בניגוד לרוב אנשי התקשורת בישראל, שסבורים שתפקידם לשמש כשופרות של מערכת הביטחון, בתקשורת הזרה (שלא חפה מבעיות) עדיין אפשר למצוא דוגמאות לעיתונאות עניינית שבאמת מנסה להבין מה מתרחש במלחמת "חרבות ברזל".

סופית: הקואליציה לא תשלים את חקיקת חוק הגיוס לפני הפגרה
"שאלות קריטיות לא זכו למענה": בקיבוץ בארי מגיבים לתחקיר הטבח

בשבוע שעבר, פרסם "הניו יורק טיימס" כתבת עומק על התפיסה של קצינים בכירים ישראלים ביחס להמשך המלחמה (אגב, אחד מכותבי הכתבה הוא רונן ברגמן, עיתונאי ישראלי). לצורך הכנת הכתבה רואיינו לא פחות מתשעה קצינים בכירים, חלקם בשירות פעיל וחלקם במיל'.

כל הקצינים הבכירים שרואיינו, תמכו בהגעה להפסקת אש ברצועת עזה, גם אם פירוש הדבר שחמאס יישאר בשלטון, "לעת עתה" כדבריהם. איל חולתא, ראש המל"ל לשעבר, הסביר כי בכירי הצבא "מאמינים שהם תמיד יוכלו לחזור להילחם מול חמאס בעתיד". אגב, דובר צה"ל שנשאל האם הצבא תומך בהפסקת אש, לא התייחס לסוגיה זו בתשובתו, אך גם לא הכחיש זאת.

הניו יורק טיימס הבהיר אפוא, הלכה למעשה, שבכירי הצבא בעבר ובהווה מסכימים ביניהם שישראל צריכה לאפשר לחמאס להמשיך לשלוט ברצועה, לירות רקטות לעבר ישראל ולהכין באין מפרע את ה־7 באוקטובר הבא.

יום לפני כן, פרסם העיתון הבריטי החשוב פייננשל טיימס כתבה הבוחנת את כוונתו של שר הביטחון להתחיל בשלושה פיילוטים של תוכנית "הבועות ההומניטריות" שלו. הדיווח בעיתון הבריטי כלל גם ניתוח של הסיכויים להצלחת התוכנית של גלנט, וראיונות (בעילום שם) עם אנשים שמצויים בפרטי התוכנית.

המסקנה המרכזית בכתבה הופיעה כבר בתחילתה: "גם כשהצבא הישראלי עומד על סף הפעלת הפיילוטים, יש ספקנות נרחבת לגבי כדאיותם לנוכח ההתנגדות האלימה של חמאס... אדם אחד שמכיר את התוכנית כינה אותה 'פרויקט פנטזיה'". הכתבה ממשיכה ומפרקת לגורמים את התוכנית ההזויה של גלנט, ואת כל תוכניותיו הקודמות שנכשלו באופן מהדהד, אבל מן הסתם כבר הבנתם את הרעיון.

אתם יכולים לדמיין כתב צבאי או פרשן ישראלי שיעז למתוח כזו ביקורת נוקבת על מערכת הביטחון, או אפילו להציג את עמדתה ללא כחל ושרק במקום לדברר את מסריה?

כן, אני יודע, וכתבתי זאת פעמים אינספור בעבר. ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא האחראי העיקרי הן למגה־מחדל שאפשר את טבח ה־7 באוקטובר והן לניהול הכושל של המלחמה, והוא צריך להתפטר לאלתר או לכל הפחות ללכת לבחירות כמה שיותר מהר. אבל מי שמטיל אשמה רק על ביבי ופוטר מאחריות את גלנט והרמטכ"ל, חוטא לאמת ומנקה אשמים מרכזיים מאשמתם על בסיס שיקולים המנוגדים לאתיקה העיתונאית.

האמת הלא נעימה היא שאין דרך להכריע את חמאס ולמוטט את שלטונו בלי כיבוש מלא של הרצועה והקמת ממשל צבאי זמני. כפי שהרמטכ"ל האמריקאי גנרל צ'רלס בראון והגנרל בדימוס דיוויד פטראוס מסרו לבכירי מערכת הביטחון, באופן דיסקרטי ובאופן פומבי, כי "הריגת מחבלים ולוחמי גרילה ולכידתם היא בלתי מספיקה. המפתח לקיבוע ההישגים הביטחוניים ולעצירת הגיוס של לוחמי אויב חדשים הוא להחזיק בשטח, להגן על האוכלוסייה האזרחית ולספק להם ממשל ושירותים".

תיעוד מהתקיפות (צילום :דובר צה"ל)

קבינט המלחמה והמטכ"ל מסרבים להפנים עקרונות יסוד אלו ומתעקשים להתמיד באותן אסטרטגיות מנותקות מהמציאות, וכתוצאה מכך הם מובילים את ישראל לתבוסה שלא נחלה כמוה מעולם. זאת בזמן שהתקשורת הישראלית מחפה על כך ואינה מדווחת את האמת לציבור.