ההתנקשות בחייו של דונלד טראמפ נכשלה. הוא ניצל. ההתנקשות הווירטואלית במעמדו של הנשיא המכהן ג'ו ביידן צוברת עוצמה. לא נראה שיש לו סיכוי לשרוד פוליטית. לאוזנו הפגועה של טראמפ הודבקה תחבושת, אך אין דרך לחבוש את הפגיעה בג'ו ביידן. נשיא, שייזכר כאחד הטובים, ההגונים והיעילים שכיהנו בבית הלבן ביובל השנים האחרונות, במצבו כמועמד לכהונה שניה - שותת דם.

לפי סקר שקיים ופרסם האקונומיסט, 70 אחוזים מהדמוקרטים סבורים שג'ו ביידן צריך לפרוש מהמרוץ לנשיאות. מהסקר עולה שרק שליש מהדמוקרטים "בטוחים מאוד" או "בטוחים קיצונית" שיש לג'ו ביידן היכולת המנטלית לכהן כנשיא. מה שמחמיר את פצעיו האנושיים של ביידן ומחליש את סיכוייו להתאושש היא העובדה שזהות המתנקשים במעמדו ידועה וגלויה. מספרם גדל והולך ונמנים עמם פוליטיקאים המוכרים כידידיו של ביידן. זה עצוב מאוד.

דמוקרטים בכירים מאמינים: ביידן יכריז על הפרישה כבר בסוף שבוע הזה | דיווח
תיקון חוקתי חדש: ביידן יכריז על שינויים משמעותיים בארה"ב | דיווח

לא מדובר רק בעתידו של ג'ו ביידן. מול עיני אזרחי ארצות הברית ונוכח עולם ומלואו  אמריקה מדממת. זאת לא הגזמה. מעצמת-העל, מעוז הדמוקרטיה, מבצר החופש והשוויון, מקור הסיוע הכלכלי לארצות רבות, נפגעה קשות ופגועה אנושות כתוצאה לא מהתנקשות אחת, אלא מסדרה של התנקשויות, שאירעו באחרונה נגד מוסדות פדרליים, ארגונים ממלכתיים, כמו בית המשפט העליון.

החמורה מהתנקשויות -  מינויו ובחירתו של דונלד טראמפ כמועמד רשמי של המפלגה הרפובליקנית לנשיאות. מעמד בחירתו בוועידה הארצית של המפלגה במילווקי היה חגיגי, נלהב, צוהל, מפגן של בטחון וביטחה. הם הריעו לאזרח אמריקאי שהורשע פלילית שלוש פעמים בבית משפט ומבחינה משפטית הוא פושע במלוא המובן של המונח. "אתה יכול להיות בטוח שרבים- רבים מאלו שמחאו כפיים לטראמפ כמועמד רשמי, יודעים בלבם היטב ומבינים שהוא לא ראוי  לכהונת הנשיא וחרדים ממה שצפוי לאמריקה אם יהיה  בבית הלבן" אמר לי פרשן ותיק מוערך בוושינגטון. 

בעל טור ותיק בניו יורק טיימס, ניקולס קריסטוף המזוהה כנוטה לימין, כתב אתמול: "ההיסטוריה האלקטורלית וסקרים מוכיחים שטראמפ הוא מועמד חלש. אבל הדמוקרטים בדרך לבחור במועמד שהוא חלש יותר". קריסטוף מסביר, "ב-2020 ביידן נבחר כמועמד דמוקרטי לנשיאות לא משום שהוא היה  המתמודד האהוד והאהוב. אלא משום שהוערך כאחד שיכול ולהביס את טראמפ. זה לא נכון יותר". בעל הטור מסכם, "רפובליקנים רבים יודעים שטראמפ איננו ראוי להיבחר  כנשיא בנובמבר ובמקביל גדל והולך מספר הדמוקרטים   שחוששים ופוחדים שאותו דבר נכון גם לגבי ביידן. אבל  בשתי המפלגות שולטת השתיקה. מעדיפים קשרים עם השלטון על פני האינטרס הלאומי. זה עצוב. אנו רואים  באמריקה התפתחות דו-מפלגתית – כישלון מנהיגותי".

כמו מפגש שמטרתו לדון בנזקים צפויים של איום עולמי מתהווה ולהחליט על צעדים להתכונן להתמודדות עם האיום – נפתחה אתמול באחוזה כפרית ליד אוקספורד בבריטניה פסגה של פורום "הקהילה הפוליטית האירופית" (epc) בהשתתפות 45 מנהיגים  וראשי ארצות אירופיות, ביניהם  קנצלר גרמניה, ראש  ממשלת בריטניה, ראש ממשלת איטליה, נשיא אוקראינה,  מזכ"ל נאט"ו. המארח בקבלת הפנים הרשמית יהיה מלך  בריטניה צ'רלס השלישי. 

זו הפסגה הרביעית של הפורום. אבל הפעם, לפי הדיווחים, במרכז הדיונים  וההתייעצויות תעמוד האפשרות שדונלד טראמפ יבחר כנשיא הבא של ארה"ב – התפתחות שמנהיגי אירופה רואים כסיוט. לדברי הניו יורק טיימס, "השאלה שמרחפת מעל מנהיגי הפורום היא: האם ארה"ב תישאר בעלת ברית שאפשר וניתן לסמוך עליה, אם דונלד טראמפ ייבחר לכהונה שנייה".

בכירים בקהילה היהודית בניו יורק נזהרים שלא להביע בפומבי את דעותיהם לבחירתו של דונלד טראמפ כמועמד הרפובליקני לנשיאות. רובם הגדול מאוד לא אוהבים את מה שהם מגדירים "המאמצים התמוהים להדחתו של ביידן מהמרוץ לנשיאות". ג'ו ביידן אהוד מאוד בקרב הרוב הגדול והמכריע בקהילה בארה"ב. "הבעיה שלי לגבי ביידן היא שהוא הפוליטיקאי האמריקאי האחרון שכל כך אוהב ואוהד את ישראל. אני לא רואה עוד אחד כמוהו", אמר לי בכיר יהודי ותיק. הרוב הגדול של יהודי ארה"ב יצביע בעד מועמד דמוקרטי לנשיאות. דפוס הצבעה מסורתי, ידוע ומעוגן היטב בהיסטוריה של הקהילה בארה"ב.

בקרב הרוב הליברלי הגדול והמוביל בקהילה דונלד טראמפ הוא יצור מאוס. אבל האפשרות שביידן יפרוש מהמרוץ מעורר דאגה בקרב בכירים ועסקנים בקהילה. הם לא רואים מועמד או מועמדת דמוקרטים לנשיאות שאהדתם לישראל ותמיכתם בה יהיו כל כך בטוחים ומבוצרים כמו שהם מצדו של ג'ו ביידן.