למי יש השפעה יותר גדולה על ראש הממשלה נתניהו, לנשיא ביידן או לשרי ממשלתו בן גביר וסמוטריץ'? התשובה ברורה. הנשיא ביידן לא מהווה כף מאזניים שממנה צריך נתניהו לחשוש. הוא תלוי בשני שרי ממשלתו, ואם הוא לא מעוניין בבחירות, הוא חייב להיענות לכל דרישותיהם. השניים הוציאו הודעות מתואמות שבהן הזהירו שאם נתניהו יקבל את העסקה שהציע הנשיא ביידן, הממשלה תתפרק.

"כמה אנרכיסטים קיבלו כתבי אישום?": יאיר נתניהו למען החשוד בתקיפת האב השכול
קירבי על עסקת החטופים: "לא אחשוף את הפערים המינוריים בין ישראל וחמאס"

הם הודיעו חד־משמעית ש”משמעות העסקה - ויתור על מיטוט חמאס”. בן גביר כתב ”הסכמה לעסקה כזו איננה הניצחון המוחלט אלא התבוסה המוחלטת", הוסיף “לא לשחרור סיטונאי של מחבלים שישובו חלילה לרצוח יהודים” וציין שמדובר ב”עסקה מופקרת”. שני השרים דורשים את המשך המלחמה עד השמדת חמאס ו”החזרת כל החטופים”.

לשניים ברור שאם המלחמה תימשך אף לא חטוף אחד יחזור בחיים, כשם שברור להם שלא ניתן להביא לשקט מיידי בצפון למרות הצהרה ריקה מתוכן: ”המשך המלחמה ייצור מציאות ביטחונית אחרת בעזה ובלבנון שתביא לחזרת כלל התושבים לבתיהם בצפון ובדרום”.

בן גביר תוקף את נתניהו (צילום :אנה ברסקי)

עד כמה סמוטריץ’ תומך בהחזרת החטופים אפשר ללמוד מסירובו בעבר לצפות בסרטון של החיילות שנמצאות בשבי חמאס מחשש שלא יוכל לישון טוב בלילה. סמוטריץ’ השמיע אמירה נוספת שמשקפת בבירור את דעתו, שהחזרת החטופים “היא לא הדבר הכי חשוב”.

השר לביטחון לאומי בן גביר לא מתרגש מכך שהמשך הלחימה יסכן את שלומם של החטופים. מפלגתו “עוצמה יהודית” הייתה היחידה שהתנגדה לעסקה שאושרה על ידי הממשלה. כדי להצטייר אנושי פרסם בן גביר הודעה, וטען בכל הרצינות שהמתווה שהוצע הוא “תקדים מסוכן שישנה את המשוואה”.

זה לא הפריע לו לפרסם תמונה בטוויטר ולכתוב מילים שאינן תואמות את התנהלותו הפוליטית כשבחר להשתפך במילים נוגעות ללב: “אוהב ומחבק את משפחות החטופים. חייבים לומר את האמת, הקונספציה שהובילה אותנו לאסון, שכללה תשלום מזומן לחמאס ומדיניות הכלה והתפוצצה לנו בפרצוף - ממשיכה גם כעת”. בן גביר שכח לציין שהוא חבר באותה ממשלה שהעבירה מזוודות כסף לחמאס והוא אחד האחראים למה שאירע ב־7 באוקטובר.

נתניהו לא מתכוון להפסיק את המלחמה. הוא לא יכול לפעול בניגוד לעמדתם של בן גביר וסמוטריץ’ שמבהירים לו חד־משמעית שצעד כזה יביא להתפטרותם מהממשלה, מה שיביא לבחירות. נתניהו מבין שהמשך ישיבתו במשרד ראש הממשלה תלוי בשני השרים שאוחזים באקדח פוליטי והוא ימשיך לדבר גם בימים הקרובים על הצורך במיטוט חמאס ועל כך שהוא מתנגד להפסקת הלחימה.

כצעד מתריס נגד הנשיא ביידן, שהעז לפנות לקהל בישראל מעל לראשו, הוא יֵצא לארצות הברית כדי לנאום בפני בית הנבחרים והסנאט. הפעם האחרונה שבה נאם נתניהו בפני שני בתי הקונגרס בגבעת הקפיטול הייתה בינואר 2015 כשהשתמש בבמה לתקוף את הסכם הגרעין עם איראן. הנשיא אובמה בחר להחרים את הנאום, ויש להניח שכך ינהג הפעם גם הנשיא ביידן.