מנהג חדש בא למדינה: דחיפת הציבור הישראלי המסכן לדיכאון בכל אשר יפנה, עידוד חוסר הביטחון הלאומי והאישי של הישראלים, התוהים מה יהיה, תוך שהם קוצצים ציפורניים. כמו שנאמר, ככל שמדכאים הרי זה משובח. 

התבהלה אפקטיבית, זה עובד, מפה לאוזן מגיעים סיפורים על נוטשים את ישראל בעלי מקצועות מבוקשים, מרופאים מומחים בתחומם ועד מתמטיקאים בעלי שם, מיזמי סטארט אפ ועד רילוקיישן של עובדי חברות ישראליות ובינלאומיות. בעיקר עוזבים צעירים ומשפחות צעירות שסיפורי השואה ומלחמת השחרור עבורן, זה בספרי ההיסטוריה לבחינות הבגרות.

הניצחון האמיתי של עובדי חדשות 13 הוא דווקא על ההון-שלטון
צה"ל לבדו לא יוכל לגרום לגיוס לקרות; נדרש גיבוי כלל מנגנוני המדינה

עוד עוזבים חלק מעולי בריה"מ לשעבר משנות ה-90 של המאה הקודמת, חלקם מצטרפים לעוזבים שכבר הקימו קהילות, בקנדה למשל, לאחר שעשו שימוש בסל הקליטה הנדיב של מדינת ישראל. חלק מהיורדים שבים לישראל ברגע שהם חולים במחלה קשה או ממארת, שכן הטיפול בישראל בעלות אפסית והרמה הרפואית בין הגבוהות ביותר בעולם. 

מטוס ממריא (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
מטוס ממריא (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

העזיבה והנטישה ממש קלה לעומת גלי הירידה וההגירה לחו"ל בעבר. הישראלים מחזיקים מאות אלפי דרכונים זרים בנוסף לדרכון הישראלי. בנוסף עוד חצי מיליון ישראלים לפחות גרים הם וצאצאיהם בחו"ל. קל מאוד לעזוב את ישראל, כי מחירי הדירות בישראל מאוד גבוהים, גם אם מוכרים דירה בשווי של 2.5 מיליון שקל לפניכם כ-660,000 דולר, שלא לדבר על חסכונות של משקי הבית מעבר למחיר הדירה.

אלה סכומים נכבדים מאוד להתחיל חיים חדשים במזרח אירופה, ברפובליקות האסייתיות של בריה"מ לשעבר, בדרום אירופה, במזרח הרחוק ואפילו במרכז אירופה וארה"ב. הישראלים ממש עשירים במונחי מט"ח, כל העולם פתוח בפניהם.

אל להם לחשוש ממחסור במט"ח, מהמרת השקלים למט"ח, פן יהיה מאוחר, ישראל עשירה, מט"ח בשפע, אפשר להירגע. יש גם יתרונות לירידה מהארץ, לפחות מכירת הדירות של הנוטשים תעזור לישראלים שיישארו בארץ להגיע לדירה משלהם ותפחית הלחץ על העלייה המטורפת בשכר הדירה. 

הטור המלא: מחר במוסף מעריב עסקים