יחסי ישראל וספרד ידעו בעבר עליות ומורדות שתחילתם עם הקמת מדינת ישראל. ספרד לא הכירה בישראל והזהירה מפני תיאוריית קשר בינלאומית של היהודים נגדה. בשנת 1949 הצביעה ישראל נגד הסרת הסנקציות שהוטלו על ספרד ואחר כך התנגדה לקבלתה לאו"ם.

"לא מאינטרס אישי": הסיבה האמיתית מאחורי הכרת מדינות אירופה במדינה פלסטינית

הקשרים הדיפלומטיים הרשמיים בין שתי המדינות מוסדו רק בשנת 1986. פליפה, מלך ספרד בעשר השנים האחרונות, ביקר בישראל פעמיים, כשהאחרונה הייתה בשנת 2011 לציון 25 שנים לכינון היחסים בין שתי המדינות.

אך למרות מיסוד היחסים, הקשר בין ספרד לישראל אינו מתנהל על מי מנוחות. כבר לפני כשמונה שנים הודיעה ספרד כי היא שוקלת להכיר ב"מדינת פלסטין". פעולות ישראל והמבצעים הצבאיים נגד חמאס גונו על ידי ספרד, שמצאה פעמים רבות סיבות להאשים דווקא את ישראל. חודש וחצי אחרי הטבח המזעזע ב־7 באוקטובר, הגיע ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס לביקור הזדהות עם ישראל, ושר החוץ שלו חוסה מנואל אלברס גינה את הפעולות הברבריות של חמאס.

מעט לפני הביקור מינה סנצ'ס את סירה עבד רגו, פוליטיקאית ממוצא פלסטיני המזוהה עם השמאל הקיצוני, לחברה בממשלתו בתפקיד שרת הילדים והנוער. השרה עבד רגו לא מחמיצה שום הזדמנות להשתלח בישראל, וגם סנצ'ס היה שם בנובמבר האחרון בצד המצרי של מעבר רפיח כדי להתייצב לצד ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה־קרו, שהאשים את ישראל ב"מצב הקטסטרופלי של האזרחים בעזה" ודרש להפסיק את המלחמה.

בהמשך סנצ'ס אמר כי הוא מפקפק בכך שישראל מצייתת לחוק הבינלאומי. גם לדעתה של שרת ההגנה הספרדייה, מרגריטה רובלס, מדובר "ברצח עם אמיתי". סגנית ראש ממשלת ספרד יולנדה דיאז אף הצהירה ש"פלסטין תשוחרר מהים עד הנהר", אמירה אנטישמית שפירושה השמדת ישראל.

בהצהרתה אמרה דיאז כי ספרד חייבת ללחוץ על האיחוד האירופי לבטל את כל ההסכמים עם ישראל, שמבצעת לטענתה "פשעי מלחמה" ו"רצח עם" ברצועת עזה. היא הוסיפה כי על האיחוד האירופי לתמוך בתביעות שהוגשו נגד ישראל בהאג.

השר לזכויות חברתיות בממשלת ספרד, פבלו בוסטינדוי, איש מפלגת השמאל הקיצונית סומאר, המזדהה באופן כמעט מוחלט עם הפלסטינים, שיגר מכתבים למספר חברות ספרדיות בעלות פעילות עסקית משמעותית בישראל, וקרא לנקוט צעדים כדי להבטיח שפעילותן לא תתרום לרצח עם או הפרת זכויות אדם.

פרדוקס קטלוניה

איך מסבירים את האהדה הגדולה של ספרד לפלסטינים? נקודת השיא הייתה בבחירות האחרונות ב־2023, אז ראש הממשלה סנצ'ס נאלץ להרכיב קואליציה עם מפלגת סומאר. כדי לשמר את הקואליציה, התחייב סנצ'ס להכיר במדינה פלסטינית. הספרדים, בייחוד במפלגתו של ראש הממשלה, מנמקים זאת בכך שחשוב לתת תקווה לפלסטינים, אבל בפועל הם נותנים רוח גבית לקו הקיצוני של סומאר.

בחודש שעבר ממשלת ספרד עלתה עוד שלב, ופעלה בתיאום עם נורווגיה ואירלנד והכירה ב"מדינת פלסטין". בתגובה זימן שר החוץ ישראל כ"ץ את שגרירי המדינות הללו ואילץ אותם לצפות בסרטי הזוועה שתועדו. כ"ץ אף שיגר בתגובה איגרת דיפלומטית האוסרת על הקונסוליה הספרדית בירושלים לבצע פעילות קונסולרית או להעניק שירותים קונסולריים לתושבי הרשות הפלסטינית.

