לאחרונה נשלח אליי בטלגרם סרטון שבו רואים ילדים ונערים חמושים מכף רגל ועד ראש ברובים, אקדחים ודומיהם. הילדים בפנים גלויות, המבוגרים בכיסוי פנים. נשאלתי היכן צולם הסרטון והימרתי על עזה לפני 7 באוקטובר או על צעירי חיזבאללה. האמת טפחה על פניי כאשר נאמר לי שהסרטון צולם עכשיו, בטול כרם. 

הקאמבק של נפתלי בנט בדרך? "אפשר לעשות זאת שוב, נכונן כאן מדינה ראויה"
האלוף במיל': "נתניהו משקר, כי הצבא אומר לו בדיוק. יש הישגים לצה"ל בעזה"

זה לא חדש שתושבי בת חפר שבעמק חפר טוענים שהם שומעים בלילות קולות חפירה מתחת לבתיהם. מדי פעם יורים חמושים צרורות מנשק אוטומטי מהעיר טול כרם לעבר היישוב. אומנם כוחותינו נכנסים לטול כרם בניסיון לסכל את הטרור ומוצאים מפעם לפעם אמצעי לחימה או מעבדות לייצור נשק, אבל מחבלים מתצפתים על כניסת כוחותינו ומפעילים נגדם מטענים.

פעילות כוחות הביטחון בטול כרם  (צילום: דוברות המשטרה)
פעילות כוחות הביטחון בטול כרם (צילום: דוברות המשטרה)


האיומים על השרון נמשכים. כיתות הכוננות של יישובי עמק חפר מתאמנות, אבל כיתת כוננות של יישוב קטן תתקשה להתגבר על פשיטה רבתי נוסח 7 באוקטובר. רק עשרות מטרים מפרידות בין גדר ההפרדה של טול כרם לבתים המזרחיים של בת חפר. יישובים בהמשך אינם רחוקים מהגדר יותר משניים־שלושה קילומטרים.

בראיון שנתן אלברט טייב, ראש עיריית כפר יונה, הוא דיבר על התגברות הטרור וטען כי כוחות הביטחון והמודיעין לא משתפים אותם במה שקורה בטול כרם. לדבריו, אם קיים פוטנציאל פלישה מכיוון זה, יש ליידע אותם ולתת להם תשובה שתניח את דעתם יותר מזו שהם מקבלים עכשיו, שהיא “שום דבר לא קורה, הכל בסדר". 

כפר יונה (צילום: ניר קידר)
כפר יונה (צילום: ניר קידר)


כאשר אני שומע את צמד המילים “הכל בסדר", הדאגה שלי מתגברת. “כפר יונה הפך להיות עוטף השומרון", אומר מר טייב ומציע לנקות את כל החממות המסתירות את כל האזורים שמעבר לחומה.

אין זה סוד שחמאס הולך ומתבסס ביהודה ושומרון, כסף מאיראן משמש לחימוש החוליות המפגעות ההולכות ומתרבות שם, יורות לעבר היישובים, נמלטות מהמקום ומעלות סרטונים של מעלליהן לרשתות.

אין ספק שאנו יושבים על חבית של חומר נפץ. אין ביטחון פנים ואין תחושת ביטחון לאזרחים. יש לשנות מיד את תפיסת הביטחון, ליצור חיץ בחלק הפנימי של גדר ההפרדה ולחסל את כל מי שנכנס לאזור חיץ זה במיידי. בנוסף, יש לדאוג לכוח צבאי מכובד שיישב על הגבול בנקודות אלו. רק כך יוכלו התושבים לשוב ולחוש ביטחון. 

הפנטזיה של חמאס היא לחצות את מרכז הארץ לשניים באזור הצר בין טול כרם לנתניה. היום יש להם ביטחון, יש להם ניסיון, יש להם נשק, ויש להם חוצפה. לאור ניסיון העבר שלהם, למה לא בעצם?