החקירה של מפקד תחנת משטרת חדרה סנ"צ עמית פולק באזהרה במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בחשד להתנהגות אלימה כלפי מפגינים בקיסריה סמוך למעון ראש הממשלה וההתפרצות המהירה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כנגד היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן בטענה לשיקולים פוליטיים פתחה סאגה סביב היריבות בין השר בן גביר ליועמ"שית לממשלה ופרקליט המדינה וכן העמידה עתה בסכנה את מינויו של ניצב דני לוי מפקד מחוז חוף, שתחנת חדרה בתחום האחריות שלו בסופו דבר.

בן גביר מיהר וגילה בפזיזות ברצון שלו להביע תמיכה בקצין המשטרה ובשוטרים שפעלו בהפגנה בקיסריה, בדיוק כמו שהוא מיהר לבקש את ראשם של לוחמי מג"ב שפעלו בכוח להרחיק אברכים שהגיעו למירון חרף צו שהוציאה הממשלה. ההתערבות שלו אז בפנייה באופן ישיר אל מפקד מג"ב ניצב בריק יצחק הובילה לפיצוץ הרשמי שלו מול המפכ"ל היוצא רנ"צ בדימוס קובי שבתאי, שמיהר לפנות אל בהרב מיארה בטענה להתערבות בחוסר סמכות של השר הממונה.

הפעם בן גביר ממהר לחבק את קצין המשטרה וזאת תוך כדי חקירה במח"ש מה שהוביל כאמור לתגובות זועמות ולמען האמת בצדק גם אם סנ"צ פולק התנהל בצורה מדויקת ובהתאם לחוק. ראשית, במערכת ציבורית חייבים לתת אמון גם בגוף החוקר כמו מח"ש לפחות בשלבי החקירה הראשונים כדי להוסיף רעשי רקע מיותרים שמגיעים בסופו של דבר לאוזניים רבות.

קובי שבתאי, איתמר בן גביר (צילום: פלאש 90)
קובי שבתאי, איתמר בן גביר (צילום: פלאש 90)

מעבר לכך שמדובר בחקירה שבראשיתה וטרם התקבלו החלטות, גם אם השר לביטחון לאומי מאמין בניקיון כפיו של הקצין המנוסה הוא לא יכול לצאת נגד המערכת והרי בסופו של דבר עם כל הכבוד לשר בן גביר, אם במח"ש ובפרקליטו יסברו שקיימת תשתית ראייתית לעבירות לכאורה שביצע מפקד תחנת חדרה, גם בן גביר לא יוכל לעזור לסנ"צ פולק למעט כותרות בכלי התקשורת וציוצים בטוויטר. 

את הדברים שנכתבים כאן מרגיש היטב על בשרו סנ"צ כיום מאיר סויסה, שרק לאחרונה הואשם יחד עם ארבעה שוטרים על ידי המח"ש בהשלכת רימוני הלם לעבר מפגינים בקפלן.

רב פקד מאיר סוויסה (צילום: אבשלום ששוני)
רב פקד מאיר סוויסה (צילום: אבשלום ששוני)

אותו בן גביר, יצא אז בהודעות בדבר גיבוי שהוא מעניק לכאורה לקצין המשטרה, תקף את היועצת המשפטית בהרב מיארה שאישרה לחקור אותו באזהרה ואולם, בסופו של יום ואחרי שגם קודם בדרגה בעוד אירוע שספג ביקורת ציבורית, סנ"צ סויסה ייאלץ להתמודד על ניקיון כפיו בבית המשפט בהליך פלילי שמתנהל נגדו, ובן גביר , יישאר במקומו ולא יכול לסייע לקצין המנוסה.

ישנם הסבורים כי גם אם השר לביטחון לאומי רוצה להעניק גיבוי לשוטרים ולקצינים ולכאורה זהו מעשה חשוב טוב היה אם שמר על צניעות, פנה באופן אישי אליהם ואל מפקדיהם וחיזק את ידם. הפרסום וההתכתשות מול מקבלי ההחלטות והעירוב של השיקולים הפוליטיים בסופו של דבר פועלים בעוכרם של הקצינים והשוטרים.

המשטרה חייבת להיות מחוץ לפוליטיקה ולבן גביר יש סמכות להציג את המדיניות והחזון אבל לציבור בכלל ולפוליטיקאים מסביב נמאס שהוא יוצא מוקדם מידי בהצהרת בנוסח "הנחתי, הוריתי, אני מחזק וכו'". הציבור רוצה לשמוע יותר את המפקדים מעניקים גיבוי או לוקחים אחריות ומגנים באירועים שהם מחוץ לחוק ופחות לשמוע את השר וטוב יעשה בן גביר בסיוע יועציו אם ילמד אחרי לא מעט חיכוכים להתעסק בעיקר ולהניח לאנשי המקצוע לפעול על פי שיקול דעת המקצועית בכל אירוע ובכל זירה.