את היום הראשון של ביקורו בארצות הברית ראש הממשלה נתניהו השקיע בעבודה על הנאום, אותו ישא בקונגרס האמריקאי היום (רביעי) בשעה 21 שעון ישראל.

אמנם במספר הזדמנויות כאשר נשאל, כמה זמן לוקח לו להכין נאום חשוב, נתניהו טען כי הוא מקדיש לזה לא פחות משבוע, התיקונים והליטושים האחרונים תמיד נעשים בישורת האחרונה.

נאום נתניהו בקונגרס: תשואות למדינה או כאב לב לאופוזיציה? | מאיר עוזיאל
בכירים לשעבר: "נתניהו שוחק את האינטרסים של ישראל וארה"ב"

שינויי הלו"ז הרבים היטיבו עם נתניהו. פגישתו עם הנשיא ג'ו ביידן שתחילה נקבעה ליום שלישי, נדחה על ידי הצד האמריקאי, בטענה כי הנשיא עדיין סובל מתסמיני הקורונה. דחיית הפגישה בבית הלבן העניקה לנתניהו מספר שעות נוספות לטובת העבודה על נאומו. מה שעד לאחרונה הדאיג את אנשי ביידן הוא החשש מתוכן הנאום של ראש ממשלת ישראל.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בנימין נתניהו  (צילום: חיים צח, לע''מ)
בנימין נתניהו (צילום: חיים צח, לע''מ)

לדמוקרטים זכור היטב נאומו הקודם של נתניהו, אותו נשא בקונגרס בשנת 2015 , שנתפס כלעומתי ומתריס מבחינת הנשיא דאז, ברק אובמה.
אולם, כבר לפני שבוע, במהלך הדיאלוג האסטרטגי בין ישראל לארה"ב שהתקיים בוושינגטון, בכירי הממשל פנו לנציגים הישראלים, ראש המל"ל הנגבי והשר דרמר, וביקשו לדעת מה המסרים המרכזיים שראש הממשלה נתניהו מתכוון להעביר בנאומו.

הנגבי ודרמר הרגיעו את הצד האמריקאי , והסבירו כי נתניהו מכין נאום ממלכתי , נטול מתקפות או ביקורת על ממשל ביידן , וכי בכוונת ראש הממשלה להעביר מסר של שלום. ובכן, על פי הגורמים המקורבים לנתניהו, הנאום בהחלט יתייחס לשאיפה ישראלית לשלום אזורי, בדגש על הרצון להגיע להסדר ההיסטורי עם ערב הסעודית ובכך להרחיב את הסכמי אברהם.

לצד זאת, נתניהו מתכוון לתת דגש על האיום האיראני ועל מעורבות איראנית במתקפת חמאס על ישראל ב7 באוקטובר ובפעילות העוינת של כלל הגורמים האזוריים שהם בפועל הפרוקסי של איראן המאיימים על מדינת ישראל.

דגש נוסף ובהחלט חשוב מבחינת נתניהו הוא שיתוף פעולה הדוק בין ישראל וארצות הברית. הקשר והשותפות שלא מושפעים מתוצאות הבחירות בארה"ב ולא משתנים בהתאם למדיניות הנשיא המכהן. יצויין כי לקראת הנאום בסביבה הקרובה של ראש הממשלה עלה הרעיון להזמין לקונגרס שורה של מנהיגי מדינות אירופה הנחשבים להכי ידידותיים לישראל.

בנימין נתניהו (צילום: פול דודו בכר)
בנימין נתניהו (צילום: פול דודו בכר)

השמות שהוזכרו - מנהיגי איטליה, הונגריה, צ'כיה ונוספים. אולם, הסבירות כי מנהיגים מכהנים מוכנים לשמש ניצבים בקהל , כאשר ראש הממשלה הישראלי מככב על הפודיום היא נמוכה למדי. לקראת הנאום של נתניהו לשכת סגנית הנשיא, קמלה האריס, הסבירה כי היא לא תהיה נוכחת בזמן הנאום "בגלל אילוצי לו"ז".