליב את מועצת הביטחון ומשגר כמעט מדי שבוע, כניסוי, טיל בליסטי. פוטין הורשע רשמית על ידי בית הדין הבינלאומי בהאג כפושע מלחמה. ה"פסגה" ביניהם תהיה תזכורת לחוסר האונים של ראשי ומנהיגי העולם החופשי מול התנהלות פושעת של רוסיה, המפציצה מטרות אזרחיות באוקראינה.

הבדיחה העצובה היא שרוסיה חברה קבועה במועצת הביטחון, עם זכות וטו. המלחמה באוקראינה לא נדונה במועצת הביטחון, כי נציג המדינה הפושעת הטיל וטו. שגריר מערבי הגדיר זאת במילים "הרוצח מנהל את משפט הרצח שלו". פלישת רוסיה לאוקראינה, שגרמה עד כה למותם של מאות אלפי בני אדם, לא נדונה רשמית אף לא פעם אחת באו"ם.

דרוש: מנהיג מקובל בעולם
בפסגת האקלים בניירובי, המזכיר הכללי של האו"ם, אנטוניו גוטרש, נשא נאום - מדויק יותר, קינה נרגשת – על מה שהגדיר "הכאוס האקלימי" השולט בעולם. המזכ"ל תיאר את הנזקים העצומים ברכוש וברמת החיים שהשינויים באקלים גרמו וגורמים בארצות שונות, במיוחד בארצות יבשת אפריקה. בשעת כתיבת שורות אלו עדיין לא פורסמו החלטות שהתקבלו בפסגת האקלים הזו.

דיפלומטים ותיקים ובכירים במטה האו"ם אומרים כי אין לצפות להחלטות דרמטיות. רובם גם ביטאו חוסר אמון בנוגע לתוצאות המעשיות של הפסגה. "הארצות ביבשת אפריקה שסובלות מרעידות האדמה, מסופות ההוריקן, משיטפונות ומדליקות ענק, הן ארצות שממשלותיהן חלשות ואינן שולטות על קביעת סדר העדיפויות הנחוץ למדינותיהן", אמר בשיחה סגן ראש משלחת מערבית, והוסיף: "היעדר שליטה כזה ובהיקף מפחיד ראינו בדליקה הענקית שהחריבה את האי בהוואי".

גם פסגת הארצות החברות בברית מדינות דרום־מזרח אסיה המתקיימת באינדונזיה איננה מעוררת ציפיות מיוחדות. זהו ארגון ותיק, שמקיים את הפסגה השנתית ה־43 שלו, ושיחד עם ארצות במעמד של משקיפות, מספר המשתתפות בו הוא 18. התוצר הלאומי של הארצות החברות המקוריות מסתכם ב־3.8 טריליון דולר, אבל הארגון איננו מוערך במיוחד במערכת האו"ם ונחשב לחסר השפעה. "הבעיה של איחוד ארצות דרום־מזרח אסיה היא שלאף אחד מהן אין מנהיג רציני, סמכותי ומקובל בעולם", אמר סגן ראש משלחת באו"ם. "החברות בארגון הזה גם עוינות זו לזו, וכולן חוששות מסין, שמנסה להשליט את נוכחותה בארגון".

הפסגה השנתית של מדינות G20 נחשבה בעבר לאירוע עולמי מוערך וראוי לעניין ולתשומת לב מיוחדים. לא יותר. בארגון שנוסד לפני 23 שנים, חברות 19 מדינות והאיחוד האירופי. רובן מעצמות וארצות מרכזיות המזוהות עם העולם המערבי כמו אוסטרליה, ברזיל, ארגנטינה, צרפת, גרמניה, בריטניה, קנדה וארה"ב. גם רוסיה, סין וסעודיה. הפסגה בניו דלהי היא הראשונה המתקיימת במדינה אסייתית. נשיא רוסיה פוטין ייעדר ממנה, כי הוא פשוט פוחד לעזוב את גבולות רוסיה מחשש שייעצר כפושע מלחמה.

הפריצה של הודו ומודי
היעדרות משמעותית יותר מהפסגה בניו דלהי היא של נשיא סין שי ג'ינפינג, שכבר הודיע שלא ישתתף בה. במקומו ייצג את סין ראש ממשלתה לי קיאנג (qiang). היעדרו המופגן של ג'ינפינג, שבשנים האחרונות הפך לדמות עולמית נוכחת ופעילה, התפרשה בקרב דיפלומטים ופרשנים במטה האו"ם כהוכחה המאשרת את המשבר הכלכלי החמור המעיק על סין. לפי נתונים שפורסמו באחרונה, הכלכלה בסין על סף קריסה. "הוא (ג'ינפינג) איננו יכול להרשות לעצמו לעזוב היום את סין", הסביר דיפלומט בכיר באו"ם, מומחה ליחסים עם סין.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הביע את צערו על היעדרו הצפוי של ג'ינפינג. ביידן התכונן לנצל את הפסגה לפגישה־שיחה עם נשיא סין. כעת, היעדרותם של פוטין וג'ינפינג מעניקה לביידן מעמד מוכר ומוצהר של מנהיג העולם החופשי. העובדה שמנהיגי וראשי החברות ב־G20 אינם מפורסמים, אינם פופולריים ואינם נחשבים למשפיעים במיוחד בזירה העולמית – רק מחזקת ומעצימה את מעמדו של הנשיא האמריקאי כמנהיג עולמי מוביל.

מי שצפוי לצאת, ואולי כבר יצא, נשכר מקיומה של פסגת ה־G20 בניו דלהי הוא ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי. לדברי ה"ניו יורק טיימס", "הפסגה בניו דלהי מתקיימת בדיוק כשהודו נחשפה ומתגלה ככוח גיאו־פוליטי וכוח כלכלי". לדברי העיתון, "מודי גילה את עצמו כאומן פוליטי ומופת למנהיגים".

אבל הערכות בקרב דיפלומטים באו"ם הן שאין לצפות ולקוות להחלטות בעלות משמעויות מעשיות מיוחדות, במיוחד לא כאלו שיקדמו את קִצה של המלחמה באוקראינה או יתרמו משהו לסיומם של סכסוכים מזוינים בארצות אפריקאיות. גם העצרת השנתית של האום שתתקיים בקרוב איננה מעוררת ציפיות ותקוות. המזכ"ל המיתולוגי של הארגון, דאג המרשילד, אמר בעבר כי "האו"ם לא נוסד כדי להביא גן עדן לעולם, אלא לפחות לעצור היווצרות של גיהינום", אמירה שהיום מעוררת יותר ספקות מאשר תקוות.