לפי שעה, זה נראה לצערי לא טוב. בצפון, צה”ל לא מצליח להתמודד עם הכלים המעופפים שמחזיק חיזבאללה; ובדרום, מי שחשב שאת מה שקרה ב־7 באוקטובר יש לייחס לרשלנות מקומית גרידא, לא ראה, מן הסתם, את התמונה הכוללת.

מהו נמר"ה? ומה עלול היה לגרום לאסון הכבד ברפיח? אלו הדברים שצה"ל יחקור
הותר לפרסום: שמונה לוחמים נהרגו מפיצוץ נמר"ה ברפיח

במשך שנים הלעיטה אותנו מערכת הביטחון בתחזיות שווא. רמטכ”ל אחרי רמטכ”ל קפצו לחיינו הפוליטיים תוך התחזות למה שהם אף פעם לא באמת היו. שחצנותם לא ידעה גבולות. תקציבי העתק שקיבלה מערכת הביטחון חולקו הרחק מעינו של הציבור. קונספציות עלובות השתלטו על המטה הכללי. היו אחראים לכך. איש לא בא עמם חשבון.

אני שומע עכשיו את הרצי הלוי מתבכיין על שבצה”ל חסרים 15 גדודים – ואני נזכר שעד לא מכבר כל “אוכלי הפנסיות התקציביות” סיפרו לנו שצה”ל יוכל להתמודד בשתי חזיתות, בו זמנית, אם לא מעבר לכך. את דברי הרהב הללו אסור לשכוח אף לרגע.

לא בחירות אנחנו צריכים עכשיו. הן רק ירחיבו את הבור הענק שנפער לרגלינו. לא זה מה שיוציא אותנו מהבוץ שבו שקענו בעת שאכלנו שקרים על גבי שקרים. גם גיוסם של כמה אלפי חרדים הוא לא הדבר שירפא חוליים כמעט כרוניים.

אינני יכול לשים את האצבע על הנקודה שבה הפכנו לצמיתים של גיבורי־העל הללו, עטורי האותות והמופתים, אבל כשזה קרה לא ידענו לעצור את התהליך. את הפירות העבשים אנחנו אוכלים עכשיו.

אני עוד זוכר את התדהמה שאחזה בי - לא ממש, צריך להודות - כשהתברר לי שיש חוגים בצה”ל שלא מרוצים, לכאורה, מהמהפך הפוליטי בראשות הממשלה. מסעות הסרבנות פשטו כאש בשדה קוצים. יועצי תקשורת פוליטיים הובילו את המחאות. בחיל האוויר לא התכוננו, להתרשמותי, להתמודדות עם כלי טיס חמקניים אלא להתמודדות מול שמחה רוטמן ויריב לוין. צמצומה של עילת הסבירות הטרידה, משום מה, את הטייסים. לא התעצמותו של חיזבאללה. את חמאס בכלל לא ספרו.

האזנתי בשבוע שעבר ל”נאום הפרישה” של בני גנץ. הוא הקריא את הדברים מתוך הטלפרומפטר. לא שמעתי אותו מדבר, בהיותו שר ביטחון, על יכולותיו הטכנולוגיות של חיזבאללה. יכול להיות שאני טועה, אבל בדבר אחד אני בטוח. הוא היה זה שאמר, בעת שהיה רמטכ”ל, ”צריך סד”כ (סדר כוחות) קטן. מצויד. זריז. גמיש ומאורגן”.

בני גנץ מודיע על פרישה מהממשלה (צילום: אבשלום ששוני)

אין להטיל, כמובן, עליו בלבד את מלוא האחריות למה שקורה עכשיו, אולם יש לראות בו מייצג נאמן של איוולת טיפוסית. המנהרות פרחו בדרום בעת שהוא שימש רמטכ”ל. חיזבאללה הפך למפלצת בתקופת כהונתו כשר ביטחון.

אף לא מילה אחת של התנצלות נשמעה על איך שצה”ל נראה עתה, למשל, מול מחרבי הגליל. לא מפי רמטכ”לים לדורותיהם, כל אלה שהובילונו עד הלום; וגם לא מפי שרי ביטחון. מוכרי הבלונים של אשליות כבר חזרו לקדמת הבמה.