אי אפשר ואסור להתעלם מהשימוע שהתקיים אתמול בקונגרס, שבמהלכו נשיאי אוניברסיטאות מפורסמות ומובילות נמנעו, ליתר דיוק סירבו לגנות, להוקיע להסתייג חד-משמעית מקריאות שהושמעו בקמפוסים לרצח העם היהודי. תוכן התשובות החמקניות והמהססות שראשי מוסדות אקדמאיים המתפארים בתואר יוקרתיים נתנו לטענות בדבר האנטישמיות הגואה בקמפוסים, יכול וצריך בהחלט להיחשב סיבה לדאגה ומניע לתחושות מטרידות לגבי הרמה התרבותית, ערכי הדעת, הקידמה והנימוסים שמוסדות אלו מעניקים לתלמידיהם הסטודנטים.

הבכירה האמריקאית במתקפה על האוניברסיטאות: "חייבים להתפטר"
הקרב הראשון בחלל: כשמערכת "חץ 3" נכנסה לפעולה
על רקע הלחץ האמריקאי: אבו מאזן מעוניין לחזור לשלוט ברצועה | דיווח

יחד עם זאת, יש לציין שעצם היוזמה של ועדת החינוך של הקונגרס לקיים שימוע כזה, הביקורת הנוקבת שספגו נשיאי האוניברסיטאות, הם הוכחה חיובית ומעודדת שהזירה הפנימית בארה"ב, איננה מוכנה לסבול ובוודאי לא להשלים ולשתוק מול התפרצות של גילויי שנאה ליהודים ולישראל.

"לקונגרס האמריקאי יש יותר שכל ויותר אומץ לב, תבונה  והגינות מאשר לאו"ם ולארגונים עולמיים", אמר לי אמש בכיר יהודי ותיק ומוערך. את התשובה, המענה הנלעג, החמקני והטיפשי לשאלה, האם קריאות לבריונות לאלימות נגד יהודים הם אנטישמיות ואיום על סטודנטים יהודיים השיבה נשיאת המכון הטכנולוגי במסצ'וסטס הידוע בשם mit  סאלי קורנבלות'.

תשובה שתיזכר ותיצרב בקורות המאבקים נגד עליונות לבנה, נגד גזענות, נגד התנהלות פוגענית במיעוטים. "שמעתי קריאות, אשר יכולות להיות אנטישמיות, אבל זה תלוי בקונטקסט, "תלוי בהקשר".  ג'וזף גבלס, הפושע הנאצי, התועמלן המטורף של המשטר הנאצי, היה עושה מטעמים מהתשובה  המטומטמת של נשיאת האוניברסיטה.

תשובה שתיזכר מחוברת וצמודה להצהרת המזכיר הכללי של האו'ם גוטרש, "המיתקפה של החמאס לא פרצה בחלל ריק". חברת הקונגרס, אחת מהנציגות של מדינת ניו יורק,  הרפובליקנית אליס סטפניק, שהיא עצמה בוגרת הרווארד,  ניהלה במהלך השימוע חילופי דברים  חריפים עם נשיאת אוניברסיטת הארווארד קלודין גיי. סטפניק שאלה, האם הארווארד תנקוט צעדי משמעת נגד סטודנטים שצועקים  בפומבי ביטויים כמו "מנהר לים" או "אינטיפדה", ביטויים  שלדעתה הם עידוד אלימות והתקפות נגד ישראל ורצח יהודים.

נשיאת האוניברסיטה השיבה, "זהו סוג דיבור מלא שנאה, פוגעני ומתועב". אבל לשאלה חברת הקונגרס, האם דיבורי שנאה כאלו מותרים   בהרווארד?. השיב נשיאת האוניברסיטה, "אנחנו מחוייבים לחופש הביטוי אפילו של דעות מעוררות שנאה".  חברת הקונגרס סטפניק לא הסתירה את תדהמתה. "את צריכה להתפטר", קראה בכעס לנשיאת האוניברסיטה.

