ההתנקשות בחייו של דונלד טראמפ נכשלה. הוא ניצל. ההתנקשות הווירטואלית במעמדו של הנשיא המכהן ג'ו ביידן צוברת עוצמה. לא נראה שיש לו סיכוי לשרוד פוליטית. לאוזנו הפגועה של טראמפ הודבקה תחבושת - אין דרך לחבוש את הפגיעה בביידן.

בצל המשבר חסר התקדים: בבית הלבן נערכים לביקור נתניהו בארה"ב

נשיא שייזכר כאחד הטובים, ההגונים והיעילים שכיהנו בבית הלבן ביובל השנים האחרונות, במצבו כמועמד לכהונה שניה כנשיא - שותת דם. לפי סקר שארך ה"אקונומיסט", 70 אחוזים מהדמוקרטים סבורים כי ביידן צריך לפרוש מהמרוץ לנשיאות. מהסקר עולה שרק שליש מהדמוקרטים "בטוחים מאוד" או "בטוחים בצורה קיצונית" שיש לביידן את היכולת המנטלית לכהן כנשיא.

מה שמחמיר את פצעיו האנושיים של הנשיא ומחליש את סיכוייו להתאושש, היא העובדה שזהות המתנקשים במעמדו ידועה וגלויה. מספרם גדל והולך ונמנים עמם פוליטיקאים המוכרים כידידיו של ביידן. זה עצוב מאוד, כי לא מדובר רק בעתידו של ביידן עצמו.

מול עיני אזרחי ארצות הברית ונוכח עולם ומלואו - אמריקה מדממת. זאת לא הגזמה. מעצמת-העל, מעוז הדמוקרטיה, מבצר החופש והשוויון, מקור הסיוע הכלכלי לארצות רבות, נפגעה קשות ופגועה אנושות כתוצאה לא מהתנקשות אחת, מסדרה של התנקשויות, שאירעו לאחרונה כנגד מוסדות פדרליים וארגונים ממלכתיים, כגון בית המשפט העליון.

החמורה מהתנקשויות - מינויו ובחירתו של דונלד טראמפ כמועמד רשמי של המפלגה הרפובליקנית לנשיאות. מעמד בחירתו בוועידה הארצית של המפלגה במילווקי היה חגיגי, נלהב, צוהל, מפגן של ביטחון וביטחה. הם הריעו לאזרח אמריקאי שהורשע פלילית שלוש פעמים בבית משפט
ומבחינה משפטית הוא פושע במלוא המובן של המונח.

"אתה יכול להיות בטוח שרבים מאלו שמחאו כפיים לטראמפ כמועמד רשמי, יודעים בליבם היטב ומבינים שהוא לא ראוי לכהונת הנשיא והם חרדים ממה שצפוי לאמריקה אם הוא יהיה בבית הלבן", אמר לי פרשן ותיק ומוערך בוושינגטון.

בעל טור ותיק בניו יורק טיימס, ניקולס קריסטוף, המזוהה כנוטה לימין, כתב אתמול: "ההיסטוריה האלקטורלית וסקרים מוכיחים שטראמפ הוא מועמד חלש, אבל הדמוקרטים בדרך לבחור במועמד שהוא חלש יותר. ב-2020 ביידן נבחר כמועמד דמוקרטי לנשיאות לא משום שהוא היה המתמודד האהוד והאהוב, אלא משום שהוערך כאחד שיכול ולהביס את טראמפ. זה לא נכון יותר. רפובליקנים רבים יודעים שטראמפ איננו ראוי להיבחר כנשיא בנובמבר ובמקביל גדל והולך מספר הדמוקרטים שחוששים ופוחדים שאותו דבר נכון גם לגבי ביידן. אבל בשתי המפלגות שולטת השתיקה. מעדיפים קשרים עם השלטון על פני האינטרס הלאומי. זה עצוב. אנו רואים באמריקה התפתחות דו-מפלגתית – כשלון מנהיגותי".

כמו מפגש שמטרתו לדון בנזקים צפויים של איום עולמי מתהווה ולהחליט על צעדים להתמודדות עם האיום – נפתחה אתמול באחוזה כפרית ליד אוקספורד שבבריטניה פסגה של פורום "הקהילה הפוליטית האירופית" (EPC), בהשתתפות 45 מנהיגים וראשי ארצות אירופיות, ביניהם קנצלר גרמניה, ראש ממשלת בריטניה, ראש ממשלת איטליה, נשיא אוקראינה ומזכ"ל נאט"ו. המארח בקבלת הפנים הרשמית יהיה מלך בריטניה צ'ארלס השלישי.

זאת הפסגה הרביעית של הפורום. אבל הפעם, לפי הדיווחים, במרכז הדיונים וההתייעצויות תעמוד האפשרות שדונלד טראמפ ייבחר כנשיא הבא של ארה"ב – התפתחות שמנהיגי אירופה רואים כסיוט. לדברי הניו יורק טיימס, "השאלה שמרחפת מעל מנהיגי הפורום היא: האם ארה"ב
תישאר בעלת ברית שאפשר וניתן לסמוך עליה, אם דונלד טראמפ ייבחר לכהונה שנייה".

בכירים בקהילה היהודית בניו יורק נזהרים שלא להביע בפומבי את דעותיהם על בחירתו של דונלד טראמפ כמועמד הרפובליקני לנשיאות. רובם הגדול מאוד לא אוהבים את מה שהם מגדירים "המאמצים התמוהים להדחתו של ביידין מהמרוץ לנשיאות". הנשיא המכהן אהוד מאוד בקרב הרוב הגדול והמכריע בקהילה בארה"ב.

"הבעיה שלי לגבי ביידן היא שהוא הפוליטיקאי האמריקאי האחרון שכל כך אוהב ואוהד את ישראל. אני לא רואה עוד אחד כמוהו", אמר לי בכיר יהודי ותיק. הרוב הגדול של יהודי ארה"ב יצביע בעד מועמד דמוקרטי לנשיאות. דפוס הצבעה מסורתי, ידוע ומעוגן היטב בהיסטוריה של הקהילה בארה"ב.

בקרב הרוב הליברלי הגדול והמוביל בקהילה דונלד טראמפ הוא יצור מאוס, אבל האפשרות שביידן יפרוש מהמרוץ מעוררת דאגה בקרב בכירים ועסקנים בקהילה. הם לא רואים מועמד או מועמדת דמוקרטים לנשיאות שאהדתם לישראל ותמיכתם בה יהיו כל כך בטוחים ומבוצרים כמו שהם מצדו של ג'ו ביידן.