התקשורת בארה"ב נכנסה למצב ה"כן". אולי ההגדרה המדוייקת יותר - היא ב"אקסטזה". מחר יתקיים העימות הטלוויזיוני הראשון בין הנשיא ג'ו ביידן לדונלד טראמפ. אירוע שההכנות לקיומו, מספר הצופים המוערך בעשרות מיליונים שיצפו בו, גל הדיווחים, המאמרים, הפרשנויות העוסקים בהערכות וניחושים על ההתנהגות הצפויה של שני המתווכחים ומי מהם יצא מנצח שכבר התפרסמו ושודרו בימים האחרונים, הפכו מראש את הדבייט לאירוע מיוחד, יוצא דופן, שישפיע ואולי יקבע במידה רבה את תוצאות הבחירות לנשיאות בעוד ארבעה חודשים.

האמת היא, שמגזימים. העימות הטלוויזיוני בין מועמדים לנשיאות הפך לחלק בלתי מבוטל ובלתי נפרד ממערכת בחירות לנשיאות בארה"ב. אבל ההיסטוריה הפוליטית של ארה"ב מוכיחה שתוצאות העימות  אינן כל כך משפיעות וקובעות. אין ספק שזהו אירוע תקשורתי ממדרגה ראשונה. אבל השפעתו על שיקולי הצבעה היא ארעית. הפעם העימות מעורר מתח ומתיחות.

לא עוצרת לרגע: היועמ"שית החליטה לסגור את צינור החמצן של החרדים
לאחר מתקפת הטילים של איראן - חיזבאללה למד פרט דרמטי על ישראל

המועמד הדמוקרטי הוא ג'ו ביידן, יכולים להסכים איתו או לא לאהוב אותו. אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שמדובר באיש ציבור, עם קריירה של יובל שנים כחבר קונגרס, סנטור וסגן נשיא. מולו מתמודד, הרפובליקני דונאלד  טראמפ. אפשר לאהוד אותו ולתמוך בו, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהאיש הוא פושע במלוא מובן המונח.

ג'ו ביידן מתבלבל פעם נוספת (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

הורשע בשלושה כתבי אישום ולא מכבר הורשע על ידי חבר מושבעים בלא פחות מ-34 סעיפי אישום. במלים פשוטות, בעימות הטלוויזיוני מחר, יתייצבו מול המצלמות נשיא מכהן, טוב או לא טוב. אבל נורמלי. מולו פושע פלילי, מורשע שכבר נענש על פשעים שהואשם בהם וממתין לעונש להרשעה האחרונה. במלים אחרות, העימות הפעם איננו רק אירוע תקשורתי. יצא ממנו לא רק פוליטיקאי מועמד מנצח או מפסיד. הפעם בעצם קיומו של העימות ומראש, יש מפסידה גדולה. ארצות ברית של אמריקה, מעצמת-על עליונה.

מי שמתמודד על הכהונה הרמה ביותר במדינה, על המשרה העוצמתית בעולם החופשי הוא פושע, חוטא שהוכר בבית משפט כאשם בביצוע לא פשע אחד. כמה פשעים. זה קורה במדינה, רפובליקה, הנחשבת, מקובלת ומכובדת כמעוז הדמוקרטיה, השוויון וחופש הדיבור והביטוי. תכונות לאומיות נעלות שנרמסות ומושפלות כשלאזרח, פושע מורשע,  יש סיכויים לזכות בנשיאות. מי שמודע לכך יותר מאחרים הוא דונלד טראמפ. זאת הסיבה, שבימים האחרונים בכל הופעה שלו, הוא משתלח בג'ו ביידן, לועג להתכוננות של ביידן לעימות הטלוויזיוני מולו.

"הוא יקבל זריקה בתחת", לעג טראמפ לביידן בנאום שפילדלפיה. "הוא ישן הרבה ומתייעץ הרבה לקראת הדבייט". דונלד טראמפ, איננו מתכונן לעימות, איננו מתייעץ ולא מוטרד בכלל. להערכת פרשנים, הסיבה לכך היא, שטראמפ יודע שהוא ייצא מפסיד מהעימות עם ביידן. בעיני טראמפ לא מדובר בכלל בויכוח. לא עולה בדעתו להתנצח עם ביידן על בעיות ונושאים המעסיקים את האמריקאים.

דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

הילרי קלינטון פירסמה בניו יורק טיימס מאמר מצויין, שבו היא מעלה בזכרון ומתארת את ההתנהגות הפרועה של דונלד טראמפ בעימות הטלוויזיוני שהיה לה איתו במערכת הבחירות 2016. "הוא מנסה כל הזמן להטיל עליך פחד", סיפרה. "הצפיות ממנו (בעימות הפעם) הן כל כך נמוכות, שאם הוא, טראמפ, רק לא ישרוף את עצמו, יאמרו רבם שהוא מועמד מתאים לנשיאות".

הקלף החזק של ג'ו ביידן בוויכוח, להערכת פרשנים, יהיה נושא ההפלות. סקרים מעלים שרוב גדול של נשים בוחרות, זועמות על טראמפ על תמיכתו בחוקים האוסרים הפלות. נושא שטראמפ צפוי לתקוף בו את ביידן יהיה ההגירה הבלתי חוקית ואלפי המהגרים המסתננים לתחומה של ארה"ב. 

לקראת הויכוח הניו יורק טיימס פירסם תוצאות של סקרי דעת קהל שהתקיימו בהיקף ארצי ובכמה מדינות מרכזיות המשפיעות על התוצאות. בהיקף הארצי הנתונים מעלים שהנשיא ביידן וטראמפ אחוזי תמיכה כמעט זהים. במדינות המרכזיות, לטראמפ פערים קטנים מול ביידן. העימות הטלוויזיוני אולי לא ישפיע באופן משמעותי על סיכויי שני המועמדים. הפרשנים לא מבינים, מנסים להסביר איך זה שמועמד לנשיאות שהורשע שלוש פעמים  ותלויים נגדו עוד שלוש כתבי אישום מקבל אחוזי תמיכה גבוהים. 

התמונה בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.  אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]