מלחמת חרבות ברזל: המלחמה ברצועת עזה אינה מלחמת חינם. צדקת הדרך ברורה, ומראות 7 באוקטובר אינם מרפים. את המערכה הזו אין דרך אחרת לסיים, מלבד ניצחון ועשיית כל מאמץ להשיב את החטופים הביתה בשלום. ברור שבשדה הקרב היו, יש ויהיו עוד מחירים כבדים וטעויות. את עשרת הימים האחרונים בלחימה צה״ל חייב לתחקר, לבחון את הטעויות, התקלות והמקומות שבהם חוסר משמעת מבצעית הוביל לאירועים קשים.

לקראת חזרה למו"מ על הפוגה: זה הקו האדום של ישראל
מיטוט חמאס? קצין בכיר בצה״ל חושף מה קורה באמת בשטח

בנושא המגננים הלוגיסטיים והמשמעת המבצעית שם, צה״ל צריך לטפל ומהר. גם שם היינו קרובים לשלם מחיר כבד, כאשר כוחות של חמאס חיפשו את נקודות התורפה ונבלמו בדקה ה־90, לפעמים עם לא מעט מזל, או זיהוי מוצלח של חשודים שמנע את הפיגוע.

נראה שגם מבחינה מבצעית, ללא קשר לשיקולים מדיניים או לחץ מצד האמריקאים, בצה״ל נערכים כעת לשלב האחרון והעצים במלחמה בעזה. הוא עשוי להימשך בין שבועיים לחודש.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תיעוד מחקר התוואי התת קרקעי בעזה על ידי כוחות יהל״ם. צילום: דובר צה"ל

לקראת סוף ינואר, על צה"ל לסיים את המערכה בח'אן יונס, או יותר נכון - את מה שקורה מתחת לאדמת ח'אן יונס, ברשת המנהרות, המוצבים וחדרי הפיקוד המשמשים את הבכירים בארגון. כמו בצפון הרצועה, בצה״ל מעריכים כי גם בח'אן יונס מחזיק החמאס בחטופים ישראלים. 

הדרך לפצח את הטיפול במנהרות חמאס היא כנראה המשימה המורכבת ביותר שיש לצה״ל, ולכן מי שאחראי על ביצוע המשימות הללו הן היחידות המובחרות ביותר שיש לנו. לצד ח'אן יונס, צה״ל צפוי להרחיב את פעילות האוגדות למחנות הפליטים של המרכז.

לצה"ל נותר עדין לטפל באזורים נוספים, ביניהם רפיח. לצד המערכה בח'אן יונס וההמשך הצפוי במחנות המרכז, צה״ל ימשיך בעוד פעולות לטיהור השטח בצפון הרצועה, בעיקר בהמשך השמדה של מנהרות באזורים הסמוכים לגדר המערכת.

במקביל אחראית אוגדת עזה על הקמת מעין מרחב חיץ או פרמטר מבצעי עד כק״מ מגדר המערכת. למען הסר ספק, וכפי שהתרחש בימים האחרונים, גם באזורים שנמצאים בשליטה מבצעית של צה״ל תימשך הלחימה, כאשר גם כאן מחפש חמאס את נקודות התורפה. 

בשלב הלחימה הבא צה״ל כבר צפוי לפעול עם פחות כוחות בתוך הרצועה, ייתכן עם אוגדה נוספת מלבד אוגדת עזה, כאשר דפוס הפעולה יהיה יותר במאפיינים של פשיטות ומבצעים ממוקדים. שלב המעבר לפרק הבא של הלחימה לא צפוי להיות פשוט מבחינה פוליטית וציבורית, במיוחד אם עד לנקודה זו לא תהיה התקדמות בנושא החטופים וגם האש בצפון תימשך.

זה עלול להוביל את הדרג המדיני לצומת שבו נדרשת החלטה בנוגע לזירה הצפונית מול חיזבאללה. ומעבר לכל אלה, עם המעבר לשלב הבא של הלחימה, צפוי צה״ל להתחיל את תהליך התחקירים הכואבים של 7 באוקטובר. אז יחלו גם קרבות הבוץ הפוליטיים שמתחממים בימים האחרונים - והם רק הקדמה למה שעוד צפוי לנו.