מבצע חרבות ברזל: גם אם בקנה המידה של מלחמת עזה, האירועים בגבול הלבנון ביומיים אחרונים - חדירת חוליית מחבלים וירי רקטות לעבר ישראל, ומנגד תקיפות של ישראל שבהן לחיזבאללה היו הרוגים - לא ניתנים להשוואה בהיקפם למתרחש בדרום, הרצף האחרון בגבול הצפוני עשוי להוביל בקלות להסלמה חמורה הרבה יותר. מכאן גם הצורך של ישראל לנהל את המלחמה בעזה, תוך הבנה שבכל רגע נתון עשויה להתפתח גם מלחמה בזירה הצפונית.

אתמול (שלישי) כבר נורו 15 רקטות לעבר ישראל, ונראה כי חיזבאללה מותח את הגבולות בניסיון להגדיל את הדילמה הישראלית עוד יותר: כיצד לנהל את המערכה בעזה מתוך הבנה שזו עלולה להיות מלכודת לפתיחה של זירה נוספת בגבול הצפוני.

"החמאס טעה טעות מרה": בכיר בצה"ל במסר תקיף לארגון הטרור
בין חמאס לדאע"ש: התיעודים מהנזק בכפר עזה נחשפים | צפו

בפועל, רצף האירועים בגבול הצפוני ביומיים האחרונים, בכמות ובחומרה, כבר גבוה יותר מאשר היה בכל מבצע שומר החומות ב־2021 - מה שמצביע ככל הנראה שהאירועים הללו ילוו אותנו גם בימי הלחימה הקרובים בדרום, עד אפשרות שיובילו בסופו של דבר להסלמה גם בצפון.

את המסר האמריקאי בשליחת נושאת המטוסים וספינות הקרב לאזור, נראה כי חיזבאללה עדיין טרם הפנימו. נראה שבשני הצדדים עדיין מפעילים ריסונים, אבל אם זה יהפוך לאירוע יומי - זה עשוי לגלוש למלחמה במהירות.

בגזרה הדרומית, גם כאשר בשטח עדיין היו מקרים של חילופי אש (בעיקר באזור הגדר סמוך לחוף זיקים), קו ההגנה התייצב וכמות האירועים בעוטף ירדה באופן משמעותי, כאשר טנקים ולוחמי חי״ר מוצבים אל מול הפרצות בגדר.

שתי היממות האחרונות כבר עומדות בסימן הגברת תקיפות חיל האוויר ברצועה בהיקפים גדולים הרבה יותר מאשר בכל המבצעים האחרונים. במידה רבה בכל הקשור לתקיפות חיל האוויר נראה כי ישראל הסירה את הכפפות, כבר עכשיו היקף החימוש שמוטל על הרצועה וכמות המטרות גדול יותר בסדרי גדול מיממה ממוצעת במלחמת לבנון השנייה ב־2006.

אבל לא על הפעולה הזו לבדה בונים בצה״ל ככזו שתוביל לניצחון ברור על חמאס ולפגיעה דרמטית ביכולות שלו. אופי גלי התקיפות שבהם לוקחים חלק 50־60 מטוסים בכל פעם נועד, מעבר לפגיעה ביעדי חמאס, גם להכין את הקרקע לתמרון קרקעי, אם יוחלט לבצע אותו.
ההרס לרצועת עזה צפוי להיות אדיר, וכך גם מספר ההרוגים שהולך ועולה, אבל המבחן של צה״ל יהיה בהישגים מבצעיים של ממש, שיביאו לפגיעה אמיתית ביכולות חמאס.

חיילי צה''ל בסריקה אחרי מחבלי חמאס בשדרות (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
חיילי צה''ל בסריקה אחרי מחבלי חמאס בשדרות (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

לצד זאת, האתגר של הדרג המדיני יהיה בהגדרת תכלית המלחמה וההישגים הנדרשים לצבא, באופן כזה שיהיה ברור בסיומה של המלחמה שלמשפט שמכוון לחמאס – "מה שהיה בעבר כבר לא יהיה יותר" – תהיה בעתיד משמעות מבצעית ומדינית של ממש. הפעם אין לישראל באמת כל ברירה אחרת, לאחר הכישלון והפגיעה הקשה בהרתעה נוכח התוצאות החמורות של התמוטטות הגבול בעוטף עזה בשבת בבוקר.

בדברים של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, לתושבי עזה, מסתתר הפעם הרבה יותר ממסר: "חמאס הפכה לדאע"ש, ותושבי עזה במקום להזדעזע - חוגגים. בחיות אדם מטפלים בהתאם", אמר המתאם, והוסיף כי "ישראל הטילה מצור מוחלט על עזה. לא יהיה חשמל, לא יהיה מים, יהיה הרס. גיהינום רציתם וגיהינום תקבלו".

את הדברים הללו אפשר להבין כי במקביל לתקיפות, עזה, מבחינת ישראל, תהיה כולה במצור - רמז לעתיד כי חוקי המשחק צפויים להשתנות גם בהקשרים האלה, ובוודאי כאשר חמאס עדיין בשלטון. מדינות נמנעות בדרך כלל להגדיר כיעד מלחמה הפלת שלטון נוכח כישלונות העבר, אבל כאשר ישראל שרואה, בצדק, בחמאס ארגון תואם דאע"ש ברצחנותו, תצטרך לסיים את המערכה הזו שלחמאס אין יכול לנהל שלטון או אופרציות צבאיות. מי יחליף את חמאס כבר אינו רלוונטי, כי התפיסה לכאורה ששלטון חמאס הוא הרע במיעוטו, כפי שראו במשך שנים בצמרת הישראלית, פשטה באופן סופי את הרגל.