תוכנית סיוע נרחבת ומקיפה לארצות אפריקה תהיה התשובה הישראלית לגל הביקורת, ההסתייגויות והגינויים שהממשלה הימנית־דתית־קיצונית בראשות בנימין נתניהו סופגת בחודשים האחרונים בזירה העולמית.

"זולל" ומרחרח ילדה קטנה: התיעוד של ביידן שמסעיר את העולם | צפו
יו"ר בית הנבחרים בארה"ב: תומך בפתיחת חקירת הדחה נגד ביידן

ישראל מתכוונת לנצל את העצרת ה־78 של האו"ם שתיפתח בשבוע הקרוב למאמץ דיפלומטי מיוחד ומושקע, שאותו ניתן להגדיר כ"הסתערות מדינית" על יבשת אפריקה. כפועל יוצא, לראש הממשלה – שישתתף במושב הפתיחה של העצרת וצפוי לשאת נאום ביום שישי הבא – צפויה שורה ארוכה של פגישות ושיחות עם ראשי מדינות וממשלות של ארצות אפריקאיות שיגיעו להשתתף בפתיחת העצרת.

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן קיים בשבועות האחרונים מגעים אינטנסיביים עם שגרירי ונציגי ארצות אפריקאיות המכהנים במטה הראשי של האו"ם בניו יורק, זאת לצורך תכנון ותיאום הפגישות. בשיחה מיוחדת עם "מעריב־סופהשבוע" אישר ארדן, הנחשב שגריר מוערך במסדרונות מרכז האו"ם, כי נתניהו יציג בשיחותיו עם המנהיגים האפריקאים תוכנית סיוע ותמיכה ישראלית, שמטרתה "הידוק שיתוף הפעולה בין ישראל למדינות אפריקאיות". לדברי השגריר, מדובר בתוכנית סיוע ותמיכה "נרחבת ומקיפה ביותר".

ישראל תציע לראשי מדינות אפריקה ייעוץ, עזרה ישירה בתחומים כמו מים, חקלאות, מזון, רפואה, ביטחון וטכנולוגיה מתקדמת. לדברי ארדן, יישומה של התוכנית וביצועה "צופנים פוטנציאל מדיני לישראל עם למעלה מ־50 ארצות אפריקאיות".

מדברי ארדן השתמע באופן ברור כי תוכנית הסיוע למדינות אפריקה תהווה תשובה, מצדה של ישראל, לטענות ולהאשמות המוטחות לאחרונה בממשלת ישראל מצד שורה ארוכה של מנהיגים עולמיים, ארגונים גלובליים וגורמים בכירים. "עזרה לארצות אפריקאיות עומדת בסתירה מוחלטת להאשמה בדבר אפרטהייד ומפריכה אשמה כזאת", הוא גורס. לדבריו, "תוכנית הסיוע נכונה גם דיפלומטית, גם מדינית וגם מוסרית".

בשיחות שלא לייחוס, גורמים בכירים בוושינגטון מאשרים כי בעת שהותו של ראש הממשלה נתניהו בניו יורק, הוא קרוב לוודאי ייפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן "בשולי העצרת". במסגרת זו נשיא ארה"ב נפגש לשיחות קצרות עם נשיאים וראשי ארצות שארה"ב מעוניינת להפגין את יחסי הידידות עמן. מדובר בפגישות נימוסים שמלכתחילה אינן צפויות להניב תוצאות מעשיות.

להערכת גורמים בכירים בוושינגטון, גם הפגישה בין ביידן לנתניהו תהיה קצרה ותתמקד בגילויי ידידות וחיוכים. עם זאת, להערכתם, ביידן ונתניהו ידונו בקיום פגישה רשמית ביניהם בבית הלבן, וקרוב לוודאי שיחליטו על מועד מוגדר לפגישה. "הפגישה בין ביידן לנתניהו בשולי העצרת עשויה להניב תוצאה משמעותית ביותר מבחינתו של ראש הממשלה", אמר לי פרשן ותיק ומוערך בוושינגטון, המקורב לצמרת הבית הלבן.

קבלת שבת

נתניהו ידוע כמי שמקפיד על סודיות תוכן נאומיו. עם זאת, לא קשה במיוחד להעריך מה הוא מתכנן לומר לנציגי 193 הארצות החברות. לנאומיו בעצרות השנתיות של האו"ם דפוס כמעט קבוע. ראש הממשלה ינזוף בארגון האו"ם, שלא פועל ולא משפיע כראוי על המצב הקשה בעולם. מיד לאחר מכן יגלוש לקטע ארוך שיכלול מתקפה חריפה ובוטה על איראן, כולל הסבר של הסכנה והאיום לשלום העולם מהתגרענותה של איראן ומהסיוע שהיא מגישה לטרור.

נתניהו יקדיש כמה מילות תודה לנשיא ג'ו ביידן, ולא ישכח לתקוף את הרשות הפלסטינית ולהאשימה בהיעדר כל הידברות. קרוב לוודאי שהנאום, כמו בשנים קודמות, יקבל כמה רגעי חשיפה תקשורתית – ויישכח מיד.

ארדן, מצדו, מביע תקווה כי נואמים מטעם מעצמות וארצות מרכזיות יתבטאו באופן חריף נגד איראן. ארדן טוען שבעקבות דוח מעודכן של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שקבע כי איראן מגבירה את קצב הפיתוח של חומרים לייצור נשק גרעיני, ובעקבות התגברות הסיוע שמזרימה איראן לארגוני טרור אזוריים, "האו"ם חייב לקבל החלטה נגד איראן שתכלול איום צבאי עליה. בלי איום צבאי מפורש נגד איראן, לא נראה שהיא תיסוג או תחליש את מאמציה לקידום ההתגרענות", הוא קובע.

השגריר זועם גם על ההתבטאות של נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שהכריז כי "היטלר נלחם ביהודי אירופה בגלל הלוואות בריבית, עסקאות כספים, זה לא היה בגלל אנטישמיות". השגריר זועם על ההתבטאות האנטישמית ומכחישת השואה, ומתכוון ליזום החלטה מיוחדת של העצרת שתגנה את אבו מאזן.

מושב הפתיחה של העצרת השנתית ה־78 ביום רביעי הקרוב מעורר עניין מיוחד. גם השנה הנושא המרכזי יהיה המלחמה באוקראינה. מי שצפוי לנאום במושב הפתיחה הוא נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שקרוב לוודאי ידרוש את תגובת העולם החופשי לפשעי המלחמה שמבצעת רוסיה באוקראינה. אגב, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא ממש צפוי להתרגש מהגינויים. הוא ממילא נוהג להדיר את רגליו ממושבי העצרות השנתיות של האו"ם.

השנה, כאמור, מתכנסת העצרת על רקע מלחמה קטלנית שמנהלת מעצמה נגד מדינה עצמאית, כמו גם משברים קשים, סכסוכים מזוינים אזוריים ומצוקות קשות לאוכלוסיות ענק. כל זה יבוא לידי ביטוי בנאומים בניו יורק, אך אין לצפות או לקוות שהאירוע העולמי המרשים יניב איזה פתרון מעשי וישים קץ לצרות המעיקות כיום על העולם.