השבוע שודרה כתבה של יוסי מזרחי במסגרת סדרת התחקירים “המבקר", ואני בטוח שאינני היחיד שהתעצבן לנוכח מה שהוצג בה. בכתבה נראתה קבוצת נערים חרדים מ"ישיבה פתוחה". נראים בדיוק כמו תלמידי תיכון חילוני, מבלים בבריכה, בברים, בסקי בחו"ל ומתוגמלים כתלמידי ישיבה שתורתם אומנותם.

אני מגדיר את עצמי כיהודי־ישראלי, ומסורת ישראל חשובה לי, ואין לי ספק שללא הדת והתורה לא היינו עם שנותר ביהדותו אלפי שנים, התורה היא זו ששמרה עלינו כיחידה אחת.

סרן אלון סאקאג׳יו נפל בג'נין: כל מה שמותר לספר על התקרית הקשה
בגלל ההורמונים? קורין גדעון צילמה סטורי תמים ולא קלטה איזו פדיחה נמצאת מאחוריה

כל זה טוב ויפה, אבל יש לזכור שבכל הדורות היהודים הדתיים אומנם למדו תורה, אבל גם עבדו בכל ארץ שבה חיו ושירתו את המדינה בבחינת “דינא דמלכותא דינא", מושג שמקורו בתלמוד הבבלי. 

גם היום, בכל רחבי ארצות הברית ואירופה קיימות קהילות חרדיות מפוארות שאינן נתמכות על ידי המדינה שבה הן חיות, כל בני הקהילה עובדים ולומדים, משלמים מסים ויחד עם זאת שומרים על הגחלת.

אבל אצלנו, שומו שמיים. מתגלה לעינינו ההונאה הגדולה של חלק מהמגזר החרדי והניצול הבוטה של המדינה. אותם “תלמידי ישיבה", ומסתבר שיש רבים כמותם, עובדים מהצד, חלקם בשחור, חלקם באפור, מצוידים בשני מכשירי טלפון - אחד חכם והשני כשר. אולי מגיחים לשעה־שעתיים לישיבה “להחתים כרטיס", כדי שהישיבה תקבל את התקציב. 

צעירים חרדים חוסמים את כביש 4 (צילום :דוברות המשטרה)

הם נהנים מקצבה קטנה למחיה, משפחתם זוכה להנחה גדולה בארנונה ומשלמת תשלום סמלי למוסדות החינוך ולמעונות של הילדים, והם עצמם אינם נוטלים חלק בנטל. אם בני או נכדי לא יגיע לבקו"ם בגיל 18, הוא ייחשב לעריק והמשטרה הצבאית תחוש לעצור אותו, אבל איש לא ייגע בנער כזה מהמגזר החרדי. לא בו ולא בתקציביו.

לגבי התלמידים האחרים שאומנם יושבים יומם וליל ושוקדים על לימוד התורה, מתפלפלים ושומרים על הגחלת, יעברו, במחילה מכבודם, בחינות גלויות, ורק המצטיינים, יהיו כמה שיהיו, יזכו לשבת באוהלה של תורה ולא באוהל הצבאי. להם הייתי אפילו מגדיל את הקצבאות. כמה אחוזים הם באמת עילויים? 5%? 10%? 20%? לא יותר, ואולי אף פחות.

כפי שילדיי לקחו פסק זמן מהלימודים והלכו לשירות צבאי, יעשו כך גם הצעירים החרדים. ואם לא לצבא - לשירות לאומי. גם הם וגם אזרחינו הערבים לשירות אזרחי. זוהי חובה אזרחית שיש לעמוד בה, ומי שלא יעשה שירות צבאי או לאומי ללא סיבה מוצדקת, לא יהיה זכאי לזכויות של אזרח, לא יוכל לבחור לכנסת, להתקבל לעבודה במשרות עירוניות או ממשלתיות וכדומה ולא לקבל תקציבים מהמדינה.