פרישת גנץ שתתרחש הערב בשידור ישיר בכפר המכביה, לא צפויה לזעזע את המערכת הפוליטית, לפחות לא בטווח זמן מיידי. גם כי היא הייתה צפויה ואף מתבקשת, אמנם התעכבה בחודשיים-שלושה, אך לא הפתיעה איש. בני גנץ וחבריו עוברים מהאופוזיציה בתוך הממשלה לאופוזיציה בתוך האופוזיציה. בתקווה ובמטרה לא להתייבש שם במשך שנתיים עד הבחירות הבאות, אלא לגרום לתאריך הבחירות להתקרב ולהקדים את המועד הנוכחי.

יחזקאלי טוען: אתמול נפל דבר - תושבי עזה קמו למחירון חדש לגבי החטופים
דיווח דרמטי: נועה ארגמני הוחזקה ע"י אחד מעורכי אל ג'זירה

בני גנץ, גדי איזנקוט וחבריהם לא יכלו להרשות לעצמם להמשיך ולהזדהות עם ממשלת נתניהו, כל שכן - להמשיך ולהעניק לה לגיטימציה ציבורית רחבה. החזרת הקואליציה לממדיה הטבעיים של 64 מנדטים, עשויה להוות יריית פתיחה עבור האופוזיציה והמחאה, להגביר את ההפגנות, להחריף את המתקפות ולזעזע ככל האפשר את הקונסטרוקציה הפוליטית של הממשלה המכהנת.

בנימין נתניהו בבית החולים שיבא על שחרור החטופים (צילום :לע"מ)

בזמן המאבק למען הקדמת הבחירות, בני גנץ צפוי למצוא את עצמו בתוך מאבק אחר: בתוך הבית האופוזיציוני החדש-ישן. בזמן שגנץ כיהן כשר בכיר בממשלה, האופוזיציה עברה שינויים משמעותיים. מפלגת העבודה בחרה יו"ר חדש, הימין הממלכתי יצר אגף ימני - מתון והידק את השת"פ עם המפלגה הימנית-ליברלית שנמצאת במגמת עלייה מאז תחילת המלחמה: מפלגת ישראל ביתנו. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הפך לראש אופוזיציה מקביל, ולפיד מחובק בקרב מובילי במחאה. גנץ יצטרך למצוא מחדש את מקומו באופוזיציה וקל זה לא יהיה. נהיה שם צפוף ותחרותי עד מאוד. 

איתמר בן גביר  (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)

עזיבת גנץ צפויה להיטיב עם באגף הניצי בתוך הממשלה. לא עוד הווטו של גנץ על היוזמות והדרישות של איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ. סביר להניח שהשניים לא ינצלו במלואו את הכוח המוגבר שיקבלו עם פרישת גנץ, משום שהם מעוניינים בשרידות הממשלה. לא שווה לבנות עוד חצי חדר אם זה עלול להפיל את כל הבניין כולו. פרישת גנץ תדרוש מהם לנהוג באחריות מרבית ולא בפרעות, כפי שאפשר היה לחשוב.

עם פרישת גנץ, כל חברי הקואליציה יצטרכו להוכיח מחדש את נאמנותם. לשדר יציבות כנגד הניסיון של האופוזיציה המתחזקת למנוע ולזעזע את הסירה. כלל פוליטי בסיסי אומר כי כל פרישה מכל ממשלה מסוגלת לייצר מומנטום ופתח לפירוק. פתאום חברי הכנסת מספסלים האחוריים מעלים ווליום ומתחילים לאיים. כמעט כל ח"כ מתחיל להאמין שהגיע הרגע להוכיח את עצמו, לקדם את מה שלא הצליח לקדם עד כה, לדרוש את מה שלא העז ואולי גם לקבל. החל ממחר בבוקר מלאכת ניהול הקואליציה תהפוך לקשה ומורכבת  הרבה יותר.