מדדי שערי המניות בהודו מזנקים בשנה האחרונה בשיעורים של בין 25%־30%, על רקע המשך התחזקות והתעצמות המשק ההודי, שהתברך באוכלוסייה צעירה, בעוד אצל השכנה סין, עם החומה הארוכה והגדולה שלה, יש בקיעים מתרחבים. המגמה הפוכה: מדדי המניות העיקריים של סין ירדו בשנה האחרונה בין 6%־20%. גם מדדי המניות של הונג קונג בירידה לאחר שסין השתלטה לחלוטין על המושבה הבריטית לשעבר.

חופש, שוויון וקיצוניות: מה צפוי לישראל אם הימין בצרפת יזכה? | שלמה מעוז
עלייה לצורך ירידה? בואו נקווה שהממשלה מבינה את זה נכון | שלמה מעוז

הפעילות המשקית בהודו מציגה צמיחה של 8% בעוד שבסין תלך ותרד בשנים הבאות אל מתחת ל־4%. מדד המחירים לצרכן צפוי לעלות השנה בהודו בכ־4.5% על פי תחזיות הממשלה, בעוד הפעילות המשקית של סין כה חלשה, עד שמדד המחירים לצרכן, שהיה שלילי במשך תקופה ארוכה, בקושי טיפס בשנה האחרונה לעלייה שנתית של 0.3% בלבד.

הגיל הממוצע של ההודים הוא 28 שנים, בעוד האוכלוסייה בסין מזדקנת בקצב מהיר - הגיל הממוצע בה הוא 39 שנים. השינוי כבר הביא את הודו להיות המדינה עם האוכלוסייה הגדולה בעולם, 1.435 מיליארד נפש לעומת סין שבמקום השני עם 1.425 מיליארד נפש. התוצר בהודו יעלה השנה לפחות ב־7%, בסין לכל היותר ב־5%. בשלוש השנים הקרובות הצמיחה בהודו תהיה בממוצע 6.7%, לעומת סין עם מגמה יורדת בכל שנה, 4.4%. בשנת 2029 הצמיחה בהודו צפויה עדיין להיות גבוהה 6.5%, בסין היא אמורה להיות רק 3.3%, בעיקר בשל המשך הזדקנות האוכלוסייה.

שערי המניות בהודו ירדו מיד לאחר פרסום תוצאות הבחירות במדינה, שהצביעו על ירידה בכוחה של מפלגת השלטון (Bhartiya Janata Party (BJP, בראשותו של ראש הממשלה נרנדרה מודי, אך מיד לאחר שהסתמן כי למרות זאת מודי יצליח להקים קואליציה חדשה, השלישית ברציפות בראשותו, היה שינוי במגמה ושערי המניות שבו וזינקו. מודי הושבע בתחילת החודש ועמו הושבעה ממשלת הקואליציה הרחבה של הפדרציה ההודית. הממשלה תמנה 71 שרים בנוסף לראש הממשלה. התיקים העיקריים: הפנים, ההגנה, האוצר והחוץ יישארו בידי מפלגת השלטון ההינדית BJP. לראשונה מאז 2014 אין לממשלה רוב בבית התחתון שבו 552 חברים, נציגי מדינות הפדרציה וטריטוריות הודיות אחרות.

בטקס ההשבעה של מודי וממשלתו נכחו ראשי המדינות השכנות והקשורות להודו בטבורן: בנגלדש, נפאל, סרי לנקה והמלדיביים. חשיבותה העולה של הודו לא נעלמה מעיני שבע המדינות העשירות, שהתכנסו באמצע החודש באיטליה לוועידת ה־G7. הודו וראש ממשלתה מודי נבחרו (בעיקר על ידי המארחת של הוועידה, ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני שמעמיקה את הקשרים עם הודו), להיות השותפים החדשים מאסיה, בשל חשיבותה העולה של הודו בזירה הבינלאומית.