השימוע התקיים ביוזמת ועדת החינוך של הקונגרס בנושא האנטישמיות הגואה בקמפוסים. השתתפו בו נשיאות שלוש מהאוניברסיטאות הגדולות והידועות בארה'ב. עצם קיומו של השימוע, תוכן השאלות הנוקבות שהוטחו בעדות, התשובות החמקניות, שחשפו השתמטות מאחריות, היו וייזכרו כהוכחה מטלטלת ומדאיגה להתפשטות של הלכי רוח, תחושות ויצרים של שנאה ליהודים ולישראל, שאירועי ה-7 באוקטובר הציתו, הזינו והעצימו  ולא רק בקאמפוסים. 

שלוש נשיאות האוניברסיטאות גינו אנטישמיות בקאמפוסים. בדברי הפתיחה שנשאו בתחילת השימוע הן אפילו הזכירו צעדים שננקטו במוסדות שלהן במטרה להאבק באנטישמיות. אבל חברי ועדת החינוך של הקונגרס דחו את דבריהן. "אנטישמיות ממסדית ושנאה הן בין הפירות הרעילים של תרבויות המוסדות שלכן", טען חבר הקונגרס הרפובליקני ג'ים בנקס.

הוא תקף את נשיאת הרווארד ליז מגיל על שהאוניברסיטה שלה קיימה פסטיבל ספרות פלשתינית. "למה אירחת בכלל מישהו כמו רוג'ר ווטרס?", שאל. "מדוע לא הענשת מרצים פרו פלשתינים?". מעניין ולא לחיוב, שהשימוע ,ההתבטאויות של חברי וחברות הקונגרס נגד  גילויי האנטישמיות בקמפוסים  ודברי הביקורת הנוקבים שהוטחו בנשיאות האוניברסיטאות לא קיבלו חשיפה ופרסום באמצעי התקשורת בארה"ב.  

העדויות שנשמעו באו'ם  על מעשי האונס וההתעללות  בנשים החטופות פורסמו בהבלטה והרחבה בתקשורת האמריקאית.  העדויות בשימוע בקונגרס לא זכו לפרסום. הניו יורק טיימס בכלל לא הזכיר את השימוע בגליונו היום. גם בערוצי הטלוויזיה הארציים כמעט שלא הזכירו את השימוע. נראה שנשיאות האוניברסיטאות אינן נחשבות לדמויות מוכרות מיוחדות, משפיעות. 

"מה שלא אהבתי בשימוע, שחברות הקונגרס הרפובליקניות היו הרבה יותר תוקפניות, תובעניות מאשר הנציגים הדמוקרטים בועדת החינוך", אמר בכיר יהודי. פרשן ותיק וידוע בוושינגטון אמר לי, "הגידול באנטישמיות בקאמפוסים מדאיג.  תופעה חמורה שאפשר וניתן להאבק נגדה. מה שנתגלה בשימוע, שצריך להדאיג כל אמריקאי, זה הרמה המידרדרת של ההשכלה הגבוהה באוניברסיטאות. זאת תופעה קשה עם תוצאות והשלכות קשות לארה"ב ואני לא רואה מישהו שמודע לחומרתה ועושה משהו  לבלום אותה".

אברהם פוקסמן, מומחה עולמי לאנטישמיות שניהל את הליגה נגד השמצה במשך כמעט יובל שנים, מסר בתגובה: "הנשיאות של שלוש אוניברסיטאות מרכזיות בארה"ב, הוכיחו שהן אינן מוכנות ליטל על עצמן את האחריות להגן על ביטחונם ושלומם של הסטודנטים היהודיים שלהן. הן מסתתרות תחת פירוש מוטעה ושגוי של חופש הדיבור כדי להגן על חוסר המעשים והעמדה הדו-פרצפיות שלהן. ההתנהלות שלהן היא תוצאה של השפעה שלילית המופעלת עליהן וכנראה תוצאה של סיוע כספי גדול מגורמים ערביים מה שלא תהיה הסיבה - ההתנהלות שלהן מאפשרת אנטישמיות בקמפוסים.