מפכ"ל המשטרה היוצא רב־ניצב יעקב שבתאי מנסה בזמן הקצר שנותר לו בתפקיד להתנער מתדמית השפוט של איתמר גביר, ולעטות את דימוי האריה השואג. ספק גדול אם יצליח בכך. קשה להאמין שהקצין הנועז, בעל עיטורי האומץ והמופת והצל"ש, מפקד משמר הגבול, אפשר לכהניסט איתמר בן גביר להשפיל אותו, לרמוס את כבודו ולהציג אותו ככלי ריק.

בעקבות סערת שבתאי ובן גביר: השוטרים שלא מוכנים להיות היסמנים של אף שר | בלעדי

איתמר בן גביר מודה לרנ"צ יעקב שבתאי על שירותו כמפכ"ל (צילום :ללא קרדיט)

רבים האמינו שהלוחם שבתאי, שכמפקד משמר הגבול הפך את החיל לאחד המבוקשים בצה"ל, הוא האיש הנכון במקום הנכון. אלא שכגודל הציפייה גודל האכזבה. ב־17 בחודש הבא יפשוט שבתאי את מדיו. לא ברור אם יצטרף לפורום הניצבים והמפכ"לים לשעבר, שביקר אותו ואת מהלכיו בחריפות כששירת כמפכ"ל.

מה שברור זה שהוא ייזכר כמי ששר בעל הרשעות פליליות ועשרות עבירות תעבורה הצליח להרוס את תדמיתו ולהפוך אותו לבובה. שבתאי לא השכיל לקרוא בראשית הדרך את המפה. אם היה עושה זאת, לא היה מתייצב לחגיגת בר־המצווה של בנו של בן גביר, מה שנתפס כהתרפסות וחנופה, ולא היה מביא לידיעת השר הממונה עליו שום פרט שבן גביר אינו צריך לדעת.

בחודש יוני שעבר, כששבתאי שהה בטיפול רפואי עם אחיו בחו"ל, הוא שמע באמצעי התקשורת שאין בכוונת השר להאריך את כהונתו. כל בר־דעת היה מבין שההתעסקות עם בן גביר מיותרת. שבתאי הגיע לאותה מסקנה, והזדרז להבהיר שאין לו עניין בהארכת המינוי, אלא שכעבור זמן קצר נבעו סדקים בעמוד השדרה שלו, ובן גביר הפך מיד גם לשר וגם למפכ"ל־על.

למרות השכר הנאה, אני מתקשה להאמין שרנ"צ שבתאי היה מוכן להתפשר על כבודו ולזכות בהארכת כהונתו רק בגלל תנאי השירות המצוינים. מפכ"ל הוא תפקיד בעל עוצמה, ואני מעריך ששבתאי כמו קודמיו לא יכול היה שלא להתמכר לכוח הרב שבתפקיד. התשוקה שהוא הפגין לקבל מהשר בן גביר הארכת כהונה הובילה את שבתאי לוותר על כבודו האישי והמקצועי. מתנגדיו, והם לא מעטים, אומרים שהוא ראוי לאמירה הידועה של ווינסטון צ'רצ'יל על קלמנט אטלי, מדינאי בריטי ממפלגת הלייבור, שמונה לראש ממשלה: "מכונית ריקה הגיעה לרחוב דאונינג 10, ומתוכה יצא ראש ממשלת בריטניה".

זאת גם הדרך שבה נתפס שבתאי בעיני חברי סגל הפיקוד הבכיר והכפופים לו, כשראו את התרפסותו בפני השר. כדי להתנהל מול בן גביר, יש צורך במפכ"ל חזק, שיבהיר לשר מהם הקווים האדומים שאסור לו להתקרב אליהם, בלי שהיועצת המשפטית לממשלה תיאלץ לעשות זאת במקומו.

בן גביר אינו מעוניין במפכ"ל בעל עוצמה. הוא מעוניין להמשיך להיות גם השר הממונה, וגם מפכ"ל־על, ולכן יש להניח שניצב אבשלום ("אבשי") פלד, המועמד לתפקיד ממלא המקום, עומד בכל הקריטריונים שהציב השר למי שימלא בעתיד את התפקיד. בן גביר מתכוון למנות את ניצב פלד לתפקיד למשך ארבעה חודשים, ולהאריך במידת הצורך את כהונתו – כדי לטפח פודל חדש.