המשק ההודי יהיה השלישי בגודלו בעולם בשנת 2027 אחרי ארה"ב וסין, מיד לפני יפן. בוועידת שבע המדינות העשירות העלה ראש הממשלה ההודי מודי נושאים בעלי חשיבות עולמית: אבטחת מזון, אנרגיה, טכנולוגיית ניקיון הסביבה וכמובן, למה שנראה כי הודו דוהרת אליו: הבינה המלאכותית, AI. נושאים שמודי כבר העלה אשתקד כאשר כיהן כנשיא ועידת עשרים המדינות החשובות בעולם ה־G20.

תקלה בפרוזדור

 הודו, הצומחת במהירות, מהווה ציר עיקרי ומרכזי בתוכניותיו של המערב לעצור את הציר העוין שהקימה סין, הציר של דרך המשי או בשמו המודרני "יוזמת הדרך והחגורה", Belt and Road Initiative. לפי שעה, מלחמות ישראל כיום בעזה ובלבנון מעכבות את המשך הפיתוח של הפרוזדור הכלכלי של הודו במזרח התיכון, India-Middle East-Europe economic corridor, הכולל למעשה מסחר, שינוע ימי, שינוע יבשתי וגם הנחת כבלי תקשורת מהירים על קרקעית הים, לתנועות מידע במהירויות אדירות. מהיכן להיכן? מהודו לאירופה דרך מדינות חצי האי ערב, בעיקר האמירויות, סעודיה, ירדן, ישראל, עד לאירופה הצמאה לסחורות תחליפיות לסין וכן לאירופה הזקוקה למקורות אנרגיה חדשים במקום אלה הרוסיים שנגדעו בשל מלחמת רוסיה אוקראינה. יישום היוזמה, מיד לאחר תום המלחמה כיום, בין ישראל לארגוני הטרור, אמור לנרמל את יחסי החוץ, הביטחון והסחר בין ישראל לסעודיה.

יישום הפרויקט ייאלץ את הודו לעבור לכלכלת שוק ליברלית עם פחות הגבלות על סחר והשקעות בינלאומיות. בכך הודו תוכל לעשות שימוש נבון לטובתה בשרשרת האספקה העולמית. בסופו של דבר, ישרת הפרוזדור החדש את ארה"ב נגד יריבתה הגדולה, סין. הסחר בין ישראל להודו ירד השנה בחמשת החודשים הראשונים של השנה ב־12% ל־1.76 מיליארד דולר, היצוא עלה ב־8% ל־1.03 מיליארד דולר והיבוא ירד ב־31% ל־כ־730 מיליון דולר. בין מדינות אסיה, סין עדיין שולטת בסחר עם ישראל. הסחר השנה ירד בחמשת החודשים הראשונים של השנה ב־2.6% ל־5.63 מיליארד דולר, היצוא לסין ירד ב־6% ל־1.26 מיליארד דולר והיבוא מסין ירד ב־1.5% ל־4.38 מיליארד דולר.

ראש ממשלת הודו מודי נמסטה (צילום: רויטרס)
ראש ממשלת הודו מודי נמסטה (צילום: רויטרס)


הודו לא מחכה רק לפרוזדור. שימו לב, שווי המניות בשוק ההודי גדל בארבע השנים האחרונות ב־2 טריליון דולר והגיע לשווי של 5 טריליון דולר. שערי המניות בהודו עולים על רקע התחזקות משמעותית של המשק ההודי, בעוד שבשאר העולם, למעט ארה"ב, הצמיחה נסוגה, קפואה או נמוכה. הצמיחה בהודו בשנה התקציבית שהחלה באפריל תהיה 7.2%, כך על פי סוכנות דירוג האשראי פיץ'. בשנה התקציבית שהסתיימה במרץ 2024 עלה התוצר הרבה מעבר למצופה, 8.2% לעומת ההערכה הקודמת של 7.6%. בשמונה שנות כהונתו הראשונות של ראש ממשלת הודו, צמח המשק ההודי בשיעור ממוצע שנתי של 5.6% לעומת צמיחה של מדינות מתפתחות גדולות מקבילות, עם צמיחה ממוצעת של 3.8% לשנה. להודו דרושה צמיחה של 6%־7% לשנה בכדי לקלוט את כוח האדם שנכנס מדי שנה לשוק העבודה, עם יותר ויותר משכילים מיומנים. לשם כך ממשלותיו של מודי השקיעו ומשקיעות עוד ועוד בתשתיות שהיו, ועדיין מהוות, צוואר בקבוק בפיתוח השינוע והיצוא. נמל חדש, Vadhavan port, ייבנה 150 ק"מ צפונית למומביי בעלות של 9.1 מיליארד דולר, כך אישר זה עתה הקבינט ההודי, בכדי להגדיל את פוטנציאל היצוא.

