לאחר שחמאס הצליח לכבוש את קו המוצבים הראשון של צה"ל, בעיצומה של מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר, יצאו מחמאס קריאות לכוחות מבחוץ להצטרף למערכה ולנצל את ההזדמנות להכריע את ישראל. ואמנם, בחיזבאללה התייצבו לצד עזה באופן חלקי בלבד, בניסיון להפריע לישראל במאמצים להכרעת ארגון הטרור העזתי. 

אזרחי לבנון חוששים מהגרוע מהכל ושולחים מסר לנסראללה

בתום מספר ימים שבהם עסק צה"ל בארגון כוחותיו בצפון ובהתמודדות עם ניסיונות חדירה קו ההגנה בצפון התייצב, ונכון לשלב זה חיזבאללה לא מצליח לגבות מחיר משמעותי מצה"ל כפי שרצה. 

בשנים האחרונות צה"ל השתפר באופן משמעותי בסגירת מעגלים על חוליות נ"ט, מה שמהווה אתגר של ממש עבור חיזבאללה שספר כבר 44 הרוגים, לאחר שחיל האוויר פגעו ב-35 חוליות מחבלים מאז תחילת חילופי האש עם ישראל. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

נסראללה נפגש במפגש עם בכירי חמאס והג'יהאד האסלאמי (צילום: רשתות ערביות,שימוש לפי סעיף 27א')
נסראללה נפגש במפגש עם בכירי חמאס והג'יהאד האסלאמי (צילום: רשתות ערביות,שימוש לפי סעיף 27א')

צריך להבין שהארגון הלבנוני נפגש בימים אלה עם יכולת שהוא טרם הכיר, כאשר מנגד צה"ל מצליח בימים אלה לשמר את היתרונות הטקטיים שלו, בעיקר באמצעות חיל האוויר. 

השיפור ביכולות צה"ל בא לידי ביטוי גם בכל הקשור להפעלת מל"טים לאיסוף מודיעין וההתמודדות עם האיומים כלפיהם. רק לפני ארבעה ימים ניסה חיזבאללה לשגר טיל קרקע-אוויר לעבר מל"ט ישראלי, שיורט בהצלחה על ידי לוחמי ההגנה האווירית. בתגובה צה"ל תקף את המתחם הצבאי ממנו שוגר הטיל. 

עם זאת, לצד שביעות הרצון בצה"ל, שידו על העליונה בשלב זה בגזרה, צריך לזכור שגם הצד השני לומד ומפיק לקחים ומנסה למצוא פתרונות חדשים. ניתן להעריך כי התסכול של חיזבאללה עלול להוביל לעליית מדרגה ושימוש באמצעים נוספים כדי לגבות מחיר מצה"ל.

בשלב זה העימות, כאמור, בצפון מוגבל לקו המגע, אך ההערכה במערכת הביטחון היא שהתרחבות המבצע ברצועת עזה תוביל להסלמה מצד חיזבאללה, שיעלה את קצב ירי הרקטות לעבר יישובי הצפון, וייתכן שגם את טווח הירי. חיזבאללה אינו מעוניין במלחמה, סבורים במערכת הביטחון, אך הוא נמצא בכוננות מלאה גם לאפשרות כזו.