יחיא סריע, הדובר הצבאי של החות'ים בתימן, הודיע מאז תחילת החודש על עשר תקיפות נגד כלי שיט, אולם דווקא ההודעה ביום חמישי, על שתי התקיפות האחרונות עד כה, היא המעניינת ביותר מאחר שלראשונה מדובר בפעולות משולבות עם המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק.

אחרי הפרישה של גנץ, חדשות 12 מטילים פצצה, מועד פרישת הרמטכל
הביביסטים הכתירו את נתניהו למשיח - ויש לו גם ממלא מקום | בן כספית

לפי ההודעה, החות'ים וההתנגדות האסלאמית בעיראק, כפי שנקראות המיליציות העיראקיות שפועלות בהכוונת איראן, שיגרו כטב"מים לעבר שתי אוניות שהביאו ציוד צבאי לנמל חיפה. תקיפה נוספת באמצעות כטב"מים כוונה לעבר אונייה "שהפרה את האיסור על כניסה לנמל חיפה". בהמשך, גם ההתנגדות האסלאמית בעיראק פרסמה הודעה משלה שאישרה את הפעולות המשותפות. 

ההודעות הצהירו כי הפעילות המשותפת הייתה בתגובה ל"מעשי הטבח" של ישראל ברפיח, כמו גם לתקיפות האמריקאיות-בריטיות בתימן. סריע הצהיר כי "התקיפות היו מדויקות", אולם כמו במרבית הטענות של החות'ים ושל המיליציות, לא היו לכך הוכחות בשטח, וגם צה"ל לא דיווח על הפלת כלי טיס חשודים "מכיוון מזרח". 

זמן קצר לאחר מכן, נשא מנהיג החות'ים, עבד אלמלכ אלחות'י, את נאומו השבועי, בו הצהיר כי השיגורים ביום חמישי הם "תחילתו של מסלול של פעולות משותפות שיהיו חשובות, אסטרטגיות ומתקדמות". הוא הביע תקווה כי לפעילות המשותפת תהיה "השפעה עצומה" על ישראל והבטיח כי "תראו עוד מבצעים בעתיד". 

למי שעוקב אחרי המתרחש בזירה המזרחית, ההודעה ביום חמישי אינה מפתיעה. כפי שתיארנו בדוחות השבועיים של מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, בשבועות האחרונים, היו סימנים פומביים לכך שזירת החות'ים בתימן וזירת המיליציות בעיראק מחזקות את שיתופי הפעולה. 

זה החל במפגשים שהתקיימו בטהרן ב-23 במאי, בשולי הלווייתו של נשיא איראן אבראהים ראיסי, בהם השתתפו מפקד משמרות המהפכה ומפקד כוח קודס עם נציגים של כל ארגוני "חזית ההתנגדות", כולל חמאס, חזבאללה, הג'האד האסלאמי, וגם החות'ים והמיליציות בעיראק. 

יממה מאוחר יותר, התקיימה שיחת טלפון בין מנהיג החות'ים, עבד אלמלכ אלחות'י, לבין מזכ"ל המיליציה העיראקית של גדודי חזבאללה, אחמד אלחמידאוי, ובה הם "הדגישו את הצורך בשמירה על מוכנות ותיאום גבוה בין כוחות הציר, במיוחד בין עיראק ובין תימן, כדי לתמוך בעם הפלסטיני המדוכא". מוקדם יותר השבוע, גם דווח כי יותר משמונים פעילים חות'ים עברו הכשרה בעיראק אצל המיליציות הפרו-איראניות. 

המיליציות הפרו איראניות בעיראק (צילום: REUTERS/Essam al-Sudani)
המיליציות הפרו איראניות בעיראק (צילום: REUTERS/Essam al-Sudani)

מאז תחילת הלחימה ברצועת עזה, בעקבות טבח ה-7 באוקטובר, ממלאים החות'ים והמיליציות בעיראק תפקיד בולט בפעילות של "ציר ההתנגדות" שבנתה איראן ברחבי המזרח התיכון. אמנם כאן אנחנו מרגישים בעיקר את הלחימה ההולכת וגוברת מול חזבאללה בצפון, אולם גם נאמני איראן בתימן ובעיראק אינם יושבים בשקט. 

במיוחד נכון הדבר לגבי החות'ים, שבאמצעות שיגורי הטילים והכטב"מים לעבר אוניות במרחב הים האדום גרמו לפגיעה קשה בתנועה בציר השיט האסטרטגי. על אף שמרבית פעילותם מופנית לעבר המרחב הקרוב אליהם, החות'ים אינם נמנעים מלנסות ולפגוע גם בשטח ישראל.

כבר בתחילת הלחימה הם שיגרו טילים וכטב"מים שיורטו בהצלחה, בעיקר על ידי ספינות מלחמה אמריקאיות, והחות'ים גם נטלו חלק במתקפה האיראנית נגד ישראל בחודש שעבר. מוקדם יותר השבוע, הם גם הודיעו על שיגור טיל בליסטי חדש בשם "פלסטין", שבסרטון נראה ראש הקרב שלו צבוע בצבעי כאפייה פלסטינית, אולם מערכת החץ הצליחה ליירט אותו לפני שהגיע לשטח ישראל. 

המיליציות בעיראק, מצדן, הודיעו עד כה על עשרות שיגורים של טילי שיוט וכטב"מים לעבר "מטרות חיוניות" בישראל, בעיקר באזור אילת, חיפה, רמת הגולן וים המלח. על אף שמדי פעם מאשר צה"ל כי יורטו כטב"מים וטילי שיוט שהתקרבו מכיוון מזרח, ברוב המוחלט של המקרים אין אישור ולא ברור אם השיגורים יורטו או התרסקו בדרך, או שפשוט מדובר בהצגה עבור האיראנים כדי להראות שהמיליציות תורמות את חלקן. 

על אף שאין הוכחה בשטח לתקיפה המשולבת של החות'ים ושל המיליציות לכיוון חיפה, גם אם יפורסם סרטון שמראה את שיגורי הכטב"מים, מדובר בשלב נוסף בהתפתחות של "ציר ההתנגדות" שמובילה איראן כאשר שתיים מהזירות מתחילות לאחד כוחות.

שני הצדדים מחזיקים בארסנל של כטב"מים וטילים, ואם לא יהיה שינוי דרמטי בלחימה ברצועת עזה, במיוחד בכל הנוגע להסכם אפשרי להפסקת אש, ישנה סבירות גבוהה שנראה עוד ועוד הודעות על פעולות משותפות של החות'ים והמיליציות, שחלקן אף עלולות להתקרב לכיוון ישראל, שם צפויות להיתקל ביכולות ההגנה. אולם במבט כולל, ניתן להעריך כי רצועת עזה וגבול הצפון הן שתי הזירות שימשיכו להעסיק את תשומת הלב של מקבלי ההחלטות אצלנו בממשלה ובצבא.

ד"ר חיים איסרוביץ הוא סגן מנהל וחוקר ראשי במרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית