לראשונה מאז פרוץ המלחמה, סקר מעריב המעודכן מעלה שמפלגת הליכוד בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו נוסקת חזרה לראשות עמודת המנדטים ומתייצבת בתור המפלגה הגדולה ביותר.

אמנם נתניהו רחוק מאוד מהנתונים של בחירות 2021 ומשיג כעת רק 22 מנדטים - עשרה פחות ממה שיש לו כיום בכנסת - אבל דווקא שותפיו בקואליציה חוזרים לאיתנם כאשר איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' משיגים בנפרד את אותם 14 המנדטים כמו בריצה המשותפת. יחד עם החרדים הם כבר מרכיבים גוש של 53 מנדטים, זהה כמעט לחלוטין לסקר האחרון שנערך ב-29 בספטמבר, שבוע לפני תחילת המלחמה.

מטרה מספר 1: צה"ל והשב"כ מתקרבים לחיסולו של סינוואר
אחד החיילים העצורים בחשד להתעללות במחבל הנוח'בה - בן העדה הדרוזית | פרסום ראשון

עיקר נסיגת המנדטים רשומה אצל "המחנה הממלכתי" שמאבדת יותר ממחצית מכוחה (בנובמבר 2023 היו להם 43 מנדטים, היום רק 20). למעשה העלייה המשמעותית היחידה בקרב סיעות האופוזיציה שייכת לאביגדור ליברמן, כאשר מפלגת "ישראל ביתנו" מתייצבת על 15 מנדטים, אך היא בכלל מציבה אלטרנטיבה יותר ניצית מאשר המדיניות הביטחונית של הממשלה ומנסה לאגף את נתניהו מימין.

מבט על עמודות המנדטים מלמד משהו אחר שחשוב לשים אליו לב. יש משמעות פסיכולוגית של מפלגה שנמצאת גבוה מעל כולם. כמו ענק ליד גמדים. המצב שנוצר הוא של שלוש מפלגות שמנסות להציב אלטרנטיבה שלטונית אבל לא מסכימות בהכרח על הדרך, ושכל אחד רואה את עצמו ראוי לשבת על כיסא ראש הממשלה.

כפי שאמרה השבוע מרכזת האופוזיציה ויו"ר סיעת יש עתיד מירב בן ארי בראיון למעריב: "לא כולם עומדים מאחורי ראש האופוזיציה יאיר לפיד, כמו שבזמנו גוש הימין ידע להתייצב עם נתניהו בחזית אחת. ליש עתיד יש 24 מנדטים אבל אף אחד לא מצטופף מאחורינו. כל אחד רוצה להיות ראש ממשלה - ליברמן, גנץ, סער - אין את זה במחנה השני".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בני גנץ ואביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בני גנץ ואביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ופה טמון כל העניין - למרות האחריות של ראש הממשלה נתניהו לטבח שבעה באוקטובר וכל המחדלים מאז, איש בקואליציה לא מערער את מקומו, ולא מעז להגיד שצריך להחליף את זהות ראש המחנה. הסקר האחרון מראה שציבור הימין לאט לאט מתרגל מחדש להובלה של נתניהו, חוזר להביע אמון בשאר מפלגות הקואליציה הנוכחיות ולמרות הזעזועים הפנימיים - בחירות נראות עוד רחוקות. ובינתיים, מחנה "רק לא ביבי" ממשיך להתפצל ולריב בתוך עצמו ובכך משרת את הקואליציה.

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הצעד הדרמטי היחיד שעשוי לשנות את המפה נתקע והגישושים על הקמת מפלגת ימין חדשה לא מתגבשים לכדי הסכמות. חלק מהשחקנים על המגרש סבורים שעדיף לרוץ ברשימות נפרדות (ליברמן, בנט, הנדל) ודווקא ככה למקסם את האלקטורט, אחרים בטוחים שרק רשימה אחת גדולה תוך לייצר את האפקט הפוליטי והפסיכולוגי שיאיים על הדומיננטיות של הליכוד. הסקרים האחרונים של מגמת ההתחזקות של הליכוד (כך גם בערוצים 14 ו-i24news) צריכים לעורר את מי שחושב שצריך להחליף את שלטון נתניהו, כי בינתיים בזמן שהם רבים בתוך עצמם, נתניהו צוחק כל הדרך לראש הטבלה.