הבהלה לארה"ב: לא נקבע עדיין מועד של הופעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני מושב משותף של הסנאט והקונגרס בושינגטון. מה שכבר ניתן לקבוע מראש, ליתר דיוק חשוב ורצוי לקבוע – שההופעה והנאום הם לא רק מיותרים, אלא מדובר באירוע שעצם קיומו, המשמעות שלו וההשלכות שיניב יהיו ויסתכמו בנזק חמור, פגיעה וחבלה בתחום יחסי ישראל וארה"ב.

בסמוך לנאום ביידן: נתניהו קיבל את ההזמנה המיוחלת לקונגרס
הופעת אורח: הצצה אל מאחורי הקלעים של נאום נתניהו ב-2015

בנימין נתניהו על המלחמה בעזה (צילום: עומר מירון / לע״מ)

להופעה ולנאום הצפויים של נתניהו בגבעת הקפיטול יש הגדרה, שאולה ממערכת המונחים של עולם הפלילים. ההופעה תהיה מבחינתו של נתניהו חזרה למקום הפשע.

בינואר 2015 נשא נתניהו נאום בפני מושב משותף של שני הבתים. נתניהו תקף קשות את הסכם הגרעין שבאותו זמן היה בשלבי ניסוח סופיים. הנאום הזה היה פשע מדיני שאת מחירו משלמת ישראל עד היום. זה היה נאום שבתולדות הפוליטיקה האמריקאית נחשב, זכור ונצרב כאירוע שפגע, העליב והשפיל את הנשיא דאז ברק אובמה.

ברק אובמה  (צילום: רויטרס)
ברק אובמה (צילום: רויטרס)

סנטורים וחברי קונגרס דמוקרטיים אכן החרימו אז את הופעתו של נתניהו ונעדרו באופן הפגנתי מהאולם. מבחינת ישראל נאומו של נתניהו כראש ממשלה בגבעת הקפיטול בינואר 2015 ערער, רמס, חיבל את היסוד, הבסיס של תמיכת ארה"ב בישראל.

בהופעה שהתפרשה בזמנו כהתגרות קנטרנית ומתנשאת בנשיא מכהן, נתניהו חיסל את המסורת רבת השנים של תמיכה אמריקאית דו-מפלגתית בישראל. מסורת שנשמרה באופן מוקפד על ידי כל נשיא וממשל, דמוקרטיים או רפובליקניים. נתניהו הפך את התמיכה האמריקאית בישראל לנושא פוליטי, לעניין ששייך לשיקולים מפלגתיים, להלך רוחו של הנשיא המכהן.

מייק ג'ונסון, בית הנבחרים (צילום: רויטרס)
מייק ג'ונסון, בית הנבחרים (צילום: רויטרס)

שיהיה ברור, ההזמנה לנתניהו לנאום במושב משותף היא יוזמה רפובליקנית, מחווה של יושב ראש הקונגרס, הרפובליקני מייק ג'ונסון. על ההזמנה חתום גם מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר. אותו שומר שלפני שבועות אחדים דחה הצעה להזמין את נתניהו לנאום בפני שני בתי המחוקקים וקרא לנתניהו להתפטר מתפקידו. שומר כנראה ניצל הפעם את יוזמת הבכיר הרפובליקני מייק ג'ונסון והצטרף אליה כמהלך של פיצוי כלפי נתניהו. הצטרפותו של צ'אק שומר הדמוקרטי להזמנת נתניהו, איננה מפחיתה במאומה את העובדה שהיוזמה וההזמנה להופיע ולנאום במושב המשותף הן מהלך רפובליקני שנוצר מלכתחילה מתוך תוכנית, תקווה וצפייה להשיג אהדה ותמיכה במפלגה הרפובליקנית בקרב יהודי ארה"ב.

דונלד טראמפ בנאום בכנס המפלגה הליברטריאנית (צילום: צילום מסך RT)
דונלד טראמפ בנאום בכנס המפלגה הליברטריאנית (צילום: צילום מסך RT)

נתניהו כנראה יופיע וינאם במושב המשותף בשבועות הקרובים. כלומר, בעיצומה של תקופת המירוץ לנשיאות ארה"ב. גם אם ראש הממשלה לא ירצה, וספק גדול אם אכן לא ירצה, הופעתו בגבעת הקפיטול, מרחק של יארדים מבית הלבן, תתפרש ותתקבל כהתערבותו בהתמודדות לנשיאות. למישהו יש ספק, שההתערבות לא תשתמע כנטיה, כמגמה ככוונה של אהדה למועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ?

בינואר 2015 נאומו של נתניהו בגבעת הקפיטול היה עלבון לנשיא לא אהוד בישראל, בלשון המעטה. נאום שראש הממשלה מתכונן לשאת בגבעת הקפיטול בשבועות הבאים יהיה פגיעה ומיפגן של זלזול מצד נתניהו בנשיא הנחשב ומקובל כאוהב ישראל, ידיד ותומך שלא היה כדוגמתו. אולי, הנשיא ביידן לא יוכל להתגבר על אהבתו לישראל ויזמין את נתניהו לשיחה ב"שולי ההופעה" בשני בתי המחוקקים.

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

גם פגישה כזאת תיחשב כהתערבות בהתמודדות לנשיאות ארה"ב. נתניהו מצוטט כמי שאמר שהוא "נרגש לקראת ההזדמנות להסביר בנאומו במושב המשותף את צידקת המלחמה". כלומר, אחרי כמעט תשעה חודשים של מלחמה, ראש הממשלה יסביר את צידקתה. הבעיה היא, שחברי קונגרס וסנטורים לא חיכו ואינם מחכים להסבר. הם כבר קבעו את דעתם על הימשכות הלחמה. לא דעה שנתניהו אוהב.