אם זה נראה מושחת ומתנהל בדרך מושחתת - זאת שחיתות. אני מתכוון למה שקורה בוועדה לבחירת דיינים לבתי הדין הרבניים, שלא התכנסה מאז שנת 2016 לבחור דיינים לבית הדין הגדול. העיכוב מגביר את הלחץ על חברי הוועדה לבחור מקורבים לתפקיד. דיין בבתי הדין הרבניים הוא מקצוע מבוקש, ומי שייבחר לתפקיד יזכה בנוסף לכבוד גדול גם לשכר נאה. שכרו של דיין צמוד לשכר שופט בית משפט שלום ומסתכם ב־53,330 שקלים. שכרו של מי שנבחר לאב בית הדין לשיפוט צמוד לשכר שופט בית משפט מחוזי ומסתכם ב־68 אלף שקלים, זאת בנוסף לעוד תוספות ייחודיות.

הטיעון בעד האקטיביזם השיפוטי של בג"ץ מול צה"ל קרס כמו מגדל קלפים
חסרי ערך: בתי הדין הבינלאומיים של האו"ם הפכו לקריקטורה מטורללת | דעה

אין ספק שמדובר באחת המשרות הנחשקות במשק. מסמך חסוי של עו”ד הרב שמעון יעקובי, היועץ המשפטי לשיפוט רבני בהנהלת בתי הדין הרבניים, חושף שבהנהלת בתי הדין הרבניים הצטברו כ־400 בקשות של מי שרואים עצמם מועמדים לשמש דיינים בבתי דין אזוריים. אלא שנראה לכאורה שחברי הוועדה לבחירת דיינים נגועים בנפוטיזם ובניגוד עניינים חמור. המסמך חושף שלארבעה מחברי הוועדה לבחירת דיינים - שני הרבנים הראשיים לישראל ושני דייני בית הדין הרבני הגדול - יש קרבת משפחה למועמדים שעשויים להיבחר. בין המועמדים יש חתנים, בנים, גיסים ואחיינים של חברי הוועדה. מה שעלול להעיד על שחיתות, נפוטיזם וניגוד עניינים חמור, שהוא מעשה פלילי.

גיסו של הרב הראשי לישראל דוד לאו, הרב מרדכי רלב”ג, ראש אבות בית הדין האזורי בירושלים, מועמד לתפקיד דיין בבית הדין הרבני הגדול; חתנו, הרב יהודה מן, מועמד לתפקיד דיין בבית הדין האזורי; בן מחותנו של הרב הראשי הראשון לציון יצחק יוסף, הרב אברהם דרעי, מועמד לתפקיד דיין בבית דין אזורי. בנו של הרב הראשי לשעבר הרב שלמה עמר, הרב יהושע עמר, מועמד לתפקיד דיין בבית דין אזורי. גם בנו וגיסו של הרב אברהם שינדלר, הרבנים צבי שינדלר וישי סלומון, מועמדים.

בדוח מציין מחברו, היועץ המשפטי של הנהלת בתי הדין הרבניים, כי “זהו מצב חסר תקדים של ניגוד עניינים מהותי, שהוא פגם היורד לשורש תקינות עבודת הוועדה לבחירת דיינים”. מבדיקת הנתונים של 130 המועמדים ששמם פורסם ברשומות כמועמדים לבחירה, 34 מהם קרובים בדרגות שונות לחלק מחברי הוועדה שאמורים להחליט בעניינם או לבעלי עניין בוועדה ולגורמים משפיעים במערכת הפוליטית.

עובדה זאת יוצרת מצב שבו סיכוייו של קרוב משפחה להיכלל ברשימת המועמדים גדולים יותר מפי שניים מסיכוייו של מבקש שאינו קרוב משפחה. לרבנים הראשיים לישראל יש זכות למנות עשרה חברים ל”אסיפה הבוחרת”, שתבחר את הרבנים הראשיים החדשים. מתוך עשרה דיינים שנבחרו לאסיפה הבוחרת נמצאו שישה דיינים שהם או קרוביהם נמצאים בקרבה ראשונה למועמדים לבחירה. בבחירות האלה נפוטיזם הוא שם המשחק, ואין מדובר במקרים בודדים.

הדוח החמור קובע כי "השר" האמיתי בכל הקשור למערכת בתי הדין הרבניים הוא יו”ר ש”ס, אריה דרעי. מנכ”ל המשרד לשירותי דת הוא עושה דברו, והוא משמש “יושב ראש הוועדה לבחירת דיינים בפועל”. יעקובי קובע במפורש כי לדרעי עניין אישי בבחירות, משום שחתנו, הרב אלקנה סננס, מומלץ לתפקיד דיין בבית דין אזורי, וגם אחיינו, הרב אברהם דרעי, מועמד.

עו”ד הרב יעקובי, שחיבר את המסמך החמור, הוא איש אמיץ שעלול לשלם במשרתו על הדוח החמור. יעקובי תובע מהיועצת המשפטית לממשלה להתערב לאלתר ולהורות על דחיית בחירת הדיינים החדשים לבית הדין הרבני הגדול ולבתי הדין האזוריים, עד למועד בחירת הרבנים הראשיים לישראל. חשוב שהיועצת עו”ד גלי בהרב־מיארה תפקח עין כדי שעו”ד יעקובי, מחבר הדוח, לא ייפגע.