מכירים את המשפט "לו הבחירות היו נערכות היום"? זה המשפט שמקדימים בדרך כלל לפני שמציגים סקר חדש, כשמתרשמים שחל שינוי בדפוסי ההצבעה.

במערכת הפוליטית נערכים לבחירות, אף שלא ידוע מתי הן יתקיימו. חבר הכנסת גדעון סער סיפר לחברי סיעתו כי צפוי איחוד בין מפלגות הימין לקראת מערכת בחירות עתידית, והוסיף שיש שיח שוטף בין מפלגות האופוזיציה.

לאחר העיכוב הגדול: נקבע התאריך לבחירות ברשויות המקומיות שפונו
"עובד מאחורי הקלעים": האם אובמה הוא זה שעומד מאחורי הלחצים לפרישת ביידן?

לדבריו, לא כל מה שמתפרסם מתבסס על עובדות. כמי שהיה עיתונאי בעברו, סער מודע לכך שהכתבים המדיניים והפוליטיים לא יודעים הכל, והם מצטיינים בעיקר בהערכות ובפרשנויות, שלא תמיד מבוססות על אדנים יציבים.

נכון לעכשיו אף לא אחד מראשי המפלגות נאבק על המקום הראשון, וכפי שאמר חבר הכנסת אביגדור ליברמן, כולם מדברים עם כולם. ליברמן התבטא לאחרונה כי העמדה היא שצריך לנצח ולהביא כמה שיותר מנדטים.

אביגדור ליברמן בכנסת 26 ביוני 2024 (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
אביגדור ליברמן בכנסת 26 ביוני 2024 (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

כמי שמכיר היטב את נפשם של החרדים, ליברמן מגחך כשהוא שומע שחבר הכנסת משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, מדבר על הקדמת הבחירות. לדעתו צריך להתייחס לכך כאל ניסיון נוסף של גפני לסחוט כספים מראש הממשלה.

אגב, יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר שמתנגדיו מכנים אותו תואם נתניהו, החליט השבוע שלא להצטרף לפוליטיקה. במקום זאת הוא החליט להאריך את חוזה העבודה ב"סופטבנק", קרן ההון סיכון הגדולה בעולם. לכהן אין סיבה למהר. הוא מאמין שינפץ את תקרת הזכוכית בעיתוי הנכון מבחינתו.

צלע נוספת במאבק העתידי על ההנהגה היא ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, שמתכוון לחזור לפוליטיקה, במסגרת איחוד מפלגות הימין.
גדעון סער, שפגש את בנט, שמע ממנו כי בכוונתו לחזור לחיים הפוליטיים.

בנט, איש אמיד שעשה את הונו, יכול לחזור לפוליטיקה בלי לדאוג לפרנסתו. הסקרים מחמיאים לו, ובכמה מהם הוא מדורג גבוה ומוביל על פני נתניהו בהתאמה לתפקיד ראש הממשלה. קראתי ב"מעריב" הגדרה נכונה לגבי בנט: "הוא נמצא במקום הטוב ביותר, כשהוא חף מאחריות ציבורית, או חובה לשאת בתוצאות מעשיו".

עם זאת, יש לבדוק אם היחסים בין ליברמן לבנט יכולים להפוך למעשיים בשל מערכת יחסים קשה. בראיון שהועלה מהאוב לפני ארבע שנים ושודר בתאגיד השידור הציבורי, האשים בנט, אז שר הביטחון, את קודמו לתפקיד ליברמן, כי הלה בישל עסקת כספים מול שר החוץ הקטארי.

ח"כ ליברמן הגיב ואמר שלא היו דברים מעולם. לדבריו, כאשר נפגש עם שר החוץ הקטארי ב־2018, בנוכחות המזכיר הצבאי שלו, נערכה תרשומת מדויקת של כל מילה שנאמרה. יתרה מזאת, מזכירו הצבאי של ליברמן העיר לו על כך שצעק על שר החוץ הקטארי שהוא מממן טרור.

ליברמן לא זקוק לבנט, כל הסקרים מעידים שעוד לפני המלחמה הוא התחיל לטפס בסקרים, ומאז המלחמה הוא מגיע לכ־15 מנדטים. ליברמן סימן בעת האחרונה את דרכו כשאמר שהוא מתאים להיות ראש הממשלה.

אביגדור ליברמן  (צילום: רמי זרנגר)
אביגדור ליברמן (צילום: רמי זרנגר)

יש לו ניסיון מוכח כשר הביטחון, והוא שימש שר בכמה משרדים חשובים. זו אמירה לא פשוטה, כשגם שאר המתמודדים, ובהם יאיר לפיד ובני גנץ, רואים עצמם מועמדים לתפקיד.

הפרסומים על מערכת היחסים המתוחה בין בנט וליברמן הביאו את השניים לפרסם תמונה של פגישה משותפת, כדי להפגין עסקים כרגיל ולהזים את השמועות. כעת נראה כי טובים הסיכויים שהם ישתפו בעתיד פעולה.

הלהיט החם הוא גנרטורים. ההערכה שלפיה צפויה מלחמה בצפון, הביאה למכירות שיא של גנרטורים ביתיים. אם תפרוץ מלחמה, תהיינה אולי הפסקות חשמל ממושכות.

על פי סרטוני התעמולה של חיזבאללה, היעד יהיה תחנות הכוח שמספקות חשמל, ורבים חוששים שיישארו בעלטה.
סרטוני התעמולה עושים טוב לעסקים של חברות שמוכרות גנרטורים.

לא בטוח שתחנות הכוח הניידות שנרכשות בממון רב הן המענה להפסקות חשמל, אך קשה מאוד להילחם באופנה חולפת, שמתבססת על אווירה מתוחה, חרדות, חששות ופחדים.

יש מי שקונים מכל הבא ליד, ובלבד שיהיו ערוכים להפסקות חשמל. המלחמה שצפויה בצפון, להבדיל ממלחמות קודמות, תהיה כנראה גם מלחמת העורף.

המטחים הבודדים שנורו למרכז הארץ מעזה, הם רק קדימון למה שעלול להתרחש, אם חיזבאללה יחליט להשתמש במלאי הטילים שברשותו. הבטיחו לנו את כיפת ברזל.

את שרביט קסמים, ואפילו לייזרים שייכנסו בהמשך לשימוש מבצעי. אבל בינתיים חיזבאללה הרס את מטולה, גרם לנזקים בלתי הפיכים במנרה, ופגע פגיעה קשה ברכוש ביישובים רבים שסמוכים לגבול הצפוני.

ראשי מערכת הביטחון מסבירים לנו שההגנה מפני טילים היא לא הרמטית. את זה אנחנו רואים. אי אפשר שלא להתרשם שמערכת ההגנה האווירית מתקשה לתת מענה מלא לטילים מעזה ומלבנון.

בלבנון טוענים: הופל כטב''ם של צה''ל  (צילום: רשתות ערביות)
בלבנון טוענים: הופל כטב''ם של צה''ל (צילום: רשתות ערביות)

אנחנו מודים ללוחמי ההגנה האווירית, שעושים עבודה מצוינת ומונעים נזקים גדולים יותר בנפש וברכוש, אך האם אומרים לנו את כל האמת? האם אנחנו צריכים להאמין למי שמבטיחים לנו שהמדינה ערוכה לספק לנו חשמל גם בימים קשים?

או אולי ראוי שניתן אמון במי שמכירים היטב את המערכת, ואומרים לנו שמלחמה בצפון עלולה להביא לימים רבים של עלטה, לא רק בצפון אלא גם במרכז הארץ?