בדומה למרבית הישראלים, גם אני נרעשתי למשמע הידיעות על התרסקות המסוק של נשיא איראן אבראהים ראיסי. עקבתי בדריכות אחרי החיפושים, וגם לא ממש הצטערתי כשנודע על מציאת גופתו.

ההשתלטות על ציר פילדלפי היא נוקאאוט לחמאס אבל יש גם בשורה רעה
הכתובת מזמן על הקיר: אסור לתת לשבעה באוקטובר לקרות בבת חפר

אבל מה שעניין אותי במיוחד היה השאלה - כיצד האירוע הזה ישפיע על איראן בכלל, ועל הפעילות שלה נגד ישראל בפרט. היות שמדובר בתחום שבו הידע שלי מינימלי, עשיתי את הפעולה המתבקשת: קריאת פרשנויות של מומחים, שיסייעו לי להבין את תמונת המצב. והנה מה שמצאתי, מתוך שיטוט רנדומלי לחלוטין.

רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, הסביר בוויינט שמות הנשיא מהווה “רעידת אדמה משמעותית ברפובליקה האסלאמית", והוסיף ש"מותו צפוי לטלטל את המערכת הפוליטית באיראן הן בטווח המיידי והן לקראת מאבק הירושה העתידי. יתר על כן, נסיבות מותו עשויות להסב פגיעה משמעותית נוספת באמון הציבור האיראני במוסדות הרפובליקה האסלאמית".

ד"ר גיא בכור הגדיר את האירוע כ"גרנדיוזי", ודיווח על “העלאת רמת הכוננות בכל רחבי איראן" ועל “כמעט פאניקה" במשטר האיראני. גם פרופ' זאב מגן, ראש המחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בר־אילן, ייחס בערוץ 7 משמעות רחבה למות הנשיא. “בניגוד לדעה הרווחת בקרב מזרחנים מומחים שמקבל ההחלטות היחיד באיראן הוא המנהיג העליון חמנאי", הסביר, “אני סובר שזה לא מדויק. לא רק שהוא מתייעץ, אלא יש שם לחצים מכל הכיוונים, ואבראהים ראיסי היה בהחלט מקורב וגורם חזק ומשפיע. מותו יכול לשנות הרבה דברים במציאות האיראנית".

לא הסתפקתי רק בפרשנים מקומיים, ופניתי לשחקני חיזוק בכירים. למשל, ג'ון בולטון, לשעבר היועץ לביטחון לאומי בממשל טראמפ, שאמר בראיון לרשת הטלוויזיה הערבית אל־חדת': “אם האירוע נובע מתכנון פנימי, משמעות הדבר היא שהמאבקים הפנימיים באיראן הגיעו לרמה שקשה להכיל בפרט לאור היעדר חלופות שעשויות להיות לאיראן לאחר הסתלקותו או פטירתו של המנהיג העליון. המשבר האמיתי שאיתו איראן מתמודדת לאחר מותו של ראיסי נוגע לזהות היורש של המנהיג העליון".

זירת התרסקות המסוק של נשיא איראן ראיסי  (צילום: רויטרס)
זירת התרסקות המסוק של נשיא איראן ראיסי (צילום: רויטרס)

וכן הלאה. רגע לפני שהשתכנעתי סופית שמדובר באירוע מכונן ובעל השפעות דרמטיות, נתקלתי בכמה פרשנים שאומרים את ההפך המוחלט. צבי בראל למשל קבע ב"הארץ" ש"לראיסי לא היה מעמד של ממש בקבלת ההחלטות", ולכן “מדיניות איראן לא תשתנה". האלוף במיל' עמוס גלעד קבע ב"זמן ישראל" ש"באיראן יש תפיסה שמי שמת - מת, וממשיכים הלאה".

