אירוע הדמים במג'דל-שמס הנחית סוף מצמרר וסיום מחלחל לביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בוושינגטון. אם היה צורך בהוכחה כלשהי שהביקור הזה היה מלכתחילה מיותר, שגוי ומופרך מכל בחינה שהיא, הרקטה מלבנון שקטלה את חייהם של ילדים ונערים בכפר בתחום ישראל, סיפקה אותה.

לא בן גביר: נתניהו, גלנט והרצי הלוי - הם הפירומנים | יצחק בריק

זה לא חשוב ולא משנה, אם ראש הממשלה יקצר את שהותו בוושינגטון שעות אחדות. הוא לא צריך היה, אסור היה לו, פסול ומגונה היה מבחינתו לשהות מחוץ לישראל בתקופה שהמדינה במלחמה. ראש ממשלה לא עוזב את מדינתו כשהיא במצב של מלחמה. זה לא חוק כתוב. זה טבעי, מובן מאליו.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מגיח לביקורים תכופים בארצות מערב. כל ביקור נמשך שעות אחדות. הוא מסיים שיחות ומפגשים עם מנהיגים וראשי מדינות וחוזר מיד לקייב. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו טס לוושינגטון בליווי של פמליית יועצים ומקורבים. שהה בבית מלון יקר כמעט שבוע שלם. "קפץ" למיאמי וחזר ארצה, אבוי לו, בעיצומו של זעזוע מהתקפת דמים קטלנית שבדיוק מכאיב ייצגה את מצב המדינה שמלכתחילה באופן טבעי ומובן צריך היה להיות שיקול מרכזי וסיבה הגיונית לא לעזוב את המדינה לביקור במדינת חוץ.

ההישג היחיד שראש הממשלה יכול לרשום לזכותו מהביקור בוושינגטון הוא עצם קיומו של הביקור. מבחינתה של ישראל, בהקשר לאינטרסים של המדינה, בנוגע ליעדים הדחופים ולמטרות קריטיות שמלחמת חרבות ברזל אכפה ולוחצת על ישראל, ביקורו של נתניהו בוושינגטון לא הניב מאומה. אפס. אם להשתמש בביטוי אהוב על נתניהו, "אפס מוחלט".

הוא לא קידם במאומה עסקה לשחרור החטופים. לא קירב מועד לסיום המלחמה. לא ביטא תוכנית, מתווה ויוזמה מיוחדים ליום שאחרי. בכל שיחה, תגובה, התייחסות לתוצאות הביקור, הדוברים - בהם דיפלומטים בכירים במרכז האו"ם, פרשנים ותיקים ומוערכים בוושינגטון, בכירים יהודים בקהילה בניו יורק – כמעט בהסכמה כללית טענו כי ביקורו של נתניהו בוושינגטון, כולל פגישתו בבית הלבן עם הנשיא ג'ו ביידן, לא הניבו שום תוצאות מעשיות, משמעותיות – לא מיידיות ולא כאלו שצפויות להיחשף בעתיד.

"ארגון חדשות מרכזי ביקש ממני להתראיין ולסכם את ביקורו של נתניהו בוושינגטון. סירבתי ודחיתי את הפנייה", סיפר אמש פרשן ותיק ומוערך ביותר בוושינגטון, הידוע כמקורב לבית הלבן. "לא חשבתי שיש לי משהו רציני ואיכותי להעריך ולסכם את הביקור", אמר. מעניין, שבכל השיחות אף דובר לא הזכיר את נאומו של נתניהו בפני המושב המשותף של שני הבתים.

בכל שיחה, ציינו הדוברים שתי פגישות שהיו לנתניהו. לא הפגישה עם ביידן בבית הלבן. הם התייחסו לפגישה שקיים ראש הממשלה עם קמלה האריס ועם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. לתגובות על שתי פגישות אלו הייתה נימה מודגשת של אזהרה לנתניהו. "קמלה האריס היא ידידה של ישראל ולא אוהבת את נתניהו. גם ביידן לא אוהב אותו ואני לא מכיר פוליטיקאי אמריקאי נחשב, גם רפובליקני, שמחבב את נתניהו", אמר פרשן ותיק בוושינגטון.

בכיר יהודי ותיק ופעיל בניו יורק הסכים עם הערכה זאת. "אני מעדיף יחס אוהד, מבין ומאופק לישראל כמו של קמלה האריס, על פני הצהרות תמיכה מפוצצות שמשמיע טראמפ", אמר ראש ארגון יהודי מרכזי. הפרשן ציין כי ממידע שקיבל על המפגש בין טראמפ לנתניהו, הפגישה לא הייתה ידידותית כל כך, כפי שדיווחים סיפרו.

דיפלומט מערבי באו"ם, הידוע כמומחה לנושאים מזרח תיכוניים, אמר בשיחה עמו, שראש הממשלה נתניהו עשה שגיאה כשהעניק לפגישה שלו עם טראמפ חשיפה תקשורתית גורפת. "בבירות מעצמות המערב ובארצות מערביות מרכזיות, האפשרות שטראמפ ייבחר כנשיא היא סיוט. כשנתניהו משתדל כל כך להפגין את הידידות שלו עם טראמפ הוא, נתניהו, פוגע ומערער את מעמדו בזירה הבינלאומית", אמר הדיפלומט.