היום נרשם תקדים היסטורי במשחקי הכוחות של בעלי הון שלטון ותקשורת, ומדובר בניצחון מוחץ לעובדי חדשות 13 שיוביל לסוף המשבר של חברת החדשות. הניצחון הוא לא רק בביטול מינויה של יוליה שמאלוב ברקוביץ' כמנכ"לית חברת החדשות, אלא בהישג חסר תקדים שמשנה תפיסת עולם שהייתה נהוגה עד היום - ניצחון האמת והצדק על ההון שלטון. ניצחון העובד הזוטר על בעלי הממון. 

לאחר חודשים של מאבק ממושך הנהלת הערוץ יחד עם ועד העובדים, חתמו היום על הסכם להחלפתה של מנכ"לית החדשות יוליה שמאלוב-ברקוביץ' במנכ"ל חדש. זה היה נראה כמו מאבק קשה של עובדי החברה והעיתונאים מול ההנהלה העיקשת, שתוצאותיו יובילו למפח נפש והפסד צורם של אלה שפתחו במאבק. אולם, הכוח העיתונאי והטענות החזקות שהובאו במיוחד בימים רגישים אלה, שטענו כי יוליה מגיעה עם אג'נדה פוליטית ובלי ניסיון עיתונאי מהתחום, היו חזקים מכל - במיוחד כשקיבלו תוקף בפועל לאור פעילותיה הקשות של שמאלוב בזמן הקצר שלה כמנכ"לית.

בלי פילטרים: עובדי רשת 13 דורשים לשדר על המסך את בג"ץ המנכ"לית

כתבי ועורכי חדשות 13 התנגדו למינוי הכריזו על סכסוך עבודה והגישו עתירה לבג"ץ בה טענו כי שמאלוב-ברקוביץ אינה עומדת בתנאים המינימליים שהוגדרו על ידי החוק למינוי.

מה שהכריע את כף המאזניים והוביל בעיני להסדרה בין הצדדים וביטול העתירה, היא פסיקת בית המשפט, בשבוע שעבר, שקבעה כי על הנהלת ערוץ 13 לספק הסברים לבית המשפט מדוע "לא תבוטל ההחלטה למנות את המשיבה (יוליה ברקוביץ')". בנוסף, דרש בית המשפט הסברים מדוע לא בוחר הערוץ "לקיים הליך תקין חדש לבחירת מנהל ועורך לחברת החדשות". כלומר, הצורך להבהיר ולהסביר עבר לצד של הנהלה, צעד ראשון שהראה את הלך הרוח של השופטים בעתירה שהוגשה.

לצד זאת נרשמה בחודשים האחרונים נהירה של עיתונאים מובילים מחדשות 13 שנטשו את הספינה השוקעת, וכן נראו עימותים מכוערים של שמאלוב עם עיתונאי הערוץ המובילים, ביניהם מגיש המהדורה אודי סגל - מה שלא הוסיף לה למוניטין. שתי התוכניות המצליחות של דרוקר, בין מובילי המחאה נגד המינוי של שמאלוב, היו צפויות לרדת מהמסך בטיימינג שהכתים עוד יותר את טוהר מידותיה וכוונותיה, ומכתב הנזיפה ששיגרה שמאלוב לעובדי הערוץ השבוע, בו איימה כי ישלמו מחיר יקר אם יסרבו לפגוש אותה, סגר סופית את הגולל והוביל להחלטה על ביטול מינויה.

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (צילום:  חיים גולדברג, פלאש 90)
יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

אם לא די בכך, הפרשה הגיעה עד לעיתון "הגרדיאן" האנגלי שסיקר את המינוי הפוליטי, מה שהוביל להפגנות שנערכו בלונדון נגד לן בלווטניק, מבעלי הערוץ. מדובר באירוע מיותר עבור לן, שעשוי להכתים את שמו. כל אלו כופפו את בעלי ההון לרדת מהעץ ולהתיישר עם עובדי החברה. 

גם אם טענות העיתונאים ועובדי הערוץ חזקות ונכונות, בל נשכח כי בסוף מדובר בעסק המוחזק ברובו בבעלות פרטית, ובעלי המאה הם בעלי הדעה, אך עובדי חדשות 13 במאבקם העיקש ובכוח התקשורתי הנרחב שזכו לקבל על המאבק הצודק, השיגו ניצחון חסר תקדים על בעלי ההון - ושינו את הנרטיב.  

עידן חדש לחדשות 13. אלא שהמאבק האמתי של עיתונאי ועורכי החדשות לא נגמר כאן, כי כעת חובת ההוכחה עליהם - כשהם יצטרכו לעבוד קשה מתמיד כדי לחזור לטבלאות הרייטינג.