ב"מקור ראשון" ציטטו “גורם ביטחוני" שקבע כי “מותו של ראיסי הוא כמעט חסר משמעות". וד"ר מיכאל מילשטיין קינח באמירה הבאה: “מות הנשיא האיראני הוא רק מכה קלה בפרופלור". הפרשנות של מילשטיין פורסמה בוויינט, אותו אתר שבו רז צימט הגדיר כאמור את האירוע כ"רעידת אדמה".

במילים אחרות, הדרך היחידה שלי לגבש דעה בנושא תלויה במידת ההערכה שלי כלפי הפרשן הספציפי. ואולי, אפילו באופן תת־מודע, במילים שאני מבקש מראש לשמוע. כלומר, אני נמשך באופן טבעי לפרשנויות שמייחסות חשיבות גדולה למות הנשיא, כי בדומה לכולנו אני מייחל לקריסת המשטר באיראן. וזה נכון לכל ז'אנר הפרשנויות בתקשורת הישראלית. ובכלל, לתקשורת. בדיוק כמו שצפייה בערב שידורים שלם של ערוץ 12 למול ערוץ 14 מגלה מציאות כמעט הפוכה, כך גם הקשבה לפרשנים שונים שמנתחים את אותו מאורע בדיוק תשאיר אתכם מבולבלים לגמרי.

תחשבו, נאמר, על האופן שבו צבי יחזקאלי מנתח את המלחמה בעזה, למול זה של אוהד חמו או אהוד יערי מחדשות 12. בכל המקרים, מדובר בפרשנים לענייני ערבים. וכולם רהוטים, אינטליגנטיים ומשכנעים מאוד. ולחלופין, על הפערים החדים בין הניתוחים הפוליטיים של עמית סגל ואלה של אמנון אברמוביץ'. שניהם משדרים באותו ערוץ.

אמנון אברמוביץ', עמית סגל (צילום: הדס פרוש,תומר נויברג, פלאש 90)
אמנון אברמוביץ', עמית סגל (צילום: הדס פרוש,תומר נויברג, פלאש 90)

המסקנה היא שבדומה להיעלמותן של מדורות השבט, נפרדנו גם ממורי הדרך של השבט. עיתונאים שזכו לקונצנזוס רחב, ולהערכה מקצועית גם מצד אנשים שלא הסכימו עם עמדותיהם הפוליטיות. בישראל הנוכחית, כל מחנה מקשיב מראש רק לפרשן שמזוהה עם הצד שלו. קוראים לזה: לשכנע את המשוכנעים.

על הסכין
הבעיה הגדולה במגמה הזו היא שגם כשמשודר תחקיר עיתונאי ראוי, הוא נשפט בציבור על פי עמדותיו של עורך התחקיר ולא על סמך התחקיר עצמו. וכך, החלק הראשון של תחקיר “המקור" המצוין על מירי רגב, שבמציאות אחרת היה אמור להפוך פה את המדינה - ובצדק, יזכה להתעלמות אוטומטית מצד מרבית תומכי הימין, כי נעשה בידי רביב דרוקר.

טיילנו בשבת עם חברים בנחל עמוד. השמורה הייתה פתוחה, אבל ריקה לחלוטין. פגשנו שם רק בחזיר בר. אחד הפקחים סיפר שמאז תחילת המלחמה פוטרו או הוצאו לחופשה כפויה כ־350 עובדים ברשות שמורות הטבע. הנחל היה יפה מתמיד. אבל החוויה הייתה עצובה. ובעיקר - מכעיסה ומתסכלת. למעלה מחצי שנה אחרי תחילת המלחמה, הישראלים עדיין מפחדים. ובצדק.

"האיש שרצה לדעת הכל" (כאן 11) ו"אף אחד לא עוזב את פאלו אלטו" (קשת) הן שתי סדרות מתח ישראליות שעלו כמעט במקביל, ושתיהן מצוינות. מותחות, עשויות היטב, משוחקות נהדר ובאופן כמעט מפתיע בשתיהן גם יש מרכיב מאוד מאופק. כזה שנגזר מדמויות הבלשים הראשיים בכל סדרה, שהן כמעט דהויות - במכוון. עונג גדול.