אירועי השבעה באוקטובר הובילו למאבקים רבים בין הממשלה והיועצת המשפטית שלה, גלי בהרב מיארה. המלחמה פרצה כרעם ביום בהיר, והכריחה את הממשלה והיועמ"שית לשתף פעולה. בשמחת תורה, בעיצומם של הקרבות בקיבוצי הדרום, היועמ"שית הגיעה לדיונים עם הממשלה בנוגע לדרכי הפעולה. השיח היה ענייני לאור המלחמה, למרות שבין היועמ"שית וחברי הממשלה ישנם יחסים עכורים בעקבות חקיקת הרפורמה המשפטית, והתנגדותה של היועמ"שית שהובילה לביטול חוק יסוד לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל.

עם זאת, כשעבר הזמן, מערכת היחסים בין הצדדים חזרה לקדמותה. היועמ"שית תקפה את הממשלה וטענה כי הממשלה מנסה "לבטל את יכולתו של הייעוץ המשפטי לשמש כבלם על הכוח השלטוני או לשמור על שלטון החוק. את הניסיון לנטרל את הבלמים על הכוח השלטוני שלא בדרך של חקיקה, אלא בדרך של פירוק דרכי העבודה הרגילות והתקינות, ניתן לכנות 'רפורמה שקטה'. הרפורמה 'הסמויה מן העין'". ההפגנות של חלק ממשפחות החטופים נגד הממשלה, שהביאו לחסימות כבישים, החזירו את הקריאות לפטר את היועמ"שית. בעבר השר יצחק וסרלאוף עתר נגד היועמ"שית בטענה כי אי העמדה לדין של המפגינים שחוסמים את הכבישים היא אכיפה בררנית לאור ההעמדות לדין של המפגינים שחסמו כבישים ב-2005 במסגרת ההפגנות נגד גירוש תושבי גוש קטיף מבתיהם. בג"ץ דחה את העתירה.

כעת השר עמיחי שיקלי דורש לדון בפיטורי היועמ"שית בטענה כי היא "מיסדה את האלימות וההסתה" נגד הממשלה. במקביל מתקיים מאבק בין היועמ"שית שדורשת מהממשלה לקיים את התחייבותה לפני בג"ץ להחזיר את מתקן שדה תימן, בו כלואים מחבלים שנתפסו בעזה,  לייעודו המקורי הכולל מיון וחקירה של מחבלים - אך לא כליאה שלהם. השר איתמר בן גביר מתנגד לשינוי הייעוד, אשר בין היתר יביא לשחרורם של מחבלים. היועמ"שית הזהירה כי אי החזרת המתקן לייעודו המקורי "עלול להיות בעל השלכות רחבות". 

גלי בהרב-מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גלי בהרב-מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בנוסף לכך פורסם לאחרונה כי הפרקליטה הצבאית הראשית אוסרת על לוחמי צה"ל לירות בשוטרי חמאס, המהווים חלק מרכזי ביכולות השלטוניות של ארגון הטרור ברצועת עזה, כל עוד לא הוכח שבנוסף לכך הם משתתפים בפעילות טרור ישירה נגד אזרחי ישראל. אם כל המתחים הללו לא מספיקים, ביום חמישי האחרון הותר לפרסום לבקשת מעריב כי ישראלי שלחם בשבעה באוקטובר בקיבוצי הדרום נעצר בחשד לרצח של מחבל שחדר מרצועת עזה והשתתף בטבח.

היועמ"שית תכריע: האם בן גביר יזכה לייצוג נפרד בעתירה נגד חלוקת רישיונות הנשק?
פסק דין תקדימי: גברים להט"בים יכולים להיחשב כ"עקרת בית"
12 אישומים: הפרקליטות בכתב אישום חמור נגד גננות מתעללות | פרסום ראשון

המצב בין מערכת המשפט למערכת הפוליטית נמצא על סף פיצוץ. לכך מתווספים המתחים לאור קביעת בג"ץ, בהתאם לעמדת היועמ"שית, שיש לגייס את החרדים ולעצור את התקציבים הניתנים למי שאינו מתגייס לשורות הצבא. מבחינת החרדים, אחת הדרכים להתמודדות עם 'גזירת הגיוס' היא שובה של הרפורמה המשפטית - כלומר, חקיקה של חוק גיוס, פסקת התגברות וחוק יסוד לימוד תורה שייתן קונטרה חוקתית בין לימוד התורה לזכות לשוויון. בזמן ש-120 חטופים עדיין נמצאים בשבי חמאס והגזרה הצפונית מול חיזבאללה נמצאת על סף פיצוץ, המתיחות המשפטית-פוליטית שקדמה לטבח השבעה באוקטובר חוזרת במלוא עוזה.