כנראה שאין סרטון שנחרט יותר בזיכרון הלאומי מסרטון חטיפתה של נועה ארגמני ממסיבת הנובה ב־7 באוקטובר. תיעוד קורע לב שבו היא מוחזקת בכוח על אופנוע, מוקפת מחבלים, זועקת לעזרה, כשידיה מושטות באוויר לבן זוגה אבינתן אור, שמובל גם הוא בידי מחבלים לעזה, ברגל, כשהוא אזוק.

בניסיון למזער את הנזק: רוני מאנה חושף שיחה שערך עם נועה ארגמני ואביה

לאחר מספר חודשים פורסם תיעוד נוסף מיום חטיפתה על האופנוע כששק על ראשה. נרעדנו מהתרגשות ומתסכול בכל פעם כששוגר אות חיים ממנה, למשל בסרטון שמן הסתם הוכתב לה על ידי שוביה. מומחים ניתחו את הציורים שציירה בשבי, שביטאו את המצוקה האיומה והחוויה הקשה. על סיפורה האישי התיישב כמשקולת נוספת סיפורה הטרגי של אמה, שגססה מסרטן סופני בעודה מחכה לבתה רק כדי להיפרד.

השבוע ניתן היה לרגע לחשוב שכל זה לא ממש קרה. למעשה, זה התחיל עוד בשבוע שעבר - כשהתפרסם שארגמני, שחולצה בפעולה הנועזת במחנה הפליטים נוסייראת יחד עם שלושה חטופים נוספים, תצטרף עם אביה לביקורו בוושינגטון של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

מיד היא חטפה אש ממשפחות חטופים המתנגדות לנסיעה. דני אלגרט, שאחיו איציק חטוף בעזה, צייץ: "נתניהו משתמש בך. אל תהיי מכשול להשגת עסקה. לא רוצים להפגין נגדך". התנגדות עזה הביעו גם אמו של רון שרמן, שנרצח ברצועה, והדס קלדרון, שילדיה שוחררו בעסקה ואביהם עופר עדיין בשבי.

מותר להם. מותר להם להפציר בה שלא תיסע, אם הם מאמינים שהנסיעה פוגעת בסיכוי להשבת יקיריהם. אבל מותר גם לנועה לחשוב אחרת. היא אישה בוגרת עם מחשבה עצמאית, המקרינה שיקול דעת.

לא בעיני העיתונאי אורי משגב, שתקף בפראות אותה ואת אביה: "נועה ארגמני ואביה צריכים להתבייש בהסכמתם לשמש תפאורה בטיסת הזוג המטורלל והמחויך הזה. בדיוק בבוקר שבו התבשרנו על עוד שני חטופים שאיתרע מזלם למות בשבי ולא לטוס לוושינגטון עם מפקיר החטופים. בושה שלא הייתה כמותה. קודם כל של הזוג המטורלל שחטף וניצל אותם, אבל גם שלהם".

אכזב גם העיתונאי הוותיק דן מרגלית, שהחרה החזיק אחריו: "מצטרף לאורי משגב. חרפה לנועה ולאביה שמשמשים מרצונם תפאורה לתצוגת ביבי בוושינגטון". זה היה נמוך ויהיר גם יחד. משגב, מרגלית ורבים אחרים מעוניינים בהסתלקותו של נתניהו מחיינו עוד לפני 7 באוקטובר, ומניחים שהכל עבורו הצגה הוליוודית המשרתת את הישרדותו הפוליטית. אבל מה מזה מצדיק את הרפש שהם מטיחים בארגמני?

מה עם האפשרות שארגמני מוכנה לנסוע עד קצה העולם בטרם השתקמה נפשית רק כדי לספר את סיפורם של החטופים ולתרום להצלתם? מה עם האפשרות שהעובדה שנאלצה להיות בובה בשבי חמאס, לא אומרת שהיא בובה שמפעיל נתניהו? שהיא באמת חושבת שאם מקבלי ההחלטות בבתי הנבחרים יראו אותה וישמעו אותה, יעזור הדבר לקידום עסקה?

מה, זו נסיעת כיף לחו"ל להתאוורר אחרי מות אמה? זה מה שבא לה לעשות? לכייף בארה"ב עם ראש הממשלה ורעייתו? מקווה שזוכרים שבן זוגה אבינתן עדיין חטוף. מה עובר עליה כשהיא קוראת את הטקסטים המתועבים הללו ודומיהם?

כשחולצה ארגמני מהשבי ונתניהו מיהר בו ביום לבקרה, כתב משגב: "לפני הכל, איפה הכבוד הבסיסי לאישה צעירה שחזרה משמונה(!) חודשי שבי". איפה בדיוק היה הכבוד הבסיסי שלו עצמו השבוע? אגב, הוא וכל מי שכתב בגנות נסיעתה רק הרימו לראש הממשלה להנחתה, והוא מיהר לגנות את המתקפה על ארגמני: "אין גבול לטרלול? אני מזועזע".

נועה היא אישה צעירה וחזקה, ששרדה את תופת השבי. מתברר שהיא הייתה חזקה מספיק גם כדי להשמיע ביקורת חזיתית בפניו של נתניהו במהלך הנסיעה. המשתלחים בה מבקשים לעשות בחטופים שימוש לצורך השגת מטרות פוליטיות. הרפו ממנה.

[email protected]