ההחלטה של מפקד אוגדת עזה תא״ל אבי רוזנפלד, להתפטר הגיעה מאוחר מדי. ספק אם יש לה בכלל משמעות אמיתית, מעבר לאמירות כאב והצער שעולים במכתב ההתפטרות.

שר בממשלה טוען: זה מה שגנץ דרש ולא קיבל

בן גביר דורש להצטרף לקבינט המלחמה; רמז מתוך הליכוד לסער וליברמן|

אוגדת עזה כשלה, קרסה ב-7 באוקטובר. הכשלים, התקלות, חוסר המקצועיות, ליוו את פיקוד היחידה עוד הרבה לפני השביעי לאוקטובר. את זה הבינו היטב בעזה. את זה הבינו פחות בדרגי הפיקוד הבכיר בצה״ל.

אבי רוזנפלד (צילום: דובר צהל)
אבי רוזנפלד (צילום: דובר צהל)


ההתראות של התצפיתניות היו רק חלק מהתקלות. האוגדה לא יצרה קוו הגנה שני אפקטיבי למקרה של פלישה. היא לא הכינה מערך פיקוד ושליטה אחורי למקרה של מתקפה על מפקדת האוגדה והחטיבות המרחביות. האוגדה לא ידעה לבנות מערכי סד״כ אל מול פוטנציאל האיום. ולבסוף כל מערך המודיעין של האוגדה כשל ולא תפקד באופן הולם עד השביעי באוקטובר.

בשבוע שעבר נוהל קרב עם ארבע מחבלים שניסו לחדור לישובים או למוצב צה״ל. הם הגיעו עד למרחק של 300 מטרים מהגדר מערבית לכרם שלום וחולות. בקרב נהרג לוחם צה״ל. אבל בעיצומו של הקרב שנמשך שעה באוגדה, כמו בשביעי לאוקטובר, לא מצאו את הטלפון לעדכן את הישובים מאחור, ולהקפיץ את כיתות הכוננות ששומרים על הישובים הנמצאים 300 מטר מהקרב.

עם מכתב ההתפטרות או בלעדיו, מפקד האוגדה היה אמור ללכת הביתה בעוד פחות מחודש וחצי. בדיון השיבוצים לפני 7 באוקטובר, מונה מפקד אוגדה 99 תא״ל ברק חירם להתמנות בתחילת אוגוסט השנה למפקד אוגדת עזה. המפקד היוצא תא״ל אבי רוזנפלד לא שובץ לתפקיד אחר ונשאר באוויר לפני שיבוץ. אבל אז הגיעה המתקפה הרצחנית. ישובים בעוטף עזה נכבשו, וכך גם כמה מוצבי ומחנות צה"ל, בהם גם חלקים רבים ממפקדת האוגדה במחנה רעים. רק גבורה של לוחמים עזי נפש מנעה פגיעה קשה יותר מעבר לקטסטרופה.

אוגדה 99 (צילום: דובר צה''ל)
אוגדה 99 (צילום: דובר צה''ל)


המחליף המיועד אומנם שובץ לתפקיד אבל ספק אם המינוי יצא לפועל. בקרב רבים תושבי העוטף תא״ל ברק חירם אינו ראוי לפקד על האוגדה. האירוע בבית של פסי בקיבוץ בארי ב-7 באוקטובר, בו מצאו את מותם 12 ישראלים שהוחזקו כבני ערובה נמצא בתחקיר צבאי. על פי עדויות תא״ל חירם שפיקד על הקרב, פקד על צוות תמר לירות שני פגזים שמהם ככל הנראה נהרגו בני הערובה.
בית הרוס בבארי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בית הרוס בבארי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)


היום אין כמעט אמון בין תושבים בעוטף עם מפקדי צה״ל באוגדת עזה. בשיחות עם הצבא אומרים האזרחים למפקדים "לא נערכתם, לא הגנתם", וצה״ל לא היה לצידם אל מול המחבלים שפשטו על הישובים רצחו, חטפו, אנסו ושרפו. צה״ל הפקיר אותם.

לכן תא״ל ברק חירם הוא כנראה הבחירה הגרועה ביותר שצהל יכול להעמיד כדי לשקם ולבנות מחדש את האמון עם האזרחים. גורמים בכירים בצה״ל ומחוצה לו מקווים שוועדת החקירה תיכנס לנושא מטריד במיוחד ותבדוק לעומק את מערך המודעין של האוגדה בכלל.

ואת תפקודו של קצין המודיעין של האוגדה בפרט. הקצין בדרגת סא״ל שהוא בנו של אלוף בכיר לשעבר בצה״ל. שלאחר שחרורו שימש בתפקידים בטחוניים משמעותיים. אותם גורמים מבקשים שוועדת הבדיקה תבחן את תפקודו של הקצין שעמד בצומת מרכזית בעיבוד תמונת המודיעין בגזרה. יש המצביעים על כך שתמונת המודיעין שהוא נדרש לייצר למניעת מתקפת הפתע לא הועברה לדרגים מעל, ובהם מפקד האוגדה.

אני מאמין בכנות דבריו של תא״ל אבי רוזנפלד, קצין ערכי שכשל בפיקוד על האוגדה. ״החלטתי לסיים את תפקידי כמפקד אוגדה 143 ואת שירותי בצה"ל במסגרת אחריותי כמפקד״, כתב והוסיף: ״כל אחד צריך לקחת אחריות על החלק שלו ואני האחראי באוגדה 143". ״אני מתכוון להמשיך לקחת חלק בתחקירים ובהפקת הלקחים כדי לעשות הכל על-מנת שמה שקרה ב-7 באוקטובר לא יקרה בעתיד. פעלתי בשירותי בצה''ל ככל יכולתי להגן על יישובי העוטף - כמגד בנחל עוז, כמפקד שלדג, כמחייט צפונית וכמפקד האוגדה".

"ב-7 באוקטובר נכשלתי במשימת חיי להגן על העוטף״, כתב מפקד האוגדה. שאגב רצוי שמפקד האוגדה הבא לא יהיה כזה שגדל בתפקידי פיקוד בתוך האוגדה. בעצם גם קצינים זוטרים יותר, חשוב שלא יעשו יותר משתי תפקידים באוגדה. דם חדש, חשיבה חדשה, מתח מבצעי חדש הוא כלי בסיסי למניעת קיבעון מבצעי.