בורסה לעם

הנמל שבנייתו תסתיים בשנת 2029 יוכל לקלוט אוניות ענק. הפעילות החרושתית המשיכה לעלות בימים אלה לאחר שתפוקת החרושת ברבע הראשון של השנה לעומת מקבילו אשתקד עלתה ב־8.9% (לאחר תפוקה בעלייה של 11.5% ברבע האחרון של 2023, בהתאמה).

אפילו ההודים אינם מאמינים להצלחתם. הפעילות החרושתית והצמיחה מגבירים את תהליך העיור והחשק להיות חלק מהעולם המודרני גם בשוק ההון. הנהירה למניות בהודו כה גדולה, עד שהתפתח חשש שנוצרת בועה של משקיעים קטנים ומשקי בית, הנוהרים בחיפזון בעיקר למניות של חברות קטנות - והתוצאות עלולות להיות עגומות. כך קרה לפני מספר שנים בסין, עת נהרו משקיעים קטנים לבורסה בעידודה של הממשלה, עם תחילת פיתוחו של שוק ההון המנייתי לציבור הרחב במדינה הקומוניסטית. גם בהודו ישנו עידוד ממשלתי - לציבור בהודו הציעו להשקיע אפילו החל מסכום השווה ל־3 דולר לחודש.

השינוי בהודו הוא מהותי: עד עלותו של מודי לשלטון, הציבור ההודי צבר כסף במקומות מסתור במזומן בבתי התושבים, בעיקר הכפריים. החלפת המטבע ועידוד השלטון הביאו לפתיחת חשבונות בנקים בהיקפים אדירים שלא היו מעולם ואלה הביאו לשינוי. מערכת העברת תשלומים באמצעות הטלפונים הניידים,  Unified Payments Interface זכתה וזוכה להצלחה אדירה בכל הודו וכבר מעבר לה, בעוד מדינות דרום מזרח אסיה. המערכת מייעלת את מערך התשלומים בהודו בין אדם לחברו, בין אדם לעסק ובין העסקים, ומפוקחת על ידי הבנק המרכזי של הודו. להודו שמתהדרת בטכנולוגיות מתקדמות בתחום ההייטק ועכשיו גם בתחומי הבינה המלאכותית, יש תוכנה יישומית לעבודה עבור חברות זרות בעולם. העברת הכספים באמצעות הטלפון הנייד בה מהווה כבר 46% מההעברות באמצעות הנייד בעולם. בסוף 2022 נעשו בהודו באמצעות מערכת העברה זו 300 מיליון פעולות בחודש.

ראש ממשלת הודו מודי נמסטה (צילום: רויטרס)
ראש ממשלת הודו מודי נמסטה (צילום: רויטרס)


