מליאת עצרת האו"ם צפויה לאשר היום (שישי) הצעת החלטה המעניקה לרשות הפלסטינית לראשונה הכרה ומעמד דה-פקטו של מדינה-חברה. בהצבעה שתתקיים היום, בשעה 6 בערב שעון ישראל, צפויה ההצעה לקבל אישור ברוב של 140-130 ארצות-חברות, מה שידוע ומוגדר במתחם האו"ם כרוב אוטומטי, המובטח מראש בנושאים מזרח תיכוניים נגד ישראל.

בן גביר: "כתבתי בעדינות"; גמליאל: "רומנטיקן, הוסיף לב" | סערת ביידן בקבינט
הבלוף המצרי נחשף? במדינה מודים: לא באמת נלך עד הסוף מול ישראל

להצעת ההחלטה אין משמעות מעשית משמעותית. הרווח שהרשות תוכל להנות ממנו הוא, להערכת דיפלומטים בכירים, שהכרה דה-פקטו כמדינה יעניק לה "רוח גבית" לעמדותיה ועידוד תקשורתי. "מדובר בחצי שנה אחרי הטבח שביצע החמאס בישראלים", אמר דיפלומט ותיק.

תקיפות צה"ל בדרום לבנון (צילום :דובר צה"ל)

נציג הרשות באו"ם יקבל באולם העצרת מושב, כחלק ממושבי החברות, במקום המושב של חברה משקיפה בשולי האולם. כמו כן, נציגים מטעם הרשות יוכלו להשתתף בפורומים בינלאומיים שמתקיימים במסגרת הארגון העולמי. הדיפלומט המשיך ואמר כי "הרשות תקבל לטיפה מהאו"ם, אבל תחושת ההנאה מכך תעבור מהר".

העדר המשמעות מעשית להכרה בא לידי ביטוי חד-משמעי בעובדה שבהתייעצות בין נציגי ארצות-חברות שהתקיימה שלשום לקראת ההצבעה, נמחק מתוכן הנוסח המקורי של ההחלטה סעיף שבמסגרת ההכרה כמדינה העניק לרשות הפלסטינית זכות הצבעה על החלטות הנידונות במליאת העצרת.

הסעיף הזה נמחק בגין העובדה שקיומו ואישורו היו מחייבים את ארה"ב להפסיק את חלקה במימון תקציב הארגון העולמי. על פי החלטה של מחלקת המדינה משנת 1990 אסור לארה"ב לממן ארגון שמכיר באש"ף כמדינה. במגעים שהתקיימו בימים האחרונים בין ארצות חברות מרכזיות לקראת ההצבעה, הובא לידיעת חברי קונגרס בושינגטון והופעל עליהם לחץ, שאם ההכרה ברשות גם כוללת זכות הצבעה, פירוש הדבר הפרה בוטה של מגילת הא"'ם.

ארה"ב, כיום, מממנת חלק גדול מתקציב הארגון, בסכום של 20 מיליארד דולר בשנה. בשבועות האחרונים, מאז שהצעת החלטה להעניק לרשות מעמד של מדינה-חברה, נמנע וסוכל במועצת הביטחון על ידי ווטו אמריקאי. שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן  קיים שיחות עם שגרירי ארצות מרכזיות במאמץ להשיג ולהבטיח התנגדות משמעותית  למהלך הכלול בתקנון הארגון להעביר את ההחלטה לדיון והצבעה במליאת העצרת.

השגריר ארדן, שינאם היום לפני ההצבעה, צפוי לתקוף את הארגון העולמי. ”ההצבעה הזאת ממחישה שהאו"ם איבד לחלוטין כל מצפון מוסרי ואת היכולת להבחין בין טוב לרע. לאו"ם לא אכפת מ-133 החטופים הישראליים המוחזקים בשבי החמאס בעזה, או מפעולות טרור קטלניות וממשיך לתת לגיטימציה ופרס לטרור".