שאול גולדשטיין, מנכ״ל נוגה ניהול מערכות חשמל, זרק אתמול פצצה לאוויר, כאשר עדכן את הציבור מהם האתגרים של משק האנרגיה הישראלי במלחמה כוללת, שבה האויב ינסה לחבל באחד מהנכסים האסטרטגיים של ישראל: רציפות הספקת החשמל. שאול גולדשטיין הפגין אתמול אומץ ויושרה מקצועית. זה לא הפריע למנכ״ל חברת החשמל מאיר שפיגלר לתקוף את הדברים ולבטל אותם. תוך שהוא מישר קו עם שר האנרגיה אלי כהן.

האמת במקרה זה, מונחת בצד של שאול גולדשטיין. זה מה שהוא אמר מילה במילה: ״ישראל היא אי אנרגטי וזה היתרון שלנו. כשנכנסתי לתפקיד, התחלתי לחקור מה האיום האמיתי על משק החשמל הישראלי. הקו התחתון הוא שאחרי 72 שעות בלי חשמל, אי אפשר לגור פה. אתה בודק את כל התשתיות שלנו, אנחנו במצב לא טוב, אנחנו לא מתכוננים למלחמה אמיתית. הצד הטוב הוא שהשקענו המון במיגון״.

מנגד אמר מנכ״ל חברת החשמל מאיר שפיגלר: ״אמירתו של שאול גולדשטיין בדבר חוסר חוסנה של רשת החשמל, חסרת אחריות, מנותקת מהמציאות ויוצרת פניקה בקרב הציבור. יפה יעשה אם יתמקד בניהול חברת נגה, שמאז כניסתו לתפקיד, היא נסוגה לאחור - לשון מרוסנת".

מאיר שפיגלר (צילום: יוסי וייס)
מאיר שפיגלר (צילום: יוסי וייס)

גם שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן קפץ לזירה ושידר הודעות הרגעה ואיום למדינת לבנון: ״הסיכוי להפסקת חשמל לימים ארוכים - נמוך מאוד. משרד האנרגיה והתשתיות, חברת החשמל, רשות החשמל וחברת נג״ה, בשיתוף פעולה עם כוחות הביטחון וצה"ל, פועלים להבטיח הגנה מלאה על מתקני האנרגיה האסטרטגיים של מדינת ישראל.

"יחד עם זאת, אנו נערכים לכל תרחיש. אנו מקיימים דיונים והערכות מצב, והוצאנו מיליארדי שקלים כדי להבטיח אספקת אנרגיה סדירה לכל אזרחי ישראל. בחודשים האחרונים הגדלנו את המלאי ורכשנו ציוד רב על מנת שיהיו לנו גיבויים. למדינת ישראל יש יכולת לייצר חשמל ממגוון גדול של מקורות - יש לנו אסדות גז, יש לנו מאגרים של סולר, יש לנו מאגרים עצומים של פחם, ואנו מייצרים חשמל גם מאנרגיה מתחדשת. חשוב להדגיש שמאגרי מקורות האנרגיה שלנו מפוזרים במקומות חסויים ומוגנים. ישנן עוד פעולות רבות שעשינו כדי להבטיח אספקת אנרגיה סדירה, אותן לא ניתן לפרט. הסיכוי לתרחיש של הפסקת חשמל לימים ארוכים הוא נמוך מאוד. בנוסף, חשוב לי להבהיר לאויבינו: אם בישראל תהיה הפסקת חשמל של שעות, בלבנון תהיה הפסקת חשמל של חודשים״.

השר אלי כהן (צילום: אבשלום ששוני)
השר אלי כהן (צילום: אבשלום ששוני)

נתחיל מהסוף: השר כהן, בעצם האיום לאויבחנו, מבין שתרחיש של הפסקת חשמל ארוכה הוא תסריט מציאותי שעשוי להתרחש באזורים מסוימים ברחבי הארץ. משק החשמל בישראל מחולק לשניים: ייצור והולכה. בקרוב תידרש חברת חשמל למכור את מתקני היצור, את מרבית תחנות הכוח והיא תעסוק בהולכת החשמל. כאשר עוסקים באיום של שיבוש רציפות הספקת החשמל צריך להתייחס אל שני חלקי מערך החשמל: הגנה על תחנות הכוח וכושר היצור הנוספים, ויכולת ההולכה.

סביר להניח שלהגן על תחנת כוח יהיה פשוט יותר. הטכנולוגיה זמינה בעולם גם מול איום ירי רקטי. הבעיה המורכבת נמצאת בהולכה. במהלך מלחמת ״חרבות ברזל״ בזירת הדרום וגם בגבול הצפון פעלו החמאס וחיזבאללה לפגוע באופן שיטתי במערכות ההולכה של חברת החשמל. כך קרה במושב דוב״ב בגבול הצפון. בגלל חוסר הבנה מבצעית של חברת חשמל הוצבו קווי הזנת חשמל בסמוך לגבול הלבנוני. הקווים היו חשופים לירי שטוח מסלול של חיזבאללה, אשר פגע באחד הקווים המספק חשמל למושב דוב״ב ולמקומות נוספים.

חיזבאללה המתין לעובדי חברת החשמל שהגיעו אחרי פרק זמן של יממות לתקן את הקו. כשהמנוף של חברת חשמל התרומם אל על מול המארב של המחבלים. שביצעו את הירי הקטלני בו נהרג עובד חברת החשמל, חברו נפצע אנושות, ועוד 16 עובדים ואזרחים נפצעו קל ובינוני.
כדי למנוע את האירוע הזה היתה נדרשת חשיבה יצירתית של חברת החשמל. היה נכון להניח את קו ההולכה באדמה, כך שהקו לא יהיה מטרה לפגיעה של חיזבאללה.

כמו הקו בדוב״ב יש עוד מאות אולי אלפי קווי הולכה שכאלה בצפון ובמקומות נוספים, חשופים לפגיעה של ירי שטוח מסלול או פגיעת רחפני נפץ. סביר להניח שחיזבאללה ינסה לפגוע בקווים והשנאים.

צר לי על התנהלות של מנכ״ל חברת החשמל מאיר שפיגלר. אתמול. ממנכ״ל חברת חשמל נדרש להציג לציבור את תרחישי הייחוס. להעביר לציבור דף מסרים איך ניתן להתמודד עם תרחיש של הפסקת חשמל בעת ימי לחימה. להמליץ לציבור להצטייד באמצעים כמו סוללות, תאורת חירום, גנרטורים, באיזה מוצרי המזון להצטייד למקרה של שיבושי חשמל ומה לא לאחסן בכמויות במקרר ועשויים להתקלקל בעת הפסקת חשמל ארוכה. לכל זה קוראים התגוננות אזרחית. אגב, אירוע הפסקות החשמל בישראל יכול להתרחש בשל אסון טבע ולא רק בשל מלחמה. מה עוד שבעבר גילינו כי גם קצת גשם ורוח וחברת החשמל מוצאת עצמה בקטסטרופה ביכולת הספקה רציפה של חשמל.

משרד האנרגיה וחברת החשמל - אולי כדאי באמת להיערך באופן מקצועי בגיוס כח אדם גדול להתמודד עם ריבוי פגיעות במערכי ההולכה, לאבטח את מתקני היצור והשינוע המרכזיים. וכן להכין תוכנית ארוכה למגן קווי הולכה על קווי הגבול, כדי לא להעניק לאויבנו מטרות לפגיעה.
ומעבר לכל זה קצת צניעות. השביעי לאוקטובר לימד אותנו שצניעות והערכת חסר של האויב יכולה לעלות לנו במחיר כואב.