חשוב להזכיר כי ממשלת ספרד נלחמת במאבקים רבים נגד הכרה בקטלוניה כמדינה עצמאית. שאלת עצמאות קטלוניה ממשיכה להיות אחת הסוגיות הבוערות ביותר בספרד. למרות ניסיונות חוזרים ונשנים מצד תנועת העצמאות הקטלונית, מדריד מתנגדת נחרצות להענקת עצמאות לחבל הצפוני. תנועת העצמאות הקטלונית קוראת להכרה בינלאומית בקטלוניה כמדינה עצמאית, ודורשת את ניתוק הקשר הפוליטי והכלכלי עם ספרד. רבים מהם תומכים בקיום משאל עם חדש בנושא עצמאות, תחת תנאים בינלאומיים הוגנים.

ממשלת ספרד מתנגדת נחרצות לעצמאות קטלוניה, ורואה בה הפרה של החוקה הספרדית. סנצ'ס קרא לתנועת העצמאות "לשבת סביב לשולחן המו"מ" ולמצוא פתרון מוסכם. עם זאת, הוא הדגיש כי עצמאות אינה אופציה על השולחן. פשוט לקרוא ולא להאמין. זה אותו סנצ'ס שהכריז לפני כשבועיים על הכרה במדינה פלסטינית "שבירתה מזרח ירושלים". ראש הממשלה הספרדי אף הצהיר כי ארצו לא תכיר בשינויים בגבולות 1967, "אלא אם התקבלו בהסכמה".

ההכרה של ממשלת ספרד ב"מדינת פלסטין" וההצהרות מפי שרי הממשלה שלפיהן ישראל מבצעת "רצח עם", סיבכו את הממשלה הספרדית. שהרי אם מדובר ברצח עם בשל גזע, דת או לאום, הפלסטינים רשאים על פי הדין הבינלאומי לבקש מקלט מדיני, ועל ספרד להמשיך את התהליך, לבדוק ולאשר הגירה של כשני מיליון בקשות פלסטיניות כאלה במטרה לסייע בהצלתם ולהביאם לספרד.

במשרד החוץ הספרדי מודעים לעובדה שעמותות פרו־פלסטיניות מתכוננות לסייע לרבים מהעזתים לקבל מעמד פליט ולהגר לספרד. גורמים רשמיים מנסים ליצור רושם שאלו דעות אישיות של שרים בממשלה, אבל נראה שספרד יצרה לעצמה במו ידיה תסבוכת מדינית שלא ברור איך תצא ממנה.

העיתון הספרדי "אוקיידיאריו" דיווח כי משרד החוץ הספרדי ביקש משרי הממשלה להפסיק להשתמש במונח "רצח עם" בהקשר למלחמה בעזה. על פי הדיווח בעיתון, בממשלה הספרדית חוששים כי הדבר פותח פתח לשני מיליון הפלסטינים שמתגוררים ברצועה להופיע בשגרירות או בקונסוליה ספרדית כדי לבקש מקלט מדיני. על פי הדיווח, פסיקה של בית המשפט העליון בספרד בנוגע לקבלת פליטים, למעשה מחייבת את משרד החוץ להעלות את מבקש ההגנה למטוס לספרד.

ועוד משפט לסיום: בהצטרפות ספרד לתיק ההאשמות ב"רצח עם", חברה מדריד לגרועים שבאויבינו, לאלה שב־7 באוקטובר רצחו בצורה הברברית ביותר גברים, ילדים ותינוקות, אנסו ושרפו נשים וילדים ועדיין מתעללים מינית ונפשית בלמעלה ממאה חטופים הנמצאים בשבי ועוברים עינויים מדי יום ביומו. על ישראל להחזיר את השגריר הישראלי בדחיפות "להתייעצויות" ולהראות לממשלה האנטישמית שלא נגיש את הלחי השנייה. תקופת האינקוויזיציה הסתיימה, ולא תחזור.

הכותב הוא מנכ"ל רדיוס 100FM, קונסול כבוד בישראל של נאורו , סגן דיקאן הסגל הקונסולרי וסגן נשיא מועדון השגרירים בישראל

[email protected]