קריאתו של יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, להקמת חמ"ל האופוזיציה המשותף שמטרתו הפלת ממשלת נתניהו היא בהחלט צעד פוליטי הגיוני שנועד לתרום וליצירת אווירה והלך הרוח. ברור שלא האמירה עצמה ולא המפגש המשולש (ליברמן, לפיד וסער) שנקבע להיום (רביעי) יגרמו "למתנדנדי הליכוד" להתנדנד חזק יותר ולממשלה ליפול למחרת בבוקר.

לקראת מפץ פוליטי? סער במגעים לאיחוד כוחות עם ליברמן ובנט
נתניהו יכול לנשום לרווחה? "לא רואה הקמת ממשלה עם רע"מ"
לקראת איחוד מפתיע? הפגישה החריגה של ליברמן, סער ולפיד

מהלכים פוליטיים של יצירת עריקים ובעברתם למחנה הנגדי נעשים לא באמצעות פגישות מתוקשרות, אלא הרחק מאזני ועיניי התקשורת, במסדרונות האחוריים, בשיחות הכי שקטות וסגורות וגם זה לא מספיק, אם לא הבשיל המומנטום. והמומנטום עד כה אכן לא הבשיל. במהלך שנה וחצי של כהונת הממשלה נעשו מספר ניסיונות לגייס עריקים בקרב אנשי הליכוד כדי להוביל להחלפת הממשלה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

חלק מהניסיונות אמנם הגיעו לשלבים המתקדמים ומספר חברי הליכוד אכן ניהלו מגעים עם אנשי האופוזיציה, אך המהלך לא צלח והמו"מ פוצץ. היה זה בשיא משבר הרפורמה.  היום האופוזיציה סבורה כי המצב הנוכחי של המלחמה המתמשכת שטרם הובילה לתבוסת החמאס, של הלחץ הבינלאומי המאיים על ישראל בחרם אפשרי ושל מצוקת מפוני הצפון מסוגלות לייצר קרקע לחידוש המאמץ השקט. יש לציין כי בין ההבנה לבין הצלחת המאמץ - דרך ארוכה, מפותלת ומפרכת שכלל לא מבטיחה הצלחה בקו הגמר. 

סיעת הליכוד (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)
סיעת הליכוד (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

המפגש המשולש והקמת החמ"ל המשותף נועדו, כאמור לייצר שיח, להציף את הקריאה להחלפת הממשלה, להחזיר את הנושא לסדר היום. המטרה הנוספת היא  יצירת לחץ ציבורי נוסף על יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ. גנץ אמנם כבר לקחת צעד אחד קדימה במסלול שמוביל לפרישתו: "בוא הציב בפני בנימין נתניהו את הדד-ליין ואת רשימת הדרישות כתנאי להמשך השותפות".

אולם, בקרב ראשי האופוזיציה מרחף ספק באשר לרצינותו של גנץ הפעם אכן לקום ולעזוב. המשך קיומה של ממשלת חירום רחבה מונע מהאופוזיציה ומהמחאה לטעון להיעדר לגיטימציה ציבורית של הממשלה המכהנת. את המשוכה הזאת ראשי האופוזיציה מנסים להסיר. בין היתר באמצעות הקמת "חמ"ל הפלת הממשלה".