להגן ולשרת

עד למועד שבו יפרוש שבתאי באמצע החודש הבא, עומדת בפניו משימה חדשה חשובה ביותר. הוא החליט להקים יחידת אבטחה לראש הממשלה ומשפחתו, שמאובטחים כיום על ידי היחידה הממלכתית לאבטחת אישים של שירות ביטחון כללי, שאין טובה ומיומנת ממנה. היחידה שמאבטחת רק סמלי שלטון, מצאה עצמה נדרשת לאבטח את בני משפחתו של ראש הממשלה, בעקבות החלטה של ועדת שרים מיוחדת לענייני שירות ביטחון כללי שבראשה עומד ראש הממשלה, וחברים בה שרי המשפטים, הביטחון, החינוך וביטחון לאומי.

הוועדה החליטה בישיבה שבה לא השתתף ראש הממשלה, שבשל איומים יש לאבטח בנוסף לסמלי השלטון גם את משפחתו של נתניהו. ההחלטה מחייבת את השב"כ, אף שהגורמים המקצועיים בארגון סבורים שאין הצדקה לכך, ויחידת "מגן", במשרד ראש הממשלה היא הכתובת הנכונה לביצוע המשימה.

זמן קצר לפני סיום כהונתו הגה רנ"צ שבתאי רעיון יצירתי ומקורי שלא ברור אם הוא עלה ביוזמתו, או שמדובר לכאורה ביוזמה של השר הממונה עליו, להקים יחידת אבטחת צמודה שתאבטח את משפחת נתניהו. תקציבה השנתי של היחידה יהיה כ־12 מיליון שקל בשנה. היא תמנה 30 שוטרים, ומפקדה יהיה בדרגת רב־פקד. במשטרה הסבירו במלוא הרצינות ש"מדובר בדרישה מבצעית של מחוז חוף, בשיתוף אגף התכנון של משטרת ישראל". אם היחידה תוקם, היא תהיה כנראה ההישג העיקרי של שבתאי להתגאות בו בסיום כהונתו.

היום ברור שמפקד משטרת מחוז תל אביב, ניצב בדימוס עמי אשד ראוי להערכה רבה. הוא זה שניסה לבלום בכוח את התערבותו של השר בן גביר בעבודת המשטרה. אלא שבמקום שהמפכ"ל שבתאי יסייע בכך, הוא חבר לשר, והביא לפרישתו של קצין מנוסה ומקצועי משורות המשטרה.

בעת שניצב אשד היה בחופשת פרישה, הוא גילה שיש מי שממשיכים לרדוף אותו. בחדשות כאן 11 פורסם שאשד נופש בבית מלון יוקרתי עם רעייתו, שבו עלות לילה אחד היא לא פחות מ־1,500 שקל. אלא שאשד שיפץ באותה עת את ביתו, ולן בבית המלון על חשבונו הפרטי ולא היה בכך כל פגם. כדי להטיל בו דופי, נאמר שלא ברור אם אשד יזכה בהנחה של סלבריטאי, אף שברור שהניצב הוא איש ישר דרך שלא היה מפר את הוראות המשטרה. טבעי היה שהמפכ"ל ייצא להגנתו של קצין בכיר, שנמנה עם סגל הפיקוד הבכיר, אבל שבתאי העדיף להתעלם מהפרסום, ולרצות בכך את השר הממונה.

נאום הפרישה של ניצב בדימוס אשד, שבו אמר "יכולתי לעמוד בקלות בציפיות, להפעיל כוח לא סביר ולמלא את המיון באיכילוב בקלות בסוף כל הפגנה בתל אביב, ויכולנו לפנות את נתיבי איילון תוך דקות ספורות במחיר נורא של שבירת ראשים וריסוק עצמות, במחיר של ניפוץ האמנה שבין המשטרה לאזרחי המדינה", היה צריך להדליק נורות אדומות אצל שרי הממשלה, שרואים איך המשטרה הופכת למיליציה פרטית – אך נמנעים מלהתערב. הם חוששים מראש הממשלה, מה גם שהמדיניות שאותה נוקט בן גביר משרתת אותם. המשטרה נמנעה בעבר משימוש ברימוני הלם, ואף לא אחד מהשרים המופקדים עליה לא התייצב בעמדת הפיקוד הקדמית וחילק הוראות לקצינים בשטח.

אני מהמר שהשר בן גביר לא ימהר להתפטר מהממשלה, כשם שמרבית איומיו של שותפו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הם איומי סרק. סמוטריץ' קורא את הסקרים, ויודע שאם תהיינה בחירות הוא לא יעבור את אחוז החסימה. בן גביר יודע שאין לו כמעט סיכוי בעתיד לחזור לשולחן הממשלה. כמי שאוהב גם כוח וגם כבוד, הוא לא יוותר על התפקיד בקלות.

[email protected]