מהעיור, חשבון בנק והעברת כספים באמצעות הנייד, בא התיאבון למניות, בשנת 2011 רק 2% ממשקי הבית, העשירים מטבע הדברים, השקיעו בשוק המניות ההודי המקומי. אשתקד כבר 17% ממשקי הבית הם בעלי מניות בשוק. שימו לב, כ־45% מהמניות הנסחרות הם עם 50 אלף או יותר בעלי מניות, כפול מאשתקד. כבר היום 55 חברות נסחרות עם מיליון או יותר בעלי מניות לעומת רק שבע חברות נסחרות לפני עשור עם היקף כזה של בעלי מניות. ממניות הדרך הייתה קצרה להשקעות של 55 מיליון איש בקרנות נאמנות. ישנה סכנה בהשקעה במניה ובאופוריה של משקי הבית ועסקים קטנים. אנשי עסקים קטנים ובינוניים המהווים חלק חשוב מהמבנה המשקי של הודו חושבים עתה לעצמם כי מוטב למכור הכל ולרכוש תעודות השתתפות בקרנות נאמנות או לרכוש ישירות מניות. המס על רווחי הון הוא 10% לעומת 25% על רווחים מהכנסות בעסק שלהם, שבו עובדים מסביב לשעון. אפליה זו במס, בין רווחי הון ורווחים מעסקים תבוטל בסופו של דבר ותביא לזעזועים כפי שקרה במקומות אחרים בעולם. הודו זקוקה לעסקים ולא לספקולנטים שמנפחים את שוק המניות.

שיקולים זרים

בשל ההתנפלות של המעמד הבינוני החדש על שוק המניות בהודו, חלקם של הזרים במניות ההודיות ירד לשפל של 11 שנה, ל־18%. אבל על רקע ההחלטה שלJPMorgan debt index להכליל את האג"ח ההודי במדד האג"ח של המדינות המתעוררות, כבר ב־28 לחודש זה, זרים רכשו עד כה צמודי מדד של ממשלת הודו, שערכם נקוב ברופי, בהיקף של 10 מיליארד דולר. הזרים גם האריכו מח"מ - משך חיים ממוצע, של האג"ח ההודי שרכשו. חלקם של הזרים בסך האג"ח הצמוד המונפק של ממשלת הודו עלה ל־4.45% לעומת 2.77% מההון המונפק של ממשלת הודו של האג"ח לפני הכללת האג"ח ההודי במדד העולמי על ידיJPMorgan debt index.

בסך כל האג"ח חלקם של הזרים נותר נמוך, 2.4% לעומת השיא של 4.6% בשנת 2017. עם זאת ההתעניינות של מנהלי תיקי אג"ח בעולם בהודו גוברת, הצפי כי השקעות הזרים באג"ח ממשלתי הודי ימשיכו לעלות ל־25 מיליארד דולר. לראשונה זה לפחות שש שנים, לאחר יציאה של זרים מהשקעות באג"ח של חברות הודיות. השנה הזרים רוכשים אג"ח קונצרני הודו וגם אג"ח קונצרני נקוב דולר. הודו עלתה על מפת ההשקעות חוב העולמית.

ישראל שכבר נכוותה מסין, למרות כל מאמציה לרצות את הסינים בשנים האחרונות, אפילו תוך חיכוך מסוים עם ארה"ב, כבר סובלת היום מכך שנשענה על ארה"ב בצורה עיוורת. המצב הגיע עד להכתבות של האמריקאים בבור הפיקוד של המדינה. ישראל שגילתה כי כמויות התחמושת שהיא נדרשת להן אדירות, ישראל שגילתה כי העולם המערבי חושב על השמדתה, שהשואה נמצאת רק בספרי ההיסטוריה - כך עבור רבים מהתלמידים בעולם, כולל הבורים באוניברסיטאות היוקרתיות בארה"ב - צריכה לפנות מזרחה. הודו נמצאת לא רחוק, רק כמה שעות טיסה לארץ בהארט (Bharat), השם החדש שמפלגת BJP רצתה לתת להודו, רעיון שנגנז לפי שעה בשל חשיבות השם המסחרי המוכר של הודו, INDIA. הודו מבקשת להיות מעצמה אזורית ועולמית, והיא בדרך לשם. אנחנו צריכים להצטרף, למה אנחנו מחכים? מהיום נעקוב אחרי הבורסות במומביי כפי שעקבנו בעבר הרחוק אחרי לונדון הדועכת, אולי מהיום נשאל בתגובה לכל עניין: מה אומרים בניו דלהי - ולא רק מה אומרים בוושינגטון?