ספרא וסייפא, כמו הציונים הדתיים: הדיון בבג"ץ אתמול היה טעון ביותר. זה היה מהדיונים שבהם די ברורה מהי עמדתו של בית המשפט - והשאלה היא רק לגבי הדרך שינקוט כדי לאכוף את עמדתו. עמדת השופטים הייתה ברורה: החרדים צריכים להתגייס, ולא ניתן לשלם קצבאות עבור מי שמשתמט מחובתו להגן על העם והמדינה – אבל מעוניין לקבל קצבאות. מאורעות טבח 7 באוקטובר עוררו את השופטים, כך נראה, לאחר שבמשך שנים נמשכו העתירות על פני פרק זמן ארוך במיוחד.

השופט נעם סולברג אמר את הדברים באופן ברור: "עכשיו המבול, וצריך להתמודד עם זה".

צעקות ומהומה בבג"ץ: הסתיים הדיון בעתירה נגד חוק הגיוס

אלימות בהפגנת חרדים. קרדיט: דוברות המשטרה (צילום :דוברות המשטרה)

העובדה שיש 63 אלף חרדים שלא מתגייסים לצבא לא יכולה להימשך. בשנה הבאה המספר הזה רק ילך ויגדל. צה"ל מבין שהוא עשה טעות, ובמקום צבא קטן וחכם הוא צריך להיות צבא גדול וחזק – לפני הכל. אילו הייתה מול מחבלי הנוח'בה מסה גדולה יותר של לוחמים, אולי 7 באוקטובר היה נגמר בצורה קצת אחרת. אולי.

כעת בצבא עסוקים בבניין הכוח העתידי, ולשם כך זקוקים לעשרות אלפי החרדים שכרגע משתמטים משירות. עד שהלוחמים הנוספים הרבים יוכשרו, הצבא מזמן אזרחים מהשורה לבצע ימי מילואים רבים. הח"מ בעצמו שירת כלוחם במילואים חודשים רבים, החל מ־7 באוקטובר. כולנו ניתן למדינה שלנו את הכל, את כל הכוח, אבל הנטל כבד מדי מכדי לשאת אותו לבד. אילו לא היה עם מי לחלוק את הנטל, היינו ממשיכים לשאת בו למען קיומה של המדינה, אבל כשיש מי שלא מתגייס לצבא בכלל – צריך לשנות את הדיסקט.

הפגנה נגד גיוס חרדים, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנה נגד גיוס חרדים, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כמי שגדל בישיבות הציונות הדתית אני מכיר בערך לימוד התורה, אבל ילדים, בחורים ואנשים מעל גיל הפטור יכולים ללמוד תורה גם הם – בזמן שתורתם מגינה על הלוחמים שבשטח. ובכלל, אם נסתכל טוב־טוב בין שורות הלוחמים בני הציונות הדתית, נראה דיינים ורבנים, מהעילית של עולם ההלכה היהודי, כשהם נלחמים.

אין הבדל בין התורה של חובשי הכיפות הסרוגות לחובשי הכיפות השחורות. ההבדל היחיד הוא ההבנה של הציונות הדתית שבמציאות שבה יש לנו מדינה עצמאית – חובה לשלב בין לימוד ללחימה. ספרא וסייפא.

גיוס חרדים (צילום: עמותת נצח יהודה)
גיוס חרדים (צילום: עמותת נצח יהודה)

בצה"ל יש גדוד לוחם ופלוגות לוחמות של חרדים, אולם צה"ל בסוגיה זו אינו כור היתוך. הסיבה לגיוס חרדים היא לא כדי לנסות להפוך אותם לחילונים, אלא כי אם נמשיך ככה כשצה"ל מוגבל ביכולת התגובה שלו בלחימה בשתי חזיתות – לא תהיה לנו מדינה.

מדינת ישראל עדיין משלמת קצבאות על אברכים שכן הלכו ושירתו בצבא, והמדינה תמשיך ותתקצב כל אברך שיתגייס לצבא – ויש לא מעט כאלה. מעבר להכרעת בג"ץ, הנקודה שהחרדים צריכים להבין היא שאם הם לא יצטרפו אלינו במלחמה על קיומה של המדינה – בסוף לא תהיה להם מדינה, לא יהיו להם קצבאות, והתורה, שפורחת בחסות מדינת ישראל מ־400 בחורים לעשרות אלפי לומדי תורה, רק תיפגע.