הרקטה האיראנית, ששוגרה על ידי חיזבאללה במהלך השבת האחרונה, התפוצצה במגרש כדורגל ליד גן שעשועים במג'דל שמס, והביאה לאסון מזעזע שבו נהרגו ונפצעו ילדים וילדות שרק רצו לשחק כדורגל. האם זה מעניין את בית הדין בהאג?

לאור המתיחות וההסלמה: המל"ל קורא לאמץ את אזהרות המסע בעת נסיעה לחו"ל
בצל הביקורת הקשה נגדה: האריס תימנע מלהכריז על סגן יהודי?

הצהרת התובע הראשי כרים קאן בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) בחודש מאי בנושא צווי המעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, נתנה פרס לטרור האסלאמי ועידוד ליחיא סנוואר, איסמאעיל הנייה וחבורת הרוצחים והאנסים של חמאס.

קאן הבריטי־מוסלמי אף ערך השוואה שערורייתית בין מנהיגי ישראל לבין ראשי ארגון הטרור. גם חוות הדעת של הממשלה השמרנית בבריטניה הייתה שהתיק לא קביל, ולבית הדין בהאג אין סמכות לשפוט את ישראל. אבל משנבחרה ממשלת הלייבור, היה סביר להניח שהיא תשנה את חוות דעתה, ואכן כך קרה.

ממשלת בריטניה החדשה בראשות קיר סטארמר הודיעה בשבוע שעבר רשמית כי לא תמשיך בהתנגדות הממשלה הקודמת לצווי המעצר של בית הדין הפלילי בהאג נגד בכירים ישראלים.

לעומת זאת, משרד החוץ הגרמני, כך על פי הפרסום בעיתון הנחשב "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג", מעוניין להגיש לבית הדין הפלילי בהאג חוות דעת של ידידי בית המשפט (amicus curia), שתסייע לישראל כנגד ההחלטה.

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) האשים לפני כשבועיים את ישראל באפליה על בסיס גזעני. בית הדין מגדיר את נוכחות ישראל בלתי חוקית "בשטחים הכבושים", בדגש על יהודה, שומרון וירושלים המזרחית. בית הדין אף דרש להשיב את הנכסים בהתאם לאמנת ז'נבה הרביעית, ולאסור על החלת ריבונות בשטחים.

בית הדין לצדק בהאג (צילום: רויטרס)
בית הדין לצדק בהאג (צילום: רויטרס)

בית הדין העביר לסמכות העצרת הכללית ומועצת הביטחון של האו"ם את הדרישה לאכוף את המשך הצעדים, וכאן יש לומר ביושר כי ההצלחה של הפלסטינים בהנדוס התודעה העולמית ועיוות האמת ההיסטורית היא גם כישלון הסברתי של ישראל לאורך שנים.

חוות הדעת המייעצת של בית הדין לצדק בהאג מעידה כאלף עדים על הבורות של נשיא בית הדין השופט הלבנוני נוואף סלאם ומקבלי ההחלטות הנבזיות הללו. על ישראל להזכיר לסלאם כי לפי הסכמי אוסלו, "פלסטין" לא יכולה להפעיל סמכות פלילית נגד אזרחי ישראל, ולפיכך אין לו ולחבורתו בבית הדין לצדק בהאג כל סמכות חוקית.

עם זאת, כמעט מיותר לציין כי הצדק, האמת והחוק הבינלאומי לא מעניינים את השופט ובית הדין שלו. גם חשוב לזכור שסלאם הצביע לא פחות מ־210 פעמים נגד ישראל בתקופת כהונתו כשגריר לבנון באו"ם.

תחקיר חדש של ארגון UN Watch חושף את התבטאויות העבר הבעייתיות של השופט, כולל האשמותיו את ישראל ב"טרור" וב"אפרטהייד". סלאם נבחר לנשיא בית הדין בפברואר 2024. הוא הצטרף לבית הדין כשופט בפברואר 2018, לאחר שכיהן כאמור במשך 11 שנים כשגריר לבנון באו"ם.

הדוח של UN Watch, שהתפרסם בחדשות 12, מתבסס על ניתוח מקיף של פעילותו כשגריר בשנים 2007־2017. עיקרי הממצאים מראים כי סלאם תמך בהחלטות חד־צדדיות נגד ישראל, תוך התעלמות מפעולות הטרור של חמאס. בנאומיו באו"ם, האשים סלאם "ארגונים יהודיים טרוריסטיים" בביצוע "טבח מאורגן", ואת ישראל ב"פשעים נגד האנושות".

סלאם הצביע נגד החלטות או"ם שגינו הפרות זכויות אדם באיראן, בסוריה ובבלארוס. הדוח מביא דוגמאות רבות להתבטאויות ולפעולות של סלאם נגד ישראל.

הדוח מצביע גם על כך שסלאם נמנע מלתמוך בקורבנות הפרות זכויות אדם במדינות אחרות. הוא הצביע נגד כל 11 ההחלטות של העצרת הכללית שגינו את המשטר האיראני על הפרות נגד אזרחיו. באפריל 2011, כשהחלה מלחמת האזרחים בסוריה, סלאם השתמש במושבו במועצת הביטחון כדי לחסום הצהרה שהייתה מגנה את המשטר הסורי על תקיפת מפגינים אזרחים.

צריך להזכיר לשופטים בהאג, שכבר שכחו, כי רק לפני כעשרה חודשים פתחו בני העוולה מעזה במתקפה רצחנית על אזרחים שלווים, שכל חטאם היה היותם יהודים. הם טבחו, שרפו ואנסו, בחסות ובמימון מדינת הטרור איראן המאיימת בהשמדת עם.

הכוח מתעורר התמיכה של מדינות מסוימות וההכרה של שלוש מדינות אירופיות במדינת טרור בשם "פלסטין", לא ישנו את העובדה שזו מדינה מומצאת על ידי מוסלמים, שחלקם נולדו כאן, ורובם היו נוודים שהתפזרו והגיעו לאזור מדינות ערב השכנות.

שלוש המדינות הללו שהכירו בפלסטין – ספרד, אירלנד ונורווגיה – יכירו בזמן הקרוב את נחת זרועו של האסלאם הקיצוני, הצומח ומשתלט כמעט באין מפריע על אירופה.

הפגנה אנטי ישראלית באירלנד (צילום: Eoin O'Mahony)
הפגנה אנטי ישראלית באירלנד (צילום: Eoin O'Mahony)


במסגרת עיסוקיי, אני מרבה לבקר במדינות באירופה. בהולנד, באנגליה, בבלגיה ובספרד ישראלים חוששים לשוחח בעברית, ועל סממן יהודי אין על מה לדבר.

בהפגנות, המלוות בתופים ובחצוצרות, נשמעות קריאות אנטישמיות כמיטב המסורת המוסלמית להשמדת מדינת היהודים. ישראלי הנקלע שלא בטובתו לאחת ההפגנות, מוטב לו לא להיקלע לוויכוח עם מישהו מהמוסלמים, ולזוז הצדה.

בכיכר דאם המרכזית באמסטרדם מתקיימות באופן תדיר תהלוכות ומחאות עם דגלי פלסטין, ועכשיו גם עם הבנדנות הירוקות ודגלי חמאס. זאת כאשר מרבית ארצות אירופה מחשיבות את חמאס כארגון טרור.

תשאלו את האדם הפשוט ברחוב, והוא כלל לא יבין מה פירוש הסיסמה "מהים עד הנהר פלסטין תשוחרר", והוא בדרך כללּ מוסיף "אתם עם חזק, כבשתם את מדינת פלסטין. תשחררו אותה, ואז ישררו שלום ואהבה".

אני מרגיש את הבורות והיעדר המחשבה, ואני חש חובה מוסרית להגן על מדינתי ולהסביר בכל הזדמנות בפגישות עם אנשי הסגל הדיפלומטי, בארץ וגם בחו"ל.

באותן הפגישות אני מופתע לראות שהם נוטים להקשיב, שואלים שאלות, ובמקרים רבים מקבלים פרספקטיבה שונה בנושא הסכסוך הישראלי־ערבי־פלסטיני. את המנטרה המטופשת "מהים עד הנהר פלסטין תשוחרר" הם כבר לא ישמיעו, לפחות לא בנוכחותי.

העלייה בכוחן האלקטורלי של מפלגות הימין מעידה על כך שמשהו ביבשת אירופה המנומנמת מתעורר ומתחיל להבין ששנת החורף הארוכה הגיעה לקיצה.

מדינות מסוימות מתחילות להטיל מגבלות חמורות על כניסת מבקשי עבודה מוסלמים, בעיקר מטורקיה, אבל גם מסוריה, מתימן, מאפגניסטן ומעיראק. עברו הימים של שימוש חוזר בדרכון של נשים העוטות חיג'אב, מה שאפשר הברחת נשים באין מפריע.

העלייה בכוחן של מפלגות הימין אולי משנה את יחסה של אירופה, שמתחילה להתגונן מפני הפלישה המוסלמית. ממשלות באירופה מחוקקות חוקים חדשים שמקשים על ההגירה.

חלומו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן להתקבל לאיחוד האירופי נגוז. במדינות אירופה מבינים שחלילה אם זה יקרה, מיליוני מוסלמים נוספים יברחו מטורקיה ומהכלכלה המתרסקת שלה וינסו את מזלם אצלן.

רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: רויטרס)
רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: רויטרס)


גם לארה"ב, הגדולה בידידות ישראל, עלינו להגיד כי מדינה פלסטינית לא תקום, לא בעת הזו. "זכות ההגדרה העצמית", כפי שמדינות רבות מפרשות, לא מתכתבת עם ההצהרות של הפלסטינים, מאבו מאזן ועד סנוואר, שמנסים לחבור למטרה אחת – לחזור ולשלוט ברצועת עזה כדי לקדם את האג'נדה המוצהרת שלהם: להשמיד את ישראל.

הכותב הוא מנכ"ל רדיוס 100FM, קונסול כבוד בישראל של נאורו, סגן דיקאן הסגל הקונסולרי וסגן נשיא מועדון השגרירים בישראל.
[email protected]