בבראשית א', פסוק כ"ז, כתוב: “ויברא אלהים את האדם בצלמו, בצלם אלהים ברא אותו, זכר ונקבה ברא אתם".

קטונתי מלפרש את המקרא, אבל כרופא אני מודע להיות כולנו זכר ונקבה בפרופורציה זו או אחרת. בלי להיכנס לדיוק בהגדרות - לכל גבר יש הורמונים נקביים, ולכל אישה יש הורמונים זכריים. למעשה, מדובר ברצף שלפעמים קיים בו חוסר תיאום ברמות שונות ובהגדרות שונות.

מבלים ומתוגמלים: ההונאה של חלק מהמגזר החרדי מתגלה לעינינו | רפי קרסו
בין אמת לבין צדק ומשפט לא תמיד יש קשר, לפעמים ממש אין| רפי קרסו

אנו נוהגים להגדיר את הילוד ברגע הלידה כזכר או כנקבה לפי איברי המין שאיתם נולד, אך לא פעם יש מי שחש שהאנטומיה שלו אינה תואמת את החוויה הגופנית והרגשית. זה יכול להיות גבר שחש שהוא כלוא בגוף של אישה או אישה הכלואה בגוף של גבר.

חלק מהאנשים האלה שואפים לשנות את המראה החיצוני שלהם ולעבור ניתוח שיעניק להם את סימני הזהות של המגדר שלתחושתם הולם אותם ותואם את חוויותיהם והרגשתם ואת האופן שבו הם מגדירים את עצמם.

לפי סטטיסטיקות שונות שנעשו בארצות הברית בשנת 2020 נמצא ש־0.6% מהאוכלוסייה (כ־1.6 מיליון בני אדם), מגדירים עצמם טרנסג'נדרים, וקיימת הערכה שהמספר גדול אף יותר.

אין למדע הסבר פשוט לתופעה, יש הטוענים שמדובר בהשפעות גנטיות ורמות של הורמוני מין ברחם. יש המדברים על השפעה חברתית־סביבתית בגיל ההתבגרות או אף קודם לכן, אבל יש נטייה בקרב החוקרים לדבוק ולהאמין במנגנון ביולוגי־הורמונלי־מוחי. 

במחקר העוסק בתאומים נמצא כי כאשר תאום אחד מבין תאומים זהים מגדיר עצמו כטרנסג'נדר - בכ־40% מהמקרים יגדיר עצמו כך גם התאום השני. לעומת זאת, בקרב תאומים לא זהים - הדבר נצפה רק בכ־3%. ממצא זה תומך במחשבה שקיים מרכיב גנטי בכך.

עד כה נעשו ניתוחים לשינוי מין בארץ רק בבית החולים תל השומר, וההמתנה ארכה שנים רבות. טרנסג'נדרים רבים נאלצו לנסוע למדינות רחוקות, לרוב לתאילנד, ולפעמים מטעמי חיסכון למקומות מפוקפקים, לשלם הון תועפות ולעבור ניתוח מסובך ומורכב במערכת רפואית אשר טובה ככל שתהיה, אינה דומה לזו שבארץ.

לאחרונה נתן משרד הבריאות אישור לבצע ניתוחים מסוג זה גם בבילינסון, ובעתיד גם באיכילוב, ברמת רפואה ישראלית ובמימון קופת חולים, לאחר אישור של ועדת משרד הבריאות.

ד"ר קרן חיה־כהן מבית החולים בילינסון התמחתה בניתוחים במרכז גדול ומומחה בתחום בבית החולים מאונט סיני בארצות הברית, ותתחיל לנתח בארץ, ובעתיד הקרוב ייצאו רופאים נוספים להשתלמות.

זו בשורה טובה לכולנו, לא רק לחברי הקהילה. זה יאפשר לעוד אנשים שרוצים נפשית ומוכנים גופנית לעבור ניתוח כזה בידיים טובות ובמערכת בריאות מצוינת, ולהפוך אותם לאנשים בריאים יותר בגופם ובנפשם, ובעיקר - מאושרים יותר.

ומה אנחנו רוצים מהזמן שניתן לנו לחיות על פני הפלנטה אם לא להיות בו חופשיים יותר ומאושרים יותר?