מאחורי כל חרטום מעוגל של מטוס מצוי אחד המכשירים החשובים בתא הטייס: מכ"ם מזג האוויר. תמונה משונה של גושים בצבעי ירוק צהוב ואדום היא מה שרואים הטייסים והטייסות על המסכים וכך יודעים לאן לנווט את המטוס - ובעיקר להיכן לא.

כתב מעריב עונה לכתב האישום של יצחק בריק נגד הרמטכ"ל ומפוצץ את הספינים שלו
"שאלות קריטיות לא זכו למענה": בקיבוץ בארי מגיבים לתחקיר הטבח

עננים מפותחים, כשמם כן הם: גושי אוויר עמוסי לחות ומים הטומנים בחובם זרמי אוויר עולים ויורדים, תופעות חשמליות ולעתים אף גושי קרח קטנים ועוד. מכל אלו מתודרכים הטייסים להישמר ולא להיכנס לתוך ענן מפותח שלא לצורך. כל עוד אפשר – ההנחיה היא לעקוף את הענן במרחק כמה שיותר גדול. 

מכ״ם מזג האוויר פועל במטוס כל הזמן ונראה כמו צלחת המסתובבת מצד לצד בקצב קבוע. ה"צלחת" מחזירה קרניים הפוגשות לחות באוויר, ובכך מאתרות את פעילות הענן שממול. ככל שיש יותר מים בענן, כך הוא יתגלה אדום ומשמעותי יותר על המסכים. לאף טייס לא מומלץ לחוות את כלל התופעות שעלולות לגרום לאי־נוחות רבה לנוסעים ולצוות - ובמקרים חריגים ביותר גם לסכנה.

החוקים לגבי תקלות במכשיר החשוב הזה מאוד הדוקים ומחמירים, שכן לא ניתן לצאת לטיסה עם מכ”ם לא שמיש. הצוותים מתייחסים לתמונה הנשקפת מהמסכים ברצינות רבה וגם בחשדנות מה. אלו העיניים שלנו בכל רגע נתון, יאמרו טייסים רבים, ובייחוד באזורים מועדים לפורענות כקו המשווה ומעל האוקיינוסים. באזורים אלו העננים מטפסים לגובה רב ביותר שמקשה על המטוסים לטוס מעליהם כפי שנהוג שמתקיים באזורים אחרים כמו אירופה, לכן אנו נדרשים לעקוף אותם.

תצוגת העננים ומזג האוויר נמדדת בצבעים המעידים על עוצמת הענן, כמות המשקעים בו ומידת הקרבה המומלצת אליו. כתם בצבע ירוק מעיד על ענן בעל כמות משקעים נמוכה שצפויה לגבות חוסר נוחות מועט מהנוסעים. כאשר הצבעים מתחילים להיות צהובים או אדומים, הדבר אינו משתמע לשתי פנים. 

המכ”ם הוא מכשיר החיזוי האפקטיבי והיחיד שיש לנו במטוסים, לצד מפות שבהן אנו מצטיידים בתדריך לפני הטיסה כמו דיווחים על מזגי אוויר חזויים בכל שדה ושדה. כל אלו יחד מאפשרים לצוותי טיסה רבים לנווט את דרכם בין עננים ומערכות מזגי אוויר פעיל בנתיב.

תשומת הלב שהטייסות והטייסים מקדישים למכ”ם מזג האוויר רבה וחשובה, ומגובה בנהלים שכן לעתים הטיסה כולה מתרחשת בתוך סביבה מעוננת ולא ניתן לראות החוצה.

המכ”ם הוא מכשיר ישן ואמין, לא תמיד מדויק באופן מלא ולעתים מפתיע, אך הוא היחיד שניתן לסמוך עליו וגם היחיד שיש. המכ”ם מאפשר לטייסות ולטייסים גילוי של תופעות מאתגרות נוספות כמו גזירת רוח בשלבי הטיסה השונים ועל תופעה משמעותית זו נרחיב בטורים הבאים.

אצלנו בישראל המכ”ם האנושי עובד כל הזמן. ענני סערה בגווני ירוק, צהוב ואדום מתרגשים עלינו בחודשים האחרונים שוב ושוב, לעתים באופן מאתגר ומסוכן. הם שזורים לאורך נתיב חיינו בדיוק כמו בטיסה, ולעתים אנו נאלצים לעקוף או לטפס מעל, לשנות נתיב ולהתחמק. אולם אסור לנו להתעלם, ובמקרה הזה נוחות הנוסעים היא החיים של כולנו. זה לא פשוט, אבל הכרחי.

פעילות חיילי צה"ל אוגדה 98 במרחב שג'אעיה - חרבות ברזל (צילום :דובר צה"ל)

גם בחרטום המעוגל של מדינת ישראל יש מכ”ם חבוי המסתובב תמיד מצד לצד, כולנו חייבים להביט בתמונה שהוא מייצר, לחזות בגווני העננים שלאחד הם ירוקים ולשני נראים אדומים, אך הם עדיין שם על הנתיב ומסתירים תופעות קטנות כגדולות. המכ”ם הישראלי שמיש ונגיש ומי שמתעלם ממנו, עלול לשלם בגדול.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי