אתגריה התקשורתיים של חברה ביטחונית הם ייחודיים בעת שגרה: לא כל פרסום הוא חיובי וישנם נושאים שהשתיקה עדיפה להם. בעת מלחמה המשמעויות הן אחרות, ולסוגיות שהעסיקו אותנו לפני ה-7/10, כמו תמיכה בפעילות העסקית, התווספו סוגיות משמעותיות של הגברת החוסן הלאומי ותחושת הביטחון האזרחית.  

"נפער בור ענק בחצר": פצוע קשה בעקבות המטח החריג לאזור טבריה
בכיר לשעבר בצה"ל הימם אותנו בשידור: הרמטכ"ל היה מתפטר מזמן אם זה היה נכון

התעשייה האווירית פועלת בכ-100 מדינות ברחבי העולם וכ-80% מהמכירות לאורך השנים הן לייצוא. הפעילות התקשורתית בארץ כללה תמיכה במערכת הביטחון כולה, ברצון לגייס עובדים איכותיים ולהעלות לתודעה את העליונות הטכנולוגית הישראלית. מאז פרוץ המלחמה, ניכר היה שמדינות וארגונים עוינים השקיעו רבות במטרה לייצר תחושת בלבול וחוסר ביטחון בקרב אזרחי ישראל, על כן פעלנו לתקן עוולה זו.

טילי חץ של התעשייה האווירית (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
טילי חץ של התעשייה האווירית (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

 כשבוע לפני פרוץ המלחמה, הובלתי מסיבת עיתונאים בגרמניה, לרגל החתימה על העסקה הביטחונית הגדולה בתולדות ישראל - עסקת החץ. באירוע החתימה השתתפו מטעם החברה, יו״ר התעשייה האווירית ושר הביטחון לשעבר, עמיר פרץ, ומנכ״ל התעשייה האווירית, בועז לוי. בתקופת כהונתו כשר ביטחון, הוביל פרץ כנגד כל הסיכויים, החלטה לפיתוח וייצור מקומי של מערכות ההגנה האווירית כיפת ברזל וקלע דוד ובכך הוסיף לתפיסת הביטחון שהתבססה על התרעה, הרתעה והתקפה את הנדבך המשמעותי של ההגנה.

עמיר פרץ, בועז לוי (צילום: התעשייה האווירית)
עמיר פרץ, בועז לוי (צילום: התעשייה האווירית)


לוי, מאבות פרויקט מערכת החץ, שיחד עם מהנדסים מוכשרים בחברה, ידעו לקדם את יוזמת ההגנה האסטרטגית של הנשיא רייגן ולספק מענה לתרחיש של פגיעת כדור באמצעות כדור, מחוץ לאטמוספירה. בעת החתימה בגרמניה, לא עלה בדעתנו תרחיש, שחודש לאחר מכן, יתקיים יירוט מבצעי מוצלח ראשון של המערכת כנגד טיל חות׳י-איראני שהיה בדרכו לאילת. לכך התווסף ליל ה-14 באפריל, שכלל יירוטים של מאות איומים של טילי שיוט, טילים בליסטיים וכטב״מים. החתימה בגרמניה והפעילות התקשורתית שקידמתי, הביאה גאווה גדולה למדינת ישראל והעלתה את המודעות לפיתוחים הטכנולוגיים ברחבי העולם. לעומת זאת, אחרי ליל הטילים, אזרחי ישראל ידעו שיש להם במה להתגאות, שבזכות אנשי התעשיות הביטחוניות, צה״ל ומערכת הביטחון, תחושת הביטחון לאט חוזרת לאזרחי המדינה. 

שי גל (צילום: דוברות התעשייה האווירית)
שי גל (צילום: דוברות התעשייה האווירית)

לקוחות התעשיות הביטחוניות בעולם שהיו חשופים לדיווחים שאינם תמיד נכונים בתקשורת, פנו אלינו לקבל הבהרות. שאלות כגון, האם הטכנולוגיות הקיימות אצלם ידעו לספק את המענה בעת הצורך או האם המערכות כשלו ב- 7/10. במסגרת תפקידי כסמנכ״ל התקשורת של החברה, פעלתי כל העת, לספק באמצעות התקשורת הבין לאומית מידע מהימן, אליו נחשפים לקוחותינו ובעלי בריתה של ישראל. המשך הפעילות העסקית של החברה והעמקת הקשרים עם לקוחות בעולם מעידים כי הפעילות התקשורתית תמכה באופן ישיר בפעילותה העסקית של החברה. 

הימים הם עדיין ימי מלחמה, אך אנו עם חזק. כיום העליונות הטכנולוגית והתעשייה הביטחונית הן כבר לא מילים גסות, אלא משהו להתגאות בו. בזכות הכוח והאנשים שיוצרים ומפעילים אותו, אך גם בגלל הרוח, היכולת לפתח ולייצר, והזכות להתגאות על כך תקשורתית בעולם כולו.

הכותב הוא סמנכ״ל תקשורת, ממשל וקהילה בתעשייה האווירית